kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 08-06-2008 voor het laatst bewerkt.

Junichi Arai

Japanse grootmeester in textielvernieuwingen, (Kiryu, 1932)

Binnen en buiten zijn geboorteland Japan geldt Junichi Arai als een bijzonder invloedrijk ontwerper van stoffen, die onder meer door Rei Kawakubo (van Comme des Garçons) en Issey Miyake in modecollecties zijn toegepast. In zijn ontwerpen integreert hij eeuwenoude Japanse weef-technieken met de meest geavanceerde hedendaagse verf en stofbehandelingstechnologieën.

Vanaf de jaren vijftig ontwikkelt Junichi Arai, nazaat van een familie werkzaam in de textielindustrie, zich als een belangrijke ‘textile engineer’. Door oude technieken op een onconventionele wijze te interpreteren en door eindeloos te experimenten met nieuwe materialen en productietechnieken rekt hij de grenzen van het medium textiel op. Vanaf eind jaren zeventig betrekt hij de computer bij het productieproces.

Het experiment als een mengeling van opgedane kennis en spontaniteit, van technologie en ambacht, staat centraal. Doordat Arai zich hoofdzakelijk bezig houdt met stoffen die vervolgens nog een toepassing kunnen krijgen in bijvoorbeeld kleding, blijft hij vrij onzichtbaar voor het grote (kunst-)publiek. Verschillende modeontwerpers, waaronder Issey Miyake en Comme des Garçons hebben zijn stoffen toegepast.

Etnografische textiel dient vaak als vertrekpunt voor de patronen in zijn stoffen. Arai hoopt op een democratisering van het productieproces, waarbij een anonieme gebruiker met behulp van moderne communicatiemiddelen in staat is zijn stof mede te bepalen. De etnografische patronen symboliseren voor Arai dit ideaal, omdat ze uit een pre-industriële tijd stammen waarbij er tussen gebruiker en maker geen scherp onderscheid was.

Junichi Arai ontwikkelde misschien wel het technisch interessantste en experimenteelste textiel van de jaren '80 en '90. Aanvankelijk concentreerde hij zich op sterk gestructureerde geweven stoffen, die verscheidene ongebruikelijke materialen bevatten, zoals celluloid, aluminiumtape en fijn metaaldraad. Later richtte hij zijn aandacht op technologischer ontwerpen, waarbij hij verschillende ultramoderne materialen en processen gebruikte, zoals zijn textiel Nuno me Gara (Geweven patroon) uit 1983. Arai rangschikte en fotokopieerde gedraaide repen stof van verschillende structuur en maakte er een jacquardontwerp van. Andere textielen, zoals Me/ted OffContour, ontworpen in 1958 maar pas dertig jaar later gerealiseerd, zijn al even inventief: er werd gewerkt volgens een gepatenteerd proces voor het vacuüm-bekleden van polyester met aluminium. De aluminiumlaag wordt later opgelost in een lichte alkalioplossing, zodat er een subtiel contourenpatroon ontstaat. Sinds Arai zijn bedrijf Anthologie in 1987 heeft gesloten, werkt hij als onafhankelijk ontwerper en verkoopt hij zijn werk vanuit zijn eigen winkel, Nuno, in Tokyo.

Op uitnodiging van het Sandberginstituut in Amsterdam heeft textielontwerper Junichi Arai in maart 1995 een masterclass gegeven. (www.eventarchitectuur.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 45.