kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 14-07-2008 voor het laatst bewerkt.

KEMBO

Meubelproducent en projectinrichter, opgericht in 1953.

Kom Eerst Maar Bij Ons, (i.p.v. bij gispen? Wellicht een reactie van W.H. Gispen op zijn vertrek uit Culemborg?), was het motto waarmee Willem Gispen en Ru Meijer in 1953 de krachten bundelde en de basis legden voor de huidige meubelproducent en projectinrichter Kembo. Willem Gispen was reeds voor de oorlog een zeer bekend meubelontwerper Ru Meijer was een voormalig planter in Indonesië. Meijer beheerde de zakelijke kant van het bedrijf, Gispen was het creatieve brein achter de Kembo-collectie. Kembo werd opgericht in het weer herstelde Rhenen van na de oorlog. Later verhuisde het naar Veenendaal.

In 1949 verliet Gispen zijn gelijknamige bedrijf, eigenlijk als gevolg van het grote succes. De aandeelhouders hadden al in 1933 een zakelijk directeur aangesteld naast Gispen, die zorgde voor technologische vernieuwing en schaalvergroting. Gispen kon creatief steeds minder goed uit de voeten. Hij was best zakelijk, hij was bijvoorbeeld nooit te beroerd om een ontwerp aan te passen aan de smaak van zijn klanten. Maar hij was toch vooral een creatieveling. Gispen stapte over naar meubelbedrijf Kembo. De firma Gispen ging verder met ontwerper Wim Rietveld, zoon van Gerrit, en later André Cordemeyer.

In 1953 begon hij meubelen en lampen voor de Kembo-fabriek te ontwerpen. De ontwerpen van W.H. Gispen kenmerken zich door een balans tussen vorm en functie. Hij werkte in de jaren '20 al volgens de principes van het minimalisme: eenvoud siert het meubel. En volgens een lange termijn visie ‘liever het eindproduct wat duurder maar dan ook degelijk.’ Het ‘spel-element van lijn, vorm en kleur’ zorgde ervoor dat die opvatting niet leidde tot saaie en oninteressante producten. De Kembo-producten kregen dan ook epitheta toegedicht als ‘geestig’, ‘spits’, of ‘speels’. De slimheid van Gispen lag in de manier waarop hij met groot zakelijk en bovenal kunstzinnig talent, artistieke invloeden tot een wezenlijk onderdeel van een eigen stijl wist te maken. Nog steeds worden zijn ontwerpen gezien als mijlpalen in de geschiedenis van het Nederlands industrieel design.

Het eerste ontwerp van Gispen voor Kembo - de 302 fauteuil - werd tijdens de Italiaanse Triënnale direct bekroond. Het bleek voor Kembo de eerste stap van louter meubelfabrikant naar tevens projectinrichter.

De producten van Kembo ontwierpen zij zelf maar werden gemaakt bij productiebedrijven elders en aanvankelijk nog verkocht vanuit de winkel in Den Haag. Het commerciële succes leidde echter al snel tot uitbreidingen en de bouw van fabriek in Veenendaal voor de productie van hun kantoormeubelen.

Rond 1960 beëindigde Willem Gispen zijn loopbaan en enkele jaren later droeg Ru Meijer Kembo over aan zijn drie zoons Sjoerd, Gelder en Just. De zoons Meijer wisten de leidende rol in de sociaal-medische markt verder uit te bouwen. Aanvankelijk nam Just Meijer de meeste ontwerpen voor zijn rekening, al werden op freelance basis ook meubelontwerpen van bijvoorbeeld Rudi Wolf uitgevoerd.

Begin jaren negentig werd ook de zakelijke markt een belangrijke sector voor Kembo. Door het ontwikkelen van complete stoelen- en bureauprogramma’s en het uitbreiden van de dienstverlening werd er een stevige fundering gelegd voor een sterk groeiend bedrijf en een verdere internationale expansie. Inmiddels wordt de Kembo collectie verkocht in vele landen in Europa en geëxporteerd naar o.a. Amerika, Afrika en Verre Oosten en Azië.

Kembo onderscheidde zich door technische uitvoering en afwerking en ontwikkelde zich van ontwerplabel tot een bedrijf waar hoogwaardige technologieën worden toegepast. Kembo bracht al vroeg gelamineerde zitmeubelen en spuitgegoten kunststof meubelen en onderscheidde zich met inventieve kantoormeubelsystemen. Steeds werkte het daarbij met een eigen team van ontwerpers, regelmatig afgewisseld met ontwerpen van externe bureaus.

In 1995 is de conferentiestoel Thema, ontworpen door NPK Industrial Design, ten doop gehouden. In 1998 werd tevens het bureauprogramma Plato, ook ontworpen door NPK Industrial Design, geïntroduceerd.

In 2003 heeft het bureauprogramma Lost Boys, ontworpen door Khodi Feiz, de Nederlandse Designprijs gewonnen en is in 2004 opgenomen in de collectie van Het Stedelijk Museum te Amsterdam. Armfauteuil 302 (Triennale), ontworpen door W. H. Gispen in 1954, maakte al eerder deel uit van de collectie, evenals bank Moment (een gelamineerd houten bankje) van Ruud Jan Kokke uit 1994.

September 2004 introduceert Kembo het Fiore stoelprogramma, ontworpen door Wolfgang Deisig.

Bij het 50-jarige bestaan in 2005 introduceerde Kembo het kantoormeubelprogramma MI en de eerste show van de nieuwe serie stoelen Family beiden ontwerpen van Erik Munnikhof en de Plio stoelen en klaptafel van Daniël Figuroa. Ook Gerard Geytenbeek die het Item/System tafel programma maakte moet nog genoemd worden als ontwerper voor Kembo.

Website: www.kembo.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 97.

Tweets by kunstbus