kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 21-01-2016 voor het laatst bewerkt.

Joop van Osnabrugge

Nederlands industrieel ontwerper, geboren 1917 Den Haag - overleden 1988 Leidschendam.

Joop van Osnabrugge was pragmatisch ingesteld en zag zijn werk als iets zakelijks waarbij hij de bedrijfsdoeleinden duidelijk voor ogen had: 'Een onderneming moet goed verkoopbare producten hebben. Wanneer een ontwerper fijne dingen maakt en deze worden niet verkocht dan gaat zo'n zaak op de flacon. De ondernemer noch ontwerper is hiermee gebaat.' Voor Joop van Osnabrugge was gebruiksvriendelijkheid van groot belang. Een van zijn grootste successen, naast de Rembrandt haard van DRU, was dan ook de Pipo-pijp van de firma Gubbels die geheel naar de greep van de mannenhand was vormgegeven.

Biografie
Joop van Osnabrugge kreeg een opleiding als ontwerper bij de HTS werktuigbouwkunde. Niet praten, maar doen was het motto van de groep praktisch ingestelde ontwerpers, die bij de HTS werktuigbouwkunde waren afgestudeerd, waaronder A. Cordemeyer, W. Gilles, J. Istha, F.H.C. van der Put en P. van der Scheer.

Osnabrugge begon als technisch tekenaar bij de telefoondienst in Den Haag. Tegelijkertijd volgde hij de weekendcursus industriële vormgeving aan de Haagse Academie voor mensen uit de praktijk.

In 1953 begon Van Osnabrugge bij Philips, waar hij deel uit maakte van een klein team industrieel ontwerpers onder leiding van Rein Veersema. Hij hield zich hier voornamelijk bezig met het ontwerpen van kleine huishoudelijke apparaten, waar in Nederland nog niet veel ervaring mee was opgedaan.

Omstreeks 1960 verliet hij Philips en werkte voor Indola en Holland Electro, werkte voor de keukenfirma Everest en maakte kachels voor DRU. Als opvolger van zijn vriend Wim Rietveld maakte hij ook enkele ontwerpen voor Inventum.

In 1968 ontwierp hij voor DRU zijn zeer succesvolle, romantische kachel, compleet met smeedwerk en getordeerd staafwerk, hoewel hij destijds liever niet wilde dat iedereen dit zou weten. Extreme producten werden door deze generatie niet gemaakt want “80 % van de mensen behoort tot de low-brow en daar hebben wij rekening mee te houden.”


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2125.