kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 16-06-2008 voor het laatst bewerkt.

Lucian Bernhard

Duitse ontwerper, geboren 15 maart 1883 in Stuttgart als Emil Kahn - overleden 29 mei 1972. Lucian Bernhard was de vader van de fotograaf Ruth Bernhard.

Lucian Bernhard is de grondlegger van het Sachplakat (voorwerpposter) die het aangeprezen artikel en de merknaam in grote krachtige vormen en heldere kleuren weergaf, maar zonder enige reclametekst.

Het logo van Audi werd rond 1915 ontworpen door Lucian Bernhard en in 1994 aangepast door Sedley Place.

Biografie
Na zijn studie aan de Akademie der Kunst in München verhuisde hij in 1901 naar Berlijn.

Rond 1905 begon de Art Nouveau haar aantrekkelijkheid te verliezen. In Wenen en Berlijn werd geëxperimenteerd met een strakkere vormgeving die de boodschap krachtiger overbracht. Onder invloed van het grafische werk van de Britse kunstenaars William Nicholson (1872-1949) en James Pryde (1869-1941) die in Engeland werkten onder de naam 'Beggarstaffs', ging Lucian Bernhard commerciële posters ontwerpen met een rond serif-lettertype, scherp omlijnde tekeningen in een beperkt kleurenpalet.

Zijn sobere winnende inzending (1905) voor een ontwerpwedstrijd voor Priester-lucifers vestigde meteen zijn reputatie. Lucian Bernhard zorgde voor een doorbraak met zijn naturalistische weergave van 2 lucifers tegen een zwarte achtergrond en de merknaam (Priester). Deze stijl wordt Plakatstil (posterstijl) genoemd. In de Duitse Plakatstil werden vereenvoudigde beelden afgebeeld tegen een kale achtergrond, slechts vergezeld door een korte tekst of bedrijfsnaam.
Algemene karakteristieken van de Plakatstil: eenvoudig, centraal productbeeld; vette en minimalistische typografie; platte kleurenvlakken die aandacht trekken.

In 1909 was hij medeoprichter van het tijdschrift Das Plakat (later Gebrauchsgraphik) voor verzamelaars, dat zijn posterontwerpen reproduceerde en gebruikmaakte van het lettertype Bernhard Antiqua, dat hij had ontworpen voor Bauer in Frankfurt. Bernhard hoorde ook bij een groep grafische vormgevers, onder wie Hans Rudi Erdt (1883-1918) en Julius Gipkens (1883-jaren '60) die net als hij ontwerpen leverden aan drukkerij Hollerbaum & Schmidt bekend door het uitgeven van de progressieve Sachplakat-reclame.

In 1914 ontwierp Bernhard kleurrijke en krachtige reclameposters en verpakkingen voor bougies voor Bosch.

In 1920 was Bernhard de eerste hoogleraar posterdesign aan de Akademie der Kunst in Berlijn.

In 1923 verhuisde hij naar New York, waar hij naast zijn bureau in Berlijn een tweede ontwerpbureau opende. Hier ontwierp hij verschillende lettertypen voor American Type Founders (in totaal bedacht hij zo'n 36 nieuwe lettertypen), evenals logo's, posters en advertenties, met name voor Amoco.

Ook nam hij opdrachten aan voor decor- en interieurontwerp. In 1928 was hij samen met Paul Poiret (1879-1944), Bruno Paul en de Amerikaanse kunstenaar RockweIl Kent (1882-1971) de oprichter van Contempora, een adviesbureau voor binnenhuisarchitectuur.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1844.