kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 27-01-2009 voor het laatst bewerkt.

Loetz

Glasfabriek in Klostermühle, opgericht in 1836, doorgestart in 1911, definitief opgeheven in 1947.

De fabriek van 'de weduwe Joh. Loetz' krijgt pas rond 1900 grote bekendheid. Vanaf 1902 werden er naar ontwerp van bekende ontwerpers als Franz Hofstätter en Josef Hoffmannn glazen voorwerpen gemaakt in de Jugendstil stijl.

Historie
De glasfabriek in Klostermühle werd in 1836 door johann Baptist Eisner von Eisenstein opgericht. In 1840 komt Johann Loetz (Lötz) in het bezit van de glasfabriek. Na zijn overlijden in 1848 neemt de weduwe Suzanne Loetz het beheer van de onderneming over en werd het bedrijf Glasfabrik johann Loetz Witwe genoemd. Haar kleinzoon Max Ritter von Spaun nam het bedrijf in 1879 over en stelde de begaafde technicus Eduard Prochaska als productiemanager aan, welke functie hij tot 1914 zou uitoefenen. Von Spaun moderniseerde de uitrusting, breidde de werkzaamheden uit en begon veel verschillende producten te vervaardigen, waarbij men vaak nieuwe technieken toepaste en metaalachtige en glanzende toplagen gebruikte waar het bedrijf patent op had.

Het bedrijf bracht in 1888 het sierstenen nabootsende onyx- en kornalijnglas Onyx, en het met fantasierijke vormen en kleurschakeringen Octopus-glas op de markt en ontving hiervoor een onderscheiding op de Duitse nationale arts & crafts-tentoonstelling in München en in 1889 de eerste prijs op de 'Exposition Universelle et Internationale de Paris'

In 1890 werd in Wenen o.a. het beroemde regenboogkleurige glaswerk Karneol gelanceerd, evenals de nabootsingen van jaspis en allerhande soorten agaat, van calcidoon en halfedelstenen. Alles met levendige en veelvuldige kleuren.

De fabriek breidde intussen uit tot zo'n tweehonderd werknemers en had groothandelaren in Wenen, Berlijn, Hamburg en Berlijn. Er werden nieuwe ruimtes voor het zuiveren van het glas gebouwd er kwam een werkplaats voor het slijpwerk bij.

De Loetz-stand op de 'World's Columbian Exhibition' van 1893 in Chicago won een eerste prijs en toonde enkele nieuwe collecties, waaronder Columbia, Pavonia, Persica, Alpenrot, Alpengrün en Kamelienrot.

Von Spaun wijdt zich vervolgens aan de verbetering en de ontwikkeling van nieuwe werkmethodes tot het iriseren. Deze nieuwe ontwerpen worden in 1898 in Wenen tentoongesteld. Von Spaun lanceerde de Papillon en de Phenomenon in 1899 en ontwikkelde vervolgens diverse andere collecties, die een Grand Prix wonnen op de 'Exposition Universelle et Internationale de Paris' van 1900.

In de werkplaatsen van Loetz werden talrijke creaties van andere kunstenaars uitgevoerd. Koloman Moser en zijn assistenten, leerlingen van de Kunstgewerbeschule, maakten ontwerpen voor het bedrijf in opdracht van de firma Bakalowits & Söhne. Ook de Wiener Werkstätte heeft ertoe bijgedragen door ontwerpers van Josef Hoffmann, Michael Powolny, Dagobert Peche, Otto Prutscher, Milla Weltmann, Hans Bolek (1890-1978), Leopold Bauer (1872­-1938), Carl Witzmann (1883­-1952) en tal van anderen. Maar de belangrijkste ontwerper is de Poolse ontwerper Maria Kirschner die tussen 1903 en 1914 meer dan tweehonderd bekers en vazen voor Loetz vervaardigde.

Von Spauns zoon nam in 1909 de leiding over en benoemde Adolf Beckert (1884-1929) tot artistiek leider die op dat moment tot professor werdbenoemd aan de vermaarde Technische School voor kunstglas van Steinschönau. Hij voert de camee techniek naar de wijze van de School van Nancy in. Zijn versieringen bestaan uit landschappen en florale tekeningen die beïnvloed zijn door de Japanse houtsnedendrukkunst.

Een jaar later overleed de vader van Max Ritter von Spaun jr. en weer een jaar later ging het bedrijf failliet. De fabriek werd echter weer in gebruik genomen.

In 1930 verwoest een brand een gedeelte van de inrichting en interne conflicten zorgen ervoor dat het doek vlak na W.O.II definitief definitief valt.

Websites:
. www.antiquesart.nl/loetz.html


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 649.