kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 27-01-2009 voor het laatst bewerkt.

Louis Majorelle

Franse schilder en meubelmaker, geboren 26 september 1859 Toul – overleden 15 januari 1926 Nancy.

Hoewel Louis Majorelle begonnen is als kunstschilder, nam hij op zijn 20e de meubelfabriek van zijn vader in het Franse Nancy over. Hij zou een van de beroemdste ontwerpers van Art Nouveau meubilair worden, met bronzen beslag als handelsmerk. Hij ontwierp bijvoorbeeld de trapleuningen van de Galeries La Fayette in Parijs.

In zijn meubelatelier te Nancy werkten dertig vaklui. Zijn meubelkunst, althans in de productie van na 1898, is minder traditioneel gericht dan bij Gallé, en vertoont ook meer plastische spankracht. De golvende en dynamische lijnen verlenen zijn werk een sublieme, imposante rust. De marqueterie of het inlegwerk in Majorelle's meubelen werd vaak getekend door de beeldhouwer en boekbandontwerper Victor Prouvé.

Biografie
Na zijn studie schilderkunst in Nancy zette hij deze van 1877 tot 1979 voort aan de École des Beaux Arts in Parijs.

In 1879 overleed zijn vader en nam hij het in 1860 opgerichte familiebedrijf in meubilair en keramiek in Nancy over.

Na eerst nog meubelen in rococostijl te produceren gaat hij vanaf 1890 over op art-nouveau ontwerpen, beïnvloed door het naturalisme in het werk van Émile Gallé.

Parijse wereldtentoonstelling van 1900
Voor de grote wereldtentoonstelling in Parijs van 1900 werkt Émile Gallé aan de samenstelling van een collectie glaswerk waarmee hij de wereld kennis wil laten maken met zijn ontwerpen en het niveau van de Franse decoratieve kunst in het algemeen. Gallé zet er zelfs een glasblazerij voor op en nodigt tijdgenoten en medestanders in de Art Nouveau beweging uit om samen met hem het paviljoen te creëren. De gebroeders Daum, Hector Guimard, René Lalique en Louis Majorelle exposeerden hier met hun belangrijkste creaties. Louis Majorelle toonde een slaapkamer met een waterleliethema. Eén van de zalen van het paviljoen is in het Musée des Arts Décoratifs in Parijs nog steeds te bewonderen.

Vanaf 1900 levert hij metalen statieven en standaarden voor glaswerk en lampenkappen aan Auguste Daum, terwijl Daum Frères glazen onderdelen voor Majorelle produceerde.

École de Nancy
Gallé stichtte met o.a. het doel de eenheid tussen wetenschap, kunst en industrie te bevorderen in 1901 de 'School van Nancy' die tot haar sluiting in 1914 toonaangevend was voor de glasproductie. Louis Majorelle werd er benoemd tot vice-president.
De 'Alliance Provinciale des Industries d'Art', later bekend als de École de Nancy, was een groep geniale Lotharingse kunstenaars, architecten en beoefenaars van de toegepaste kunsten, die, vooral binnen de Art Nouveau, hun werk tot op eenzame hoogte brachten. Tot de voornaamste kunstenaars van de groepering behoorden Émile Gallé en Louis Majorelle (1859-1926). Emile Gallé was de katalysator, de magneet binnen de 'School van Nancy'. Samen met Majorelle werkte hij aan een revival van het inlegwerk (marqueterie) in de meubelkunst. In 1894 waren de eerste initiatieven tot deze vereniging van kunstambachtlieden al gelegd waarvan de doelstellingen waren om te werken in gemeenschappelijke ateliers, gemeenschappelijke tentoonstellingen te houden en de kunstambacht aan te passen aan de nieuwe industriële productie. Gallé zag hierbij de terugkeer tot de natuur als belangrijkste motivatiebron voor de kunst. Met de École streefde Nancy Parijs voorbij als centrum van de art nouveau.

In 1903 exposeert hij zijn flamboyante meubilair en goudbronzen verlichting op de Parijse academie.

Bureau Nénuphar
De gestileerde thematiek van de Nénuphar (gemaakt rond 1905) is ontleend aan de Egyptische waterlelie, die tijdens de Jugendstil-periode werd gezien als hét symbool van de onvergankelijkheid van de natuur. Het bureau is gemaakt van brons, leer en mahonie en is te zien in het Muséé d'Orsay.

In 1916 werd zijn fabriek in Nancy verwoest door een brand en verhuist Majorelle naar Parijs om pas na W.O.I weer terug te keren omn de fabriek opnieuw op te richten.

Beïnvloed door de Art Deco werd zijn werk in de jaren '20 formeler en minder decoratief.

Samen met Alfred Lévy ontwierp Majorelle een slaapkamer voor het Nancy-paviljoen van de 'Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes' van 1925.

Na het overlijden van Majorelle in 1926 behield Lévy de leiding over het Atelier Majorelle in Nancy tot Paul Beucher hem hierin in 1935 komt bijstaan.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 90.