kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 20-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Leolux

Nederlandse meubelfabriek opgericht in 1932 te Blerick (Venlo).

'De pluriforme Leolux-wereld heeft z’n wortels in de hoofden en harten van een internationale selectie ontwerpers en kunstenaars die zich verbonden voelen met de denkwereld van Leolux. Als een ware ideeënfabriek dagen ze Leolux uit om nieuwe wegen in te slaan. Het zijn hun ideeën die de basis vormen voor de collectie.' - (Historie
In 1934 wordt de Zuid-Nederlandse Clubmeubelfabriek (ZNC) opgericht. Met slechts enkele medewerkers maakt dit bedrijfje ambachtelijke clubfauteuils voor een lokale markt.

De oorlogsjaren zijn turbulent, zeker wanneer het bedrijf in 1944 in de frontlinie komt te liggen. Na de Tweede Wereldoorlog komt het onder beheer van de "Boerenleenbank" die Ton Sanders aanstelt om toezicht te houden. Samen met zijn broer Jan koopt hij een paar jaar later, in 1948, de Zuid-Nederlandse Clubmeubelfabriek met bijeen gesprokkeld familiegeld. De teksten uit die tijd getuigen van zelfwerkzaamheid en idealisering en... de naam Leolux duikt al af en toe op voor aparte modelseries.

In de tweede helft van de jaren vijftig ontplooien zich Deense en Italiaanse designers en dat ontgaat de gebroeders niet. Ze bewonderen nieuwe schuimmaterialen, kunstleders en andere stoffeertechnieken en passen ze zonder schroom toe. De jonge ontwerper Harry de Groot bindt zich aan het bedrijf en samen maken de broers en Harry een moderne collectie. De trotse leeuw in het ZNC-logo wordt een luxueuze leeuw, "Leolux", een merknaam die al snel over gaat op het hele bedrijf.

Op het moment dat The Beatles de wereld veroveren, worstelt Leolux met de markt. In 1964 vestigen de Limburgers een eigen, 1400 vierkante meter grote showroom in het hart van Nederland. Advertenties in consumententijdschriften zoals Avenue en Elsevier verbijsteren de collega's nog meer. De collecties worden uitdagender. Bij het gloren van een nieuw decennium, als het met The Beatles alweer begint af te lopen, is Leolux een begrip en een serieuze speler in de moderne meubelmarkt.

In 1973 breekt de eerste oliecrisis uit en tot aan de tweede olie-crisis in 1979 viert de nostalgie hoogtij. Echt modern is even - "uit". Alles wordt bruin; de berber is hot. De loonkosten rijzen de pan uit maar de euforie over de aardgasvondsten sust Nederland in slaap. En ondertussen gaat de meubelindustrie voor een groot deel teloor. Leolux vecht zich een weg door de crisis door te investeren in jong management en in de export naar België en Duitsland. In het Duitse Roergebied ontstaat de Leolux GmbH, met een eigen verkoopcenter. In Nederland wordt Leolux een gevestigd merk door de tweede showroom die vanuit Eindhoven Zuid-Nederland en België openbreekt.

Afgeslankt maar gezond doorstaat Leolux de heftige recessie van 1979 tot 1982. Een nieuwe generatie neemt het roer over: Jeroen Sanders en Johan van Beek. Fotografie, reclame-uitingen, productbeleid en presentatie spreiden elan ten toon en het bedrijf krijgt vleugels op basis van de opgebouwde kennis en kunde.

Tussen 1981 en 2001 verzesvoudigt de omzet in één lange groeicurve. Spraakmakende producten van een brede groep internationale designers verrijken de collectie en tonen de durf van het bedrijf door provocatieve details en vernieuwingen. Ook communicatief gaat Leolux verrassend te werk. Ze daagt de internationale gevestigde orde uit: Leolux noemt de Echnaton bijvoorbeeld "een troon voor hervormers" en ze laat Papageno "een knipoog naar dogmatische opvattingen" geven.

Leolux startte een intensieve samenwerking met een aantal internationaal bekende meubelontwerpers:
. Axel Enthoven (België, 1947) werkt sinds 1974 met Leolux samen. Na studies in Eindhoven, Japan en de VS begint hij in 1969 een eigen ontwerpbureau. Enthoven Associates houdt zich wereldwijd bezig met productontwikkeling en innovatieresearch op de meest uiteenlopende terreinen van de industrie; van tuinsproeiers tot bus-, tram- en truckdesigns. Het ontwerpen van meubelen houdt Enthoven in eigen hand. Hij is tevens professor aan de Design Academy in Eindhoven.
. Jan Armgardt (Duitsland, 1947) vindt het immoreel om een meubel na enkele jaren weg te gooien omdat het versleten is of ouderwets. Armgardt streeft daarom naar duurzaamheid en experimenteert met materialen. Papier is naar zijn mening het materiaal van de toekomst. Jan Armgardt ontwerpt voor Leolux sinds 1974. Veel van zijn creaties blijken tijdloos: Tango en Papageno bijvoorbeeld. Het meest recente product is Galathea. Armgardt is gastdocent aan de Technische Universiteit van Aken.
. Hugo de Ruiter (Nederland, 1959) start in 1980 als productontwikkelaar bij Leolux. Hij wordt hoofd van de afdeling Productontwikkeling en huisdesigner van Leolux. Zijn kennis van het ambacht combineert hij succesvol met zijn designkennis. Daaruit ontstaan meubelen waarbij het centrale thema “beweging” is. In 2001 verlaat hij Leolux en begint De Ruiter een “tweede leven” als zelfstandig designer; hij wil zijn signatuur verder verdiepen en zijn creativiteit een nieuwe impuls geven. Hugo de Ruiter werkt nog regelmatig voor Leolux. Als bewijs dat de verdieping plaats vindt mag zijn model Archipel gezien worden.

Leolux presenteerde een aantal spraakmakende meubels, die verschillende nationale en internationale designprijzen in de wacht sleepten. Een voorbeeld is de Divi-Divi stoel van Mark van Tilburg uit 1988.

De leren poef met rugleuning Pollone is een humoristisch meubelontwerp uit 1989 van Roy de Scheemaker: Roy de Scheemaker (Nederland, 1960) vestigt met zijn ontwerp Pallone meteen zijn naam als ontwerper van bijzondere producten. Al tijdens zijn studie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht werkt hij als freelance interieurontwerper en na zijn afstuderen treedt De Scheemaker in dienst bij ontwerpbureau Mazaïrac/Boonzaaijer (Karel Boonzaaijer, Pierre Mazairac). In 1995 begint hij zijn eigen Studio Roy de Scheemaker, waarmee hij 2002 een design award in de wacht sleept voor een door hem ontworpen badkamer.

Showrooms heten nu Design-Centers en zowel in België als in Duitsland worden nieuwe vestigingen geopend. De markten van Zwitserland en Frankrijk openen zich en ook de buiten- Europese export krijgt vorm. Leolux wordt een serieuze Europese speler op hoog kwaliteitsniveau.

Aan het eind van de jaren negentig realiseert Leolux samen met Philips Corporate design en chef-designer Stefano Marzano "Plugged Furniture", meubelen en audiovisuele apparatuur ineen. Het is een revolutie in het denken over deze traditioneel zwarte dozen en het lokt bij Leolux een volgende stap uit: Leolux-zitideeën worden geëlektrificeerd! Elektrisch verstelbare banken en fauteuils vormen Leolux om naar een verdere evolutie in comfort en toepasbaarheid. Hoewel de meubels succesvol op de markt zijn gebracht, reikt de werkelijke invloed van dit project verder. Plugged Furniture opende vooral nieuwe wegen voor de vormgeving van televisie- en audioapparatuur bij Philips.

De nieuwe eeuw kende wat geboorteweeën maar is desondanks begonnen. De moed uit het verleden zit in de genen en zet aan tot vernieuwingen en experimenten zoals The Silly Side en het exploreren van nieuwe markten in Oost-Europa. Tijdens de meubelbeurzen in Keulen en Milaan 2006 toont Leolux een vernieuwd stylingconcept. Dit jaarboek onderstreept de koers van morgen en de Design-Centers presenteren een Leolux vol levenslust.

Bron artikel: Leolux (www.leolux.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 4.