kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 25-03-2010 voor het laatst bewerkt.

Maarten Baas

Nederlandse industrieël ontwerper, geboren 19 februari 1978 in Arnsberg, Duitsland.

Biografie
In 1978 wordt hij geboren als zoon van een predikant en onderwijzeres in het Duitse Arnsberg. Vanaf 1979 groeide hij op in Haamstede (Zeeland) en Hemmen (Gelderland).

In 1996 begon hij een opleiding aan de Design Academy Eindhoven.

Nog in opleiding wordt in 2000 door Pol’s Potten zijn eerste ontwerp in productie genomen, de kandelaar Knuckle. Hij verkocht ook het eerste Hey, chair, Be A Bookshelf-meubel.

Smoke
In 2002 ontwierp hij zijn afstudeeropdracht Smoke: een serie verbrande meubels. Hiervoor stak hij meubels in brand en bluste ze op het moment dat de buitenkant geheel was verkoold. Vervolgens behandelde hij de meubels met transparante epoxy, waardoor ze voldoende stevigheid en duurzaamheid kregen om opnieuw te worden gebruikt. Dit project trok internationaal de aandacht. Het werd in 2003 gepresenteerd tijdens de internationale Salone del Mobile (meubelbeurs) in Milaan, en de toonaangevende designwinkel Moss in New York gaf Baas opdracht om een aantal twintigste-eeuwse designklassiekers, van onder meer Rietveld, Noguchi en Sottsass, op dezelfde wijze te bewerken. “Oneerbiedigheid is een vereiste voor de jeugd,” schreef de Washington Post hierover: “elke generatie probeert los te breken van het verleden, maar slechts weinig jonge ontwerpers zijn brutaal genoeg om hun cultuur te vernietigen in een poging hem te verbeteren.” Maar zijn de meubels wel vernietigd? Ze zijn immers nog bruikbaar, al is hun uiterlijk radicaal veranderd.
Op verzoek van het Groninger Museum ‘behandelde’ Baas een aantal meubels uit de collectie. Deze voornamelijk laat negentiende-eeuwse meubels stonden in het museum al jaren bekend als ‘depotdochters’: vanwege hun zeer beperkte cultuurhistorische waarde werden ze nooit getoond en van elk type worden betere exemplaren bewaard. Dankzij de transformatie door Maarten Baas zijn het nu weer museumstukken geworden, die opvattingen over schoonheid, conservering, waarde en verandering ter discussie stellen. - expositie in galerie Moss in New York, Where There’s Smoke, waarin 25 verbrande meubelstukken, waaronder ontwerpen van Rietveld en Gaudi.

2005 Smoke wordt aangekocht door Stedelijk Museum, Amsterdam en het Victoria & Albert Museum, Londen

Vanaf 2005 werkt Baas samen met Bas den Herder en begonnen ze hun studio 'Baas & den Herder'. De samenwerking maakt onder andere de productie en reproductie van ontwerpen op grote schaal mogelijk. In de studio werken naast Baas en Den Herder zelf nog zo'n tien mensen aan de productie van Baas' ontwerpen.

2005 Presentatie Treasure en Hey Chair, be a bookshelf op de meubelbeurs in Milaan

2006 - Clay Furniture
'Ik gebruik een soort synthetische klei die aan de lucht droogt en niet de oven in hoeft. Om ervoor te zorgen dat de stoelen stevig genoeg zijn, zit er een metalen constructie in waar ik de klei omheen vorm. Met deze techniek sla ik eigenlijk de tekentafel over, je begint gelijk met je handen te shapen. Het is hierdoor een ultiem vrije manier van werken, je kunt er elke vorm mee maken en dit zie je duidelijk terug in het ontwerp. Letterlijk elke vingerafdruk is zichtbaar.' - meubels wilde ik in 2006 weer iets nieuws en toen heb ik gekozen voor klei. Meubelontwerpen zijn over het algemeen introvert, rationeel en onpersoonlijk door de symmetrie en strakke afwerking. Als je die meubels vergelijkt met mensen dan zou ik me er niet tussen thuisvoelen, ze zijn zo pretentieus. Ik wilde iets maken wat niet dat afstandelijke karakter heeft, maar wat meer persoonlijk is, zoals wanneer kinderen iets tekenen of kleien. Zo'n kandelaartje of asbakje dat ze kleien voor moederdag bijvoorbeeld is altijd heel grappig en waardevol. Die puurheid wil ik in mijn kleimeubelen toepassen. Het geeft ook een enorme vormvrijheid. Ik ben gewoon gaan kleien en heb er een hele collectie op gebaseerd.' - periode stamt de reeks Sculpt. Deze ontwerpen komen ook voort uit een snelle en vrije werkwijze. De kasten en stoelen zijn namelijk gebaseerd op schetsen die vervolgens zijn opgeschaald. Imperfecties worden hierdoor uitvergroot waardoor de meubels een onregelmatige vorm en oppervlakte hebben alsof ze langzaam smelten.

2007 Na Piet Hein Eek is het de beurt aan de jonge ontwerper Maarten Baas (1978) om de tafel en stoelen voor Zomergasten te ontwerpen. 'Ik vind het heel eervol om de meubels voor Zomergasten te mogen ontwerpen. Ik ken het programma al jaren, al zolang ik het kán kennen, vanaf mijn twaalfde ofzo. Ons gezin keek altijd naar Zomergasten, het is een deel van mijn televisieleven. Toen ik ouder werd viel me op dat de tafel een bijzonder ontwerp was. Ik dacht: "Wat tof dat ze ook nadenken over het meubilair". Dat was al voordat ik afgestudeerd was. Vandaar dat ik het zo leuk vond om nu deze opdracht te krijgen. Ik ben er meteen mee aan de slag gegaan.' In overleg met Zomergasten besloot Baas om de meubels op zijn concept van 'clay furniture' te baseren. - Designer of the Year door Design Miami. Volgens de jury leverde Baas een opvallende bijdrage aan de ontwikkeling van vormgeving. Ook zijn enorme verbeeldingskracht en fenomenaal talent werden genoemd.

Grandfather Clock

Real Time
Baas ontwierp enkele klokken in filmvorm - Grandfathers Clock, Sweepers Clock, Analog Digital Clock, World Clock en de speciaal voor het Zuiderzeemuseum vervaardigde Zuiderzee Clock -, waarvan er enkele in musea staan of op dvd uitgebracht. De wijzers van de vijf klokken worden in video’s door mensen vooruit gezet. De filmklokken geven de echte, correcte tijd. Met het menselijk uurwerk wil Baas een idee geven van hoe tijd verstrijkt, wat mensen ermee kunnen doen en hoe oneindig tijd is.
Een exemplaar van nevenstaande Grandfathers Clock staat bij tennisser John McEnroe thuis. Op 7 oktober 2009 vertelde hij over zijn klokken in Design Award 2009.

10 juli 2009 Interview met Maarten Baas - 'Intuïtief freubelen'
Dit jaar zijn er niet alleen zes nieuwe Zomergasten die aanschuiven, ook het decor, de meubels en de projecties worden in een nieuw jasje gestoken. Reden genoeg om deze ontwerpers in de schijnwerpers te zetten, Maarten Baas.


Copyright, This article is licensed under the GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Maarten_Baas.

Websites:
. www.volkskrant.nl/recensies/kunsttips/article379040.ece/Ontwapenend_mismaakt
. www.maartenbaas.com
. twitter.com/maartenbaas


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 191.