kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Laverne

Erwin & Estelle Laverne

Erwine & Estelle Laverne,
Erwin Laverne (1909-) en Estelle Laverne (1915-1998)
Amerikaanse ontwerpers

Erwin en Estelle Laverne werden beiden opgeleid als schilder aan de Art Student's League onder Hans Hofmann. In de jaren dertig verenigden zij hun collectieve talent en focus op design, waarbij zij in 1938 Laverne's Originals oprichtten een invloedrijk New Yorks bedrijf bestuurd door hun zorgvuldige en unieke moderne artistieke stijl. Van de studio die zich eerst in de boedel van Louis Comfort Tiffany in Oyster Bay, New York bevond, waren hun hoofdprodukten stoffen en muurbedekkingen.

In de vroege jaren vijftig verplaatsten ze het hoofdkwartier naar 57th Street in New York City waar ze experimenteerden met een vernieuwende minimaal ingerichte showroom en verschillende series van opmerkelijk organisch vormgegeven meubilair creëerden. Het bedrijf groeide uit tot Laverne International.

Tijdens de veertiger jaren maakte een design team ingehuurd door de Lavernes het grootste deel van het meubilair dat Laverne Originals verkocht. De Marbalia, muurschilderingen van Erwin Laverne waren een hoofdprodukt van het bedrijf, maar Ray Komai droeg veel bij aan hun bedrukte stoffen. Van 1949-55 was het meeste van het meubilair, stoffen en tafelgerei het resultaat van een samenwerking tussen William Katavolos, Ross Littell en Douglas Kelley. De T stoel uit 1952 is één voorbeeld van hun succesvolle stukken.

Het showroom design was het werk van de Laverne's, het was echter geoutilleerd met zo weinig stukken, dat tijdschriften uit die tijd het eerder vergeleken met een ingetogen galerie omgeving dan met de meeste energiek ogende showrooms van de detailhandel. Interieur tijdschriften uit 1952 noemden het "extravagantly unfilled" (extravagant leeg). De zaken bleven vele jaren goed gaan. Hun benadering van de showroom was het meubilair in de ruimte te gebruiken voor staf en klanten en liever op verzoek van een klant een stuk tevoorschijn te halen dan dat de klant overspoeld wordt door een "vol huis" met ongebruikte statische stukken. Ze creëerden de showrooms ook als een ruimte om het werk van hun favoriete artiesten en beeldhouwers te exposeren.

Daffodil

In de late vijftiger jaren begonnen de Lavernes meer van hun eigen meubilair te ontwerpen. In 1957 brachten ze hun Invisible Group van gebogen doorzichtig plastic meubilair, ontworpen om, zoals Erwine geloofde, de eenvormigheid in een ruimte te elimineren door het een element van contrast te geven. De stoelen deden denken aan de Tulip stoel van Saarinen en de namen van sommige van deze Laverne stukken Daffodil, Lily en Jonquil doen hun verschijning recht aan.
De groep waaronder ook de Champagne stoel, had een klein gestoffeerd kussen in de zitting als het enige visueel tastbare onderdeel. Deze werden gevolgd in 1958 door de Lotus stoel, een abstract vormgegeven bewerking van de stukken van een jaar eerder. In 1960 kwamen ze met de Tulip stoel. Het tweetal ontwierp ook een aantal populaire huishoudelijke accessoires waaronder de Golliwog.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 30.