kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 21-01-2016 voor het laatst bewerkt.

John Tjaarda van Sterkenburg

Nederlands-Amerikaanse vliegenier en ontwerper, geboren 04 april 1897 in Arnhem - overleden 20 maart 1962 Californië

Biografie
Tjaarda, die zelf bij de Nederlandse Luchtmacht en de KLM had gevlogen, had bij Fokker in Nederland en in Engeland al carrière gemaakt in de luchtvaart, toen hij in 1923 naar Amerika emigreerde waar hij zich toelegt op autodesign. In 1926 ontwierp hij zijn zelfdragende, aërodynamische carrosserieën die hij 'Sterkenburg Series' noemde. Ook ontwierp hij luxueuze carrosserieën voor verschillende bedrijven, waaronder Duesenberg.

Nadat hij onder Harvey Earl op de 'Arts & Color' afdeling van General Motors had gewerkt, belandt hij in 1932 als hoofdontwerper bij het bedrijf Briggs Body Compagny dat carrosserien maakte voor Ford en CHrysler.

Tjaarda's Dreamcar (De eerste Kever?)
Lincoln, onderdeel van Ford, had een model nodig waarmee de verkoop weer kon worden opgekrikt. Het bedrijf Briggs Body Corp haalde de eerdere aerodynamische ontwerpen van John Tjaarda die de naam "Tjaarda" hadden van de plank haalde en presenteerde deze aan Edsel Ford. John Tjaarda werd geïnspireerd door de aërodynamische ‘streamliner’ trein, die destijds tot de verbeelding sprak, inclusief de Burlington Zephyr diesel, die ertoe bijdroeg dat er een einde kwam aan het stoomtijdperk.
Het nieuwe model zou een V8-Fordmotor achterin krijgen. Het ontwerp zou de basis worden van de Lincoln Zephyr met een 12-cylinder voorin die Tjaarda samen met Howard Bonbright en Bob Gregorie .
Het oorspronkelijke model uit 1933 stond in 1934 op 'de eeuw van de vooruitgang-tentoonstelling' in Chicago en is nog altijd te vinden in het Henri Ford museum in Detroit.
Een sedan met achterwielaandrijving en met dergelijke vreemde futuristische vormen kon in die tijd in de VS beslist nog niet. Dat Ford in tweede instantie toch met Tjaarda in zee ging en zijn basisidee kocht, was vooral te danken aan een door hem ontwikkeld elektrisch puntlasprocédé. Daarmee was het mogelijk in vier seconden tijd verschillende plaatwerkdelen op 44 plaatsen aan elkaar te lassen.
Tjaarda's Dreamcar uit 1933 had overigens opvallend veel overeenkomsten heeft met de ons bekende Volkswagen Kever. Feit is dat Ferdinand Porche - die in 1935 het prototype van de Kever presenteerde - begin jaren 30 het bedrijf van Briggs had bezocht en de ontwerpen van Tjaarda te zien kreeg.

In 1939 ontwierp hij voor Plymouth een studiemodel met een transparant kunststof dak en kwam zijn Hupmobile Skylark op de markt.

Tjaarda heeft ook huishoudelijke producten ontworpen. Zo presenteerde Briggs in 1935 zijn 'Kitchen of Tomorrow', een futuristisch vormgegeven metalen keuken die hij voorzien had van een cirkelvormig kookeiland.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1997.