kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 21-01-2016 voor het laatst bewerkt.

John Gilroy

John Thomas Young Gilroy, Engels ontwerper, illustrator en kunstenaar geboren Whitley Bay, Newcastle upon Tyne, 30 mei 1898, gestorven Guildford, 11 april 1985.

John Gilroy had een natuurlijk tekentalent en was een veelzijdig illustrator en kunstenaar die reclame materiaal maakte, portretten, landschappen, muurschilderingen en wenskaarten. Hij is het bekendst om zijn reclame posters voor Guinness.

biografie
John Thomas Young Gilroy wordt in 1898 in Whitley Bay, Newcastle upon Tyne geboren en is een van acht kinderen, vijf jongens en drie meisjes. Zijn ouders waren John William Gilroy en diens vrouw Elizabeth Gilroy. Zijn vader Wiliam Gilroy was een schilder van zeestukken en technisch tekenaar en het was al vroeg duidelijk dat John Gilroy in zijn vaders voetstappen zou treden.

De jonge John oefende door cartoons uit Punch te kopiëren en nam allerlei baantjes aan om zijn tekenmateriaal te betalen. Vanaf zijn vijftiende jaar is Gilroy cartoonist voor de Evening Chronicle in Newcastle, waarbij hij de opdracht krijgt om cartoons te maken van beroemde entertainers, die in bekende theaters in Newcastle optreden.

Gilroy gaat naar Sandyford School, in 1909 gevolgd door de Heaton Park Road Upper School. In juni 1912 verlaat hij Heaton Park en na zijn tekencertificaat behaald te hebben wint Gilroy een beurs voor de Armstrong College Art School, Durham University om bij professor K.G. Hatten te studeren.

De Eerste Wereldoorlog onderbreekt zijn studies en hij dient bij de Royal Field Artillery in Frankrijk, Italië en Palestina.

In september 1919 hervat Gilroy zijn studie en gaat hij naar het Royal College of Art (RCA) in Londen. In deze tijd produceert hij illustraties voor het studententijdschrift en staat af en toe in de goal van het studenten voetbalteam.

In 1920 behaalt Gilroy zijn onderwijscertificaat en het RCA diploma in decoratieve schilderkunst. Voorts wint zijn werk beurzen en prijzen, waaronder in 1919 de North Lordbourne prijs voor compositie en in 1921, de tekenprijs van het college en de British Institute Scholarship (beurs) voor decoratieve schilderkunst. In 1922 wint Gilroy een reisbeurs in muurschildering. Hij verloor de Prix de Rome met slechts één stem.

In juli 1923 behaalt Gilroy zijn diploma aan het RCA, maar blijft daar tot 1925 als leraar. Van 1924 to 1926 doceert hij s'avonds ook modeltekenen aan de Camberwell School of Art.
In 1924 trouwt hij met Gwendoline Peri-Short, een vroegere medeleerling aan het RCA en drie jaar later krijgen zij een zoon, John.

In 1925 begint Gilroy's lange samnwerking met S H Benson Ltd. Hoewel S.H. Benson's het eerste reclamebureau was waar Gilroy als huisartiest werkte, had hij zich al bewezen in de commeciële kunstwereld. Zijn vroegst bekende werk van commerciële kunst dateert uit 1920, als hij nog student is, voor een promotionele brochure voor de Mangnall-Irving Thrust-Borer in opdracht van de Hydraulic Engineering Co.

Gilroy's vroege werk voor Benson's was voor campagnes voor Skipper Sardines en Virol. In deze tijd werkt hij ook aan campagnes voor Bovril, Macleans en Monk & Glass Custard. Zijn eerste veelbetekenende opdracht was de Mustard Club campagne voor Coleman's van Norwich, waaraan hij samen met collegakunstenaar William Brearly werkte en kopijschrijvers Oswald Greene en Dorothy L Sayers. Tussen 1926 en 1933 brengen Gilroy en Brearley exentrieke karakters tot leven, als Baron de Beef, Signor Spaghetti en Miss Di Gester, overal op reclameborden en in tijdschriften.

In 1928 haalt S.H. Benson's het Guinness reclame account binnen en raakt Gilroy betrokken bij het product waarmee zijn werk het nauwst samenhangt. Gilroy's eerste bekende Guinness poster wordt gemaakt in 1930. Samenwerkend met tekstschrijvers als Ronald Barton en Robert
Bevan, produceert Gilroy in meer dan 35 jaar, meer dan 100 persadvertenties en bijna 50 posterdesigns voor Guinness.

Hij is waarschijnlijk het bekendst om zijn posters van de balkdrager en de houthakker uit de Guinness for Strength campagnes uit de vroege jaren dertig en om de Guinness dieren. De dieren, waaronder een leeuw een toekan een gnoe en een kangeroe verschijnen op posters, persadvertenties, kaarten en presenteerbladen van de jaren dertig tot de jaren zestig.

Gilroy blijft tot ver in de jaren zestig Guinness advertenties maken, hoewel hij in 1940 vertrekt als huiskunstenaar van Benson's en freelancer wordt.

In de jaren twintig en de decennia daarna was commerciële kunst niet Gilroy's enige bezigheid, hij begon een reputatie op te bouwen als portretschilder en landschapsschilder. Een van zijn eerste opdrachten voor een portret was om de toekomstige Edward VIII voor de Koninklijke Mid-Surrey golfclub te schilderen, waarvan Gilroy lid was en waarvan de prins beschermheer was.

In 1930 exposeert Gilroy zijn eerste schilderij Gwen. aan de Koninklijke Academie. Gedurende de jaren dertig blijven ze Gilroy's werk tentoonstellen aan de Koninklijke Academie evenals op reclameborden in kranten en zelfs in de Radio Times.

In 1941 verhuist de kunstenaar naar Rasehill, Chorleywood Road, Rickmansworth. Zijn vrouw en zoon verhuizen naar Cheltenham, waar hij in datzelfde jaar een solotentoonstelling heeft, welke vervolgens naar de Sunderland Public Art Gallery reist.

Gedurende de oorlogsjaren wordt zijn werk ook nog steeds aan de Academie tentoongesteld, terwijl het Ministry of Information zijn commerciële talenten gebruikt in campagnes als Make-do-and-mend, Keep it under your hat en We want your kitchen waste.
Hij krikt het moreel eveneens op door het maken van muurschilderingen op verschillende Koninklijke Luchtmacht bases en produceert een serie eenlijnige tekeningen van politieke en militaire figuren uit die tijd genaamd Headlines, welke in de Star verschenen.

Tegen 1945 toen zijn schilderij Diamond Setting aan de Royal Academy werd geëxposeerd was Gilroy verhuist naar 6 Avenue Studios, Sydney Close, SW3.

Een jaar later maakt hij een andere muurschildering, in de bar van het Morritt Arms Hotel vlakbij Great Bridge op het landgoed van zijn goede vriend Major Morritt. Het werk aan de Morritt Arms begint op 1 februari 1946 en is binnen 10 dagen voltooid. Gilroy en zijn assistent hebben de muren van de bar gedecoreerd met Dickensiaanse figuren die bij nauwkeurige beschouwing karikaturen van de lokale bevolking en de hotelstaf blijken te zijn.

In 1949 introduceert Esme Jeudwine, een vroegere leerling en portretonderwerp, Gilroy bij de koninklijke familie en een nieuwe succesvolle samenwerking begint. Gilroy maakt in 1949 vijf ontwerpen voor wenskaarten voor Royle Publications Ltd (Royles) en nog 464 gepubliceerde ontwerpen in de komende 35 jaar. In 1966 was Gilroy waarnemend Art Director voor Royles.

In 1950 trouwt Gilroy met Elizabeth Margaret Bramley, met wie hij na een jaar in het voormalige huis en atelier van Sir Bernard Partridge (10 Holland Park Road) gaat wonen, van wie Gilroy als kind de cartoons uit Punch had gekopieerd. Hier maakt hij reclamewerk voor T.F. Carrington Van Posting Ltd., waar Gilroy hoofd van de Kunstafdeling was. Ook krijgt hij regelmatig bezoek van de koninklijke familie, politici, acteurs en vele anderen die hun portret lieten schilderen.

In 1957 heeft Gilroy een solotentoonstelling in Leighton House Gallery en twee jaar later produceert hij een serie landschappen van McGill University, Montreal ter illustratie van het boek McGill, The Story of a University, uitgegeven door Hugh MacLennan. In 1970 houdt Gilroy een retrospectieve tentoonstelling in Upper Grosvenor Galleries en drie jaar later heeft hij in het hoofdkwartier van Austin Reed Ltd. een expositie van zijn komische ontwerpen voor Royles.

In 1975 wordt Gilroy een ere MA toegekend van Newcastle University en in 1981 wordt hij benoemd tot "Freeman" van de stad Londen

website:
. www.guinntiques.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1884.