kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 17-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Jan Kriege

Nederlandse beeldhouwer, edelsmid en sieraadontwerper, geboren 15 mei 1884 Woerden - 3 augustus 1944 Woerden

Jan Kriege werkt vooral door koppen, bustes, vazen, wandborden en andere voorwerpen uit een plaat zilver, tin, koper en tombak te drijven. Zijn zilveren sieraden werden dikwijls met halfedelstenen bezet. Veel van Krieges werkstukken zijn uit één plaat gemaakt en wordt gekenmerkt door eenvoudige, organische vormen en vooral een nadrukkelijk gehamerd oppervlak. Dit zogenaamde drijfwerk vereist een bijzondere vaardigheid. Sommige werken van Jan Kriege zijn te zien in het stadsmuseum van de stad Woerden, waar ook een straat naar hem is vernoemd. Bijzonder in de collectie van de gemeente Woerden en in bruikleen bij het Stadsmuseum is de ruim een meter hoge tombakvaas (tombak is een koperlegering) die inderdaad uit één plaat is vervaardigd. - (museum Boijmans Van Beuningen exposeert zijn werk.
De grootste vaas in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen is meer dan 80 cm hoog. Deze werd in 1925 gemaakt door de Woerdense metaalbewerker Jan Kriege. Dergelijke grote vazen, maar ook zijn klokken, kandelaars, sieraden, koppen en dierfiguren van koper, tombak en zilver werden in de jaren twintig en dertig als "moderne kunstnijverheid" zeer gewaardeerd. In het kielzog van het werk van ontwerpers als Jan Eisenloeffel en Frans Zwollo blijkt vandaag de dag de belangstelling voor het knappe, ambachtelijke metaalwerk van Jan Kriege ook weer sterk toe te nemen.

Biografie
Jan Kriege werd geboren als zoon van een klompenmaker. Spelenderwijs leert hij figuren uit hout te snijden. Na het overlijden van zijn vader moet Jan, als enige zoon, op 15-jarige leeftijd de klompenmakerij voortzetten om het gezin te onderhouden.

Na een jaar of tien ging hij toch meer interesse in kunst tonen. Hij ging als leerling naar de edelsmid Carel Begeer, waar hij onder leiding van penning modelleur Jacob van Goor en zilversmid R.P. Göbel leerde tekenen, kloppen en drijven, monteren en ciseleren. Na twee jaar kon hij als gezel aan de slag in het atelier van Begeer.

In 1914 ging Kriege naar Den Haag waar hij bij atelier 'Cuprera' verder leerde. In de avonduren bezocht hij de Haagse Academie waar hij beeldhouwer C.A. Smout ontmoette. Hij haalde zijn meestersexamen in 1919, waarna hij zich als vrij edelsmid vestigt in zijn geboorteplaats.

Het Stedelijk Museum van Amsterdam kreeg interesse voor zijn werk, en Kriege werd een gerespecteerd kunstenaar die ook in het buitenland bekendheid genoot. Hij deed veel werk in opdracht, vaak voor katholieke kerken, maar ook de plaquette van het postkantoor in Hilversum is van zijn hand.

Krieges ambachtelijke, moderne werk was populair onder de gegoede middenklasse en het woonwarenhuis Metz & Co in Amsterdam wist hem te interesseren voor het maken van een collectie kleine huishoudelijke artikelen, die in 1927 in de catalogus werd gepresenteerd.

In 1940 stond een groot deel van zijn werken in gebouw De Distel in Rotterdam, en werd alles tijdens de bombardementen van mei 1940 vernietigd. Tijdens de Duitse bezetting werd het ook steeds moeilijker om te werken. Kriege weigerde zich aan te sluiten bij de Kultuurkamer, waardoor hij weinig materiaal meer aangeleverd kreeg. Hierdoor ging Kriege zich tijdens de oorlog meer leggen op het geven van les.

Websites: www.elseviermaandschrift.nl 1 - 2


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 567.