kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 10-08-2008 voor het laatst bewerkt.

Job Smeets

Studio Job, the farm

Design week in Milan 2008. "Globe" by Studio Job for Swarovski.

Job Smeets (1969) is één van de jonge Nederlandse ontwerpers die, gestart vanuit de laconieke, back to basics design opvatting van Droog Design, inmiddels een eigen weg heeft gevonden.

De ontwerpen van Job Smeets zijn in veel gevallen gematerialiseerde, uitvergrote strip-achtige tekeningen. In de traditie van de stripschool 'De Klare Lijn', waar toe onder meer Joost Swarte en Evermeulen behoorden, wordt de vorm tot contour en kleur teruggebracht. De meubels zijn kloek en aaibaar tegelijk, zo te zien volstrekt vandaalbestendig maar ook vrolijk gekleurd en altijd wel een glimlach oproepend. Met zijn functieloze bronzen, sommige unica, andere in zeer beperkte oplage gemaakt schurkt Smeets tegen de beeldende kunst aan.

Job Smeets vormt samen met Nynke Tynagel 'Studio Job'. Een eigenzinnig vormgeversduo dat internationaal alom lof en bewondering oogst. Ze maken spraakmakende objecten die op het snijvlak van design en autonome kunst balanceren. Time Magazine nam het duo al op in The Design 100.

Biografie
Job Smeets studeerde in 1996 cum laude af aan de Eindhovense Design Academy. In dat zelfde jaar ontmoet hij ook Nynke Tynagel.

Al tijdens zijn studie formeerde hij met Hugo Timmermans 'Oval Design', een ontwerpbureau dat vooral aandacht trok met het klokje Take your Time en de voor Droog Design ontwikkelde opblaasbare lampen: de Bumperlights.

In 1997/1998 richtte Smeets zijn eigen ontwerpbureau 'Studio Job' op. De Studio, inmiddels gevestigd in Antwerpen (België), produceert eenmalige meubels en interieurobjecten voor particulieren en bedrijven, maar werkt ook aan in serie te vervaardigen meubels en objecten. Hun ontwerpen kenmerken zich in veel gevallen door gematerialiseerde, uitvergrote strip-achtige tekeningen. In 2000 studeert Nynke af aan de Design Academy en voegt zich bij Studio Job.

Sinds de oprichting van Studio Job proberen Smeets en Tynagel greep te krijgen op die wereld door hem mede vorm te geven. Hun bijdragen zijn persiflages of betoveringen, de taal van de nar en de taal van de fee. Het levert een curieus soort verhalende beelden op, die een opgeblazen Disney-esthetiek ademen. Crafts, een van de eerste successen, bestond bijvoorbeeld uit oversized hamers, sikkels en kannen, uitgevoerd in massief brons. Het was een ode aan de ambachtelijkheid, zowel die de handwerksman als die van de Wiener Werkstätte en de Arts & Crafts-beweging. Niet dat Smeets en Tynagel nou zo ambachtelijk zijn, verre van dat. Ze ontwerpen op de computer en laten – net als Jeff Koons, ook zo iemand werkzaam op de rand van de kitsch – de uitvoering over aan medewerkers. En hoewel het resultaat er solide en eerlijk uitziet, is dat vaak bedrieglijk. De Rockchair, die tijdens de Salone di Mobile de show stal, lijkt gemaakt van ruw gehakt steen maar bestaat uit gegoten aluminium.

Strak en sober zijn de exclusieve en persoonlijke meubels van Job Smeets, met zo min mogelijk details. De keuze van het materiaal is gerelateerd aan de stemming die hij wenst uit te drukken. Smeets is ervan overtuigd dat kleur en vorm in staat zijn gevoelens op te roepen zoals we ook ervaren bij het beluisteren van muziek of het beschouwen van een schilderij. Zijn meubels en quasi-gebruiksvoorwerpen werden door Smeets getekend in een handschrift dat de invloed van de Catalaanse ontwerper Mariscal verraadt. Zijn organische vormen ogen massief, maar zijn dat vaak niet. Met fineer en kunststof coatings versterkt hij het monolithische beeld van zijn tafels, kasten en stoelen.

Op de prestigieuze designbeurs Salone di Mobile in Milaan presenteerde hij naast sobere stoelen van gebogen eikenhout, een bizarre verzameling objecten waarvoor zelfs de diffuse term 'accessoires' niet helemaal past. Een levensgrote kruiwagen van glasbakgroen polyurethaan leek te zijn weggeplukt uit een hightech kaboutersprookje. En Smeets 'ode aan de arbeider' - robuuste sikkels, hamers en suikerlepels van massief brons - baarde veel opzien.

Zijn bekendste reeks is de serie 'Curved Chairs' (1998-1999), uit multiplex vervaardigde in polyurethaanlak gespoten 'Freiswingers', die in bepaald opzicht een vervolg zijn op de zigzagstoel van Gerrit Rietveld. Op basis van de Curved Chairs is de Modular Serie ontwikkeld; sofa's of Chaises longue die zijn opgebouwd uit inschuifbare onderdelen.

2001 - Groninger Museum organiseert grote tentoonstelling en koopt werk aan.
2002 - Studio Job wordt ontdekt en aangekocht door de invloedrijke eigenaars van de Milanese galerie Dilmos.

De functieloze Job-ontwerpen zullen niet snel in designwinkels belanden. Maar hun onorthodoxe aanpak leverde de vormgevers wel een meerjarige tentoonstellingsserie op bij het Groninger Museum. Voor die postmoderne kunsttempel is Studio Job de ideale exposant. Vanuit de groeiende autonomie van zijn objecten, zoals in de Oxidized collectie van 2003 die onder meer in het Groninger Museum werd getoond, wordt het steeds moeilijker zijn werk als design te typeren.

2004 - Tentoonstelling in het Centraal Museum Utrecht.
Het duo houdt het tussen design en beeldende kunst zonder zich volledig tot een van de twee te bekennen. Anderzijds bewijzen de ontwerpers in het Utrechtse Centraal Museum ook om te kunnen gaan met praktisch opdrachten. Met cartoonesk bloedspetterbehang en een macabere Zaal des Doods hebben ze van de tentoonstelling Vikingen iets spannends gemaakt.

2004/2005 tentoonstelling - Studio Job met werk speciaal gemaakt voor de ruimte van VIVID
De tentoonstellingsruimte van VIVID is tot februari 2005 veranderd in een Job-winkel. Al enkele jaren denken Job Smeets en Nynke Tynagel (Studio Job) eraan hoe het zou zijn om een eigen shop te hebben. Het herinnert aan 'winkeltje spelen'; zoals vroeger.
Tevens relativeert de gedachte aan een intiem winkeltje de zogenaamde zwaarte van het werk van Studio Job. De ambitie om een winkeltje te runnen is lekker onschuldig en lokaal terwijl de werken van Studio Job feitelijk wereldwijd geëxposeerd, gepubliceerd en verzameld worden.
Bij het winkelen laat je je graag verleiden door een luxueuze presentatie, mierzoete verpakkingen en het spel van de aanschaf: materieel gezien zijn deze winkels 'parels der verkwisting' maar zelfs een grote criticus laat zich vroeg of laat verleiden tot een aankoop.
Als een goed verteller die steeds beter op dreef raakt, voegt Studio Job elk seizoen een nieuw hoofdstuk toe aan zijn verhaal. Na een aantal sombere hoofdstukken is de toonzetting nu hoopvol. Op de uitnodigingskaart van VIVID zien we dan ook Job en Nynke afgebeeld als Nar en goede Fee die het goede verspreiden in een boze wereld. Aan het pagekapsel van het meisje en het wipneusje van de zot is meteen te zien: dit zijn Job Smeets en Nynke Tynagel. De vormgevers, tezamen Studio Job, worden omringd door monochrome straaljagers, elektriciteitsmasten, roofvogels, tandraderen, motoronderdelen – de grote, boze buitenwereld.
De ontwerpen van Studio Job zijn verhalend, soms grappig, soms grimmig. Het roept tevens vragen op die samenhangen met gevoelens van angst, hoop, onbehagen en (schijn) geluk. De presentatie bij Vivid kan gezien worden als het voorlopig hoogtepunt van ambiguïteit. - (Museum - 'Oosterse kunstnijverheid'
Het Groninger Museum presenteert in het Starckpaviljoen de tentoonstelling Oosterse kunstnijverheid. Job Smeets & Nynke Tynagel. Het werk van Studio Job wordt getoond in combinatie met een selectie uit de verzameling Oosterse kunstnijverheid. Van hen zijn onder andere te zien een gedeelte uit de collectie Oxidized (2003) en hun meer recente werk uit de series Biscuit (2005), Still Life (2004-2006) en Paper Collection (2006). De jarenlange fascinatie van Studio Job voor het werken met papier en karton komt in deze laatst genoemde collectie tot uiting. In het Groninger Museum worden de uit deze materialen vervaardigde buffetkast, kabinet, spiegel en de imposante kroonluchter getoond. De porseleinen objecten uit de series Biscuit (2005) en Still Life (2004-2006) worden geproduceerd door Koninklijke Tichelaar Makkum.

Studio Job met zijn vier ingangen. Het is een 3.70 meter hoge poort, die in aluminium werd gegoten. De poort is een verkleinde versie van de voorbeelden die we kennen uit de Romeinse oudheid en het klassicisme (in Rome en Parijs).
De maatvoering en de decoratie van deze triomfboog zijn afgestemd op de hoofdgebruikers van het voorzieningenhart: de leerlingen van een basisschool. Aan de binnenkant is een cassettenplafond te zien. Zowel de binnen- als de buitenkant zijn gevuld met decoraties die verwijzen naar de belevingswereld van kinderen. Diervormen zoals vlinders, spinnen en reptieltjes, maar ook speelgoedonderdeeltjes, engeltjes, barbies, robotjes en hemellichamen zijn over het object verspreid.
Job Smeets en partner Nynke Tynagel maakten hier voor de kinderen een gigantisch groot meubel, dat tegelijkertijd de intimiteit heeft van een pannekoekenhuisje. Smeets en Tynagel wilden een kunstwerk maken dat het plein meer het karakter van een plein zou geven. Ze keken naar grote pleinen in Parijs, Rome en Florence en kwamen via die weg op het idee om een triomfboog als basisvorm te kiezen. Het project is eigenlijk een ode aan de expressieve klassieke openbare ruimte.
De titel heeft iets eigenaardigs. Deze klinkt begrijpelijk, vanwege bijvoorbeeld de gelijkenis met de Arc de Triomphe. Maar de schrijfwijze spoort daarmee niet. Misschien is deze opzettelijk aangepast om tegelijkertijd de samenhang met het gebouw De Klif tot uitdrukking te brengen, dat wel eens wordt vergeleken met een schip! - (Job Smeets en Nynke Tynagel op de Salone del Mobile, de meubelbeurs in Milaan, maar liefst twee grote solo-exposities. Bij de Italiaanse mozaïekfabrikant Bisazza presenteerden zij supergrote beelden van onder meer een theepot en een taartschaal. Bij de New Yorkse galeriehouder Moss acht bronzen beelden van huishoudelijke voorwerpen, van een kolenkit tot een toren van vier pannen. Nog voor de opening kocht het Groninger Museum de complete serie (prijzen variërend van 24.000 tot 39.000 dollar, oplage: 5). - (expositie in het DESIGNHUIS toont met een veertigtal werken, zoals vazen, kandelaars en theepotten, een selectie van iconisch en vaak symbolisch werk naast de meer ambachtelijke ontwerpen van Studio Job. Met de expositie presenteert het Designhuis Eindhoven de eerste Nederlandse overzichtsexpositie met het werk van Job Smeets en Nynke Tynagel, die internationaal worden geschaard onder de meest toonaangevende designers van het moment. De expositie, ontstaan in coproductie met Z33 en samengesteld door curator Mark Wilson, biedt een rijk visueel oeuvre dat industriële vormgeving moeiteloos laat overgaan in beeldende vormgeving en de bezoeker meeneemt in de denk- en werkwereld van Studio Job.
Met een uitgekiend spel van afmetingen, materiaalgebruik en studie van de oervorm, stelt Studio Job vraagtekens bij de gebruikelijke opvattingen over functionaliteit, massaproductie en stijl. Archetypische vormen van een vaas, een kandelaar of een theepot worden uitvergroot, waarmee de ontwerpen verworden tot symbool van hun eigen vorm. De materialen zijn gekozen voor hun tactiele en plastische kwaliteiten. Je ziet en voelt er de afdrukken van Job en Nynke in. Dode objecten lijken bijna tot leven te komen. Ook door hun omvang en decoratieve ornamenten krijgen de ontwerpen iets onwerkelijks.

Studio Job wint de Woonbeurs Pin 2007 (Studio Job, Job Smeets en Nynke Tynagel, heeft speciaal voor het Zuiderzeemuseum een installatie van 30 bronzen en palissanderhouten objecten ontworpen. Farm is te zien in Zuiderwoude, een van de boerderijschuren van het museumpark. De inrichting is ontwikkeld door Studio Job zelf en krijgt een vervolg in 2009 met een originele tegelwand van 10 bij 2,50 meter in het museum.
De samenwerking van het Zuiderzeemuseum met Studio Job bevestigt de nieuwe koers van het museum om een showcase van Nederland te zijn. Het beste van de Nederlandse kunst, ontwerp en design wordt getoond tegen de achtergrond van de Nederlandse geschiedenis, cultuur en erfgoed. - (www.zuiderzeemuseum.nl)

Websites:
. 'Soms is het goede slecht en het slechte goed. Dat vind ik inspirerend’ (www.elsevier.nl)
. www.studiojob.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 57.