kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 30-09-2013 voor het laatst bewerkt.

Knoll-International

Knoll International

Amerikaans producent van meubilair, gespecialiseerd in kantoormeubilair en modern design voor in huis.

  Zie ook Knoll (1914-1955) was de zoon van Walter Knoll, Een Duitse meubelmaker. In 1937 verhuisde hij naar New York waar hij in 1938 H.G. Knoll Furniture Company oprichtte waar vanaf 1941 moderne meubelstukken ontworpen door Jens Risom werden geproduceerd. Zoals vele moderne architecten, was immigreren naar de USA een kans op vernieuwing, want moderne architecten hadden moderne meubels voor hun moderne gebouwen nodig. Het bureau zou een van de meest toonaangevende interieurontwerpers uit de USA na de tweede wereldoorlog worden.

Florence Schust Knoll is geboren in 1917 in Saginaw Michigan. Ze was afgestudeerd aan de Cranbook Academy of art in Michigan, had haar architectuur graad behaald aan de Architectural Association in Londen en gestudeerd bij Mies van der Rohe aan het Armour Institute in Chicago en werkte bij de architectenbureaus van Walter Gropius en Marcel Breuer in Boston. Florence Schust, later Florence Knoll, had een grote invloed op het ontwikkelen van de eerder genoemde moderne interieurs en meubels voor de moderne gebouwen, die na de oorlog als kool uit de grond schoten. Van haar afkomstig was ook het credo "Good design is good business".

Hans Knoll ontmoette Florence rond 1941. Vanaf het begin van hun samenwerking speelde Florence een zeer belangrijke rol in de ontwikkeling en leiding van het bedrijf. Het was haar idee om een Bauhaus benadering toe te passen op meubeldesign. Toen Florence Schust in 1943 fulltime als binnenhuisarchitecte in dienst kwam van Knoll sloeg zij een andere weg in met het bedrijf en verving de Scandinavische stijl door de International Style.

Florence Schust richtte ook de Planning Unit op. Een unieke onderneming die door middel van intensieve gesprekken met managers, directeuren en secretaressen tot in detail besprak wat binnen het bedrijf echt nodig was. Zij was de eerste die een werelds Design ontwikkelde dat geschikt is voor elk bedrijf dat in één concept het meubilair, de binnenhuis architectuur en de decoratie bevat.
Florence creëerde zelf als pionier die meubelstukken waarnaar ze bescheiden verwees als "invulstukken die niemand anders wou maken". Ze verwees naar haar eigen collectie als "het vlees en de aardappelen" en beweerde: "Ik had een meubelstuk nodig voor een project en het bestond niet, dus heb ik het ontworpen". "Mensen vragen mij of ik meubelontwerper ben, dat ben ik niet. Ik ben er nooit eens voor gaan zitten om meubels te ontwerpen. Ik ontwierp banken, omdat er niemand anders was die banken ontwierp".

In 1946 trouwde ze met Hans Knoll. Samen richtten zij Knoll Associates op en gingen op zoek naar getalenteerde designers; zij vonden dat ontwerpers met hun naam bekend mochten zijn en royalty's betaald moesten krijgen voor hun ontwerpen, een traditie die tot op de dag van vandaag nog nageleefd wordt. Knoll Associates vervaardigde door onderen Eero Saarinen, Isamu Noguchi en Harry Bertoia ontworpen meubilair.

Vanaf 1947 ging Knoll Associates op aanwijzingen van Mies van der Rohe de eerste Barcelona’s produceren en commercialiseerde deze in 1948 onder de naam MR-90.

Voor velen is de naam Harry Bertoia synoniem met de overbekende en alomtegenwoordige diamantenstoel die deze Amerikaanse beeldhouwer en meubelontwerper van Italiaanse afkomst in 1952 voor Knoll Associates ontwierp. In 1950 richtten Hans en Florence Knoll, in de buurt van East Greenville - Pennsylvania, een atelier op voor Harry Bertoia. Ze gaven hem de creatieve vrijheid om zijn artistieke concepten uit te werken zonder de belemmering van een strikt ontwerpprogramma. "Zijn opdracht was zeer open", herinnert Florence Knoll zich. Bertoia werkte met zijn eigen handen, probeerde variaties uit en was nooit tevreden. "Als ik ergens mee bezig ben, dan zie ik verbanden", zei hij, "Ik zie ze overal". Uitgaande van beeldhouwwerken uit de klassieke oudheid creëerde hij een ensemble van stoelen met zittingen die bestaan uit metaaldraad. "De stoelen zijn eigenlijk van lucht gemaakt, zoals de beelden. De ruimte gaat er doorheen". Tijdens dit artistiek proces ontstonden verschillende stoel 'functies': dineren, zitten of lezen, elk functie met zijn eigen natuurlijke vorm. Deze ideeën werden door de technici van Knoll vertaald in productietekeningen. In 1952 werden zijn stoelen door Knoll gepresenteerd en kenden onmiddellijk een ongekend succes. Vervolgens heeft Bertoia zich opnieuw toegelegd op de vrije creatie. Tot aan zijn dood in 1978 heeft hij beelden uit metaaldraad ontworpen o.a. de bekende "zingende beelden” die een geluid produceren bij aanraking. De Bertoia Collectie, de enige design producten van de artiest, worden nog steeds geproduceerd en verkocht.

In de jaren '50 trok Florence Schust de Zwitserse ontwerper Herbert Matter aan die een reeks opvallende reclameposters maakte vor Knoll en het K-logo ontwierp. Ook was hij samen met Florence verantwoordelijk voor de corporate identity van het bedrijf, die werden gekenmerkt door duidelijkheid en oog voor detail, tot grafische vormgeving.

In 1955 kwam Hans Knoll om bij een verkeersongeluk, maar onder de leiding van Florence Knoll bleef het bedrijf bloeien.

In 1964 werd Don Albinson directeur van de afdeling designontwikkeling bij Knoll international. Zijn eerste project voor Knoll was de succesvolle gegoten aluminium-polypropyleen stoel Albinson uit 1965.

Vanaf 1967 werkte Massimo Vignelli voor het bedrijf die een aantal opvallende grafische werken ontwierp met een sterke geometrische uniformiteit.

Tegenwoordig legt Knoll zich steeds meer toe op de productie van contractmeubilair en is de op twee na grootste producent van kantoormeubilair. Daarnaast produceren zij nog steeds vernieuwende ontwerpen, zoals de Homer-serie van verplaatsbare werkplekken van Luke Pearson en Tom Lloyd.

  Zie ook vintage Knoll op de website van Galerie Kunstbus  


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 51.