kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 26-06-2008 voor het laatst bewerkt.

Karel Boonzaaijer

Nederlandse ontwerper, 1948 Utrecht

De vormgeving van Boonzaaijer wordt gekenmerkt door een fascinatie voor architectonische constructies en een minimalistische eenvoud.
Naast het ontwerpen geeft hij ook diverse gastlessen aan hogescholen, heeft eigen exposities, verkoopt diverse producten aan musea, verleent zijn medewerking aan radio en televisieprogramma’s en meerdere woonbladen. Ook was hij jury/voorzitter van de Nederlandse Meubelprijzen en won verscheidene awards.

Biografie
Karel Boonzaaijer startte zijn ontwerpcarrière als meubelmaker. Na zijn avondopleiding Architectonische Vormgeving aan de huidige Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, trad hij in dienst bij meubelfabrikant Pastoe.

Samen met het Pastoe-ontwerpteam ontwikkelde hij in 1975 onder andere het kastprogramma L-160, dat nog steeds internationaal wordt toegepast.
De L-serie is een kubistisch gevormd dressoir. Een kastensysteem gebaseerd op neutrale rompen, rasters en een wandprogramma met planken. Kenmerkend voor dit systeem zijn de kap en plint. Met de elementen kunnen gesloten en open combinaties worden gecreëerd, in lak of houtfineer. De grepen en strips zijn te verkrijgen in zwart of aluminium.

In 1980 startte hij samen met Pierre Mazairac een eigen ontwerpbureau in Zeist. Het bureau kon belangrijke nationale en internationale fabrikanten tot zijn opdrachtgevers rekenen, waaronder Leolux, Pastoe, Castelijn, Ikea, en Agape.

De vormgeving van Boonzaaijer wordt gekenmerkt door een fascinatie voor architectonische constructies en een zoeken naar minimalistische eenvoud. De tafel TM-03 uit 1985 die Boonzaaijer samen met Mazairac voor Hennie de Jong ontwikkelde, heeft bijvoorbeeld een bijzondere constructie. De bladdragers zijn ontworpen als brugbogen en maken daardoor een grote overspanning mogelijk.

Pastoe vision, een vervolg op de oude Pastoe kubus, is een driedimensionaal bergsysteem, waarmee door het volledige verstek en de greeploze fronten composities van lijnen, vlakken, volumes en kleuren kunnen worden gerealiseerd. De rompen kunnen worden ingedeeld met deuren, laden of kleppen die openen en sluiten door middel van een druksysteem en kunnen direct aan de wand worden bevestigd, of op frames, sokkel of wielen worden geplaatst. De mogelijkheden in compositie zijn onbeperkt; van een 3-dimensionaal reliëf tot een grafisch raster van lijnen en vlakken, van een serie sideboards tot een architectonisch landschap van volumes.

Humor speelt eveneens een belangrijke rol in het werk van Boonzaaijer. Dat lijkt duidelijk bij het ontwerp Pallone. Deze speelse fauteuil ontwikkelde hij samen met Pierre Mazairac en Roy de Scheemaker voor het 'Huis van de toekomst' in 1989. Leolux produceert deze stoel, die bestaat uit een grote leren zitpoef met drie poten én een comfortabele ruggensteun. Deze is met een elegant gebogen chromen buis aan de zitpoef bevestigd.

Sinds 2001 is Boonzaaijer verbonden als hoogleraar vormgeving aan de Fachhochschule te Aken.

Sinds 2002 werkt Boonzaaijer samen met Dick Spierenburg onder de naam KBDS (vormgeving zijn zij actief als conceptmatig ontwerpers en adviseurs. Ze ontwikkelden meubels voor onder andere de Italiaanse producent Moroso en een nieuwe generatie verlichtingsarmaturen voor de firma Eikelenboom. Tekende Karel Boonzaaijer in de jaren 80/90 samen met Pierre Mazairac voor een aantal stoelen, sinds medio 2005 heeft hij in samenwerking met Dick Spierenbug de tafel Otto en stoel Orca voor Castelijn ontworpen. Voor Artifort ontwierpen zij DivaDiva en voor Arco de collectie Landscape.

Voor Oak ontwierpen zij de Torch en de Twolight. De vorm van de lichtbron in de Torch hanglamp vormt één geheel met de ophanging waarin alle techniek is weggewerkt. De Torch hanglamp is traploos dimbaar door middel van een staafje op de lamp. Net als bij de Torch vloerlamp zweeft de kap met transparante stof op een perspex schijf. De Twolight bestaat uit een dubbele kap waarbij de buitenzijde van de conische vorm wordt begrensd door een cilinder. Het lichtbeeld dat zo ontstaat, wordt gevormd door het spel van de conische vorm met de cilinder. De kegel binnenin zorgt voor een lichtspreiding naar boven en functioneert zo ook als een uplighter.

De signatuur van de partners is herkenbaar in de gezamenlijke ontwerpen. Voorkeur voor eenvoud, oorspronkelijkheid en kwaliteit hebben zij gemeen. Vernieuwing verbonden aan realisme. Gebruikswaarde en uitvoerbaarheid zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Krachtige vormtaal en esthetische balans zijn minstens zo belangrijk.

Websites: www.qumedia.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 32.