kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 17-10-2009 voor het laatst bewerkt.

Maarten Van Severen

Maarten Van Severen (Antwerpen 1956)

Interieurarchitect en meubelontwerper, geboren Antwerpen 1956, gestorven Gent 21 februari 2005.

Maarten van Severen, die het vernieuwde interieur voorzag is onder andere bekend van projecten met Rem Koolhaas en geldt in de design-wereld inmiddels als ‘de grote Held van de Belgische Meubelindustrie'. Zijn ontwerpen worden geproduceerd en gevolgd door designfabrikanten van formaat zoals Edra, Vitra, Bulo, Alessi en Pastoe.

Het werk van Van Severen is minimalistisch zuiver en heeft toch een krachtige uitstraling en zijn ook nog goed te zitten, te liggen en te gebruiken! De meubelen en interieurs die Maarten Van Severen heeft ontworpen en geproduceerd, zien er zo vanzelfsprekend en afgewerkt uit dat het soms moeite kost om te geloven dat iemand jaren bezig is geweest met hun minutieuze uitwerking. Van Severen gebruikt design om op een vlotte, klassevolle en doordringende manier tafels en stoelen, bestekken en textiel zonder franjes een basisfunctie te laten vervullen. Hij legt tevens de nadruk op de duurzaamheid van zijn constructies door te stellen dat zijn 'stoelen langer kunnen bestaan dan de boom waaruit ze gemaakt zijn'. Als ontwerper experimenteert hij voortdurend met materialen in zijn eigen atelier. Hout, aluminium en bakeliet genieten daarbij zijn voorkeuren.

Maarten van Severen koos als zoon van de abstracte kunstschilder Dan van Severen om architectuur te gaan studeren aan de Gentse kunstacademie. Na drie jaar te hebben voltooid, gaat hij al bij diverse bureaus aan de slag met interieur design en meubel projecten. Van Severen werkt met verschillende materialen en naast zijn productontwerpen heeft Van Severen ook spraakmakende interieur design opdrachten op zijn palmares staan: de beroemde controversiële Nederlandse architect Rem Koolhaas vertrouwde hem de binneninrichting toe van zijn meest beruchte gebouwen zoals de Villa dell'Ava in Parijs, en recent kreeg hij een ontwerpopdracht van Rolf Fehlbaum, de conservator van het vermaarde Vitra-designmuseum.

Van Severen ziet zichzelf meer als ingenieur en architect dan als echte vormgever van meubelen. Elk meubel stelt zijn eigen functionele eisen en sommige vormen laten een grotere creativiteit toe dan andere. Zijn streefdoel is dat een meubel er moet uitzien 'alsof het er altijd geweest is'.

Van Severen houdt niet van het woord designer: ''Het woord ontwerper staat veel meer in het leven. Ontwerpen is omvattend denken.'' Zijn meest bekende ontwerp is de stoel .03, het industriële broertje van de Chair Nr. 2 en inmiddels hét succesnummer van Vitra. De strakke lijnen, eenvoudige vorm en het zitcomfort kenmerken niet alleen deze stoel, maar heel Van Severens oeuvre. Ontdaan van alle overbodigheden brengt hij een voorwerp terug tot de essentie. Andere voorbeelden daarvan zijn de schragentafel die hij tekende in de serie Carte Blanche van Bulo; Wash, het wastafeltje voor Obumex; de Blue Bench bij Edra; de lage stoel LCP die Kartell produceert.

Tijdens Interieur 2000 in Kortrijk presenteerde MaartenVanSeveren Meubelen™ zijn prototypes en nieuwigheden die door het Westvlaamse interieurbedrijf Top Mouton gefabriceerd worden

Op Interieur 04 in Kortrijk presenteerde Maarten Van Severen een nieuwe relaxstoel bij Durlet, voor de gelegenheid in een schapenvacht gestoken.

Van Severen heeft de laatste tijd niet stilgezeten. En naast de dingen die we al mochten bewonderen, brengt Vitra de nieuwe stoelen .05 en .06 uit, gaat Alessi een bestek van Van Severen produceren en heeft het Nederlandse Pastoe stoelen van hem 'in ontwikkeling'.

Minder bekend dan zijn meubels zijn zijn interieurprojecten in samenwerking met onder andere Rem Koolhaas, of de bibliotheek die hij voor het Van Abbe Museum in Eindhoven tekende. Rode draad blijft het uitgepuurde minimalisme. Zonder daarbij functionaliteit en comfort uit het oog te verliezen: ''Als je een tafel maakt of kasten, ben je aan het construeren. Bij een chaise longue ben je aan het beeldhouwen. Een stoel maken is iets anders dan een profiel nemen en er wat poten onder zetten. Je maakt een vorm voor een lijf. Je zoekt het juiste materiaal dat een zekere indrukbaarheid heeft. Mensen moeten in mijn stoelen hun afdruk kunnen achterlaten.''. Ook heeft hij samen met Vincent de Rijk de beroemde boekenkast gemaakt voor de Rem Koolhaas-villa in Bordeaux.

Op dit ogenblik is Van Severen gastdocent aan de Kunstacademie van Maastricht.

2004/2005
Ter gelegenheid van de opening van de retrospectieve tentoonstelling in het Gentse Designmuseum werd Maarten Van Severen de herinneringsmedaille van de stad aangeboden. Op de Retrospectieve Maarten Van Severen worden verschillende facetten van zijn werk belicht, met speciale aandacht voor meubel- en verlichtingsontwerpen, architectuur- en inrichtingsprojecten en zijn internationale samenwerking met onder anderen Rem Koolhaas. Maarten Van Severen tekende zelf het concept van de tentoonstelling en selecteerde de producten en presentatietechnieken. Deze retro-expositie loopt nog tot 27 februari 2005.

Belgische meubelontwerper en interieurarchitect Maarten Van Severen is gisteren op 48-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker.

In een in artikel in De Standaard van vandaag gaat Chris Meplon uitgebreid in op de betekenis van Van Severen.
" Maarten Van Severen volgde als ontwerper en als mens zijn eigen weg. Heel consequent, sommigen zouden zeggen hardnekkig. Compromissen sluiten was hem vreemd. Hij was een perfectionist met een duidelijke visie waarvan hij zich niet liet afbrengen. Ook niet door modetrends of deadlines. Zelfs de ernstige ziekte waaraan hij al meer dan een jaar leed, kon hem niet afhouden van zijn werk.

Ondanks zijn sterk verminderde fysieke krachten, bleef hij met ongelooflijke moed en enthousiasme werken. Het tentoonstellingsconcept van de aan hem gewijde retrospectieve in het Design Museum Gent (die nog loopt) tekende hij zelf. Ook van het monografische boek Werken, dat bij de tentoonstelling verscheen, bepaalde hij zelf tot in de details de inhoud en opmaak. In beide laat hij de beelden en objecten zoveel mogelijk zelf spreken. Hij wilde nooit te veel expliciteren, vertrouwde liever op het gevoel van de mensen die voor een ontmoeting met zijn werk openstonden.

Ontwerpen en leven waren voor Van Severen hetzelfde. Hij had moeite met het voor hem artificiële woord ,,designer''. Zelf hield hij het er liever op dat hij ,,dingen maakte'', ,,dingen om mee te leven". Voor hem was dat het meest natuurlijke en vanzelfsprekende wat iemand kon doen.

Zijn zoektocht naar het essentieel menselijke typeert al Van Severens werk. Vormelijk bereikte hij die essentie in zijn tafels, stoelen en interieurs door al het overbodige te schrappen. Vooral in de jaren 1990 werd die doorgedreven eenvoud begrepen als ,,minimalisme", een etiket dat hij altijd verwierp. Zijn uiteindelijke bedoeling was niet om minder maar om meer te bereiken. Hij slaagde er dan ook in om de meest evidente gebruiksvoorwerpen hun oorspronkelijke, volledige betekenis terug te geven. "

De samenwerking met Rem Koolhaas bereikte een hoogtepunt met het prachtige interieur voor de Maison à Floirac nabij Bordeaux, en heeft inmiddels al een vervolg gekregen in een ontwerp voor het stoelensysteem van de Casa de Musica in Porto.
Zelf was Van Severen ontzettend trots op zijn ontwerp voor de bibliotheek in het nieuwe, door Abel Cahen ontworpen Van Abbe museum. "Het is een ruimte waarin alle verhoudingen, functies, kleuren, materialen op een natuurlijke manier volkomen juist zijn. De twee keren dat ik de ontwerper in die ruimte heb ontmoet, was hij zichtbaar geëmotioneerd. Het was een verwezenlijking die hem diep raakte en die hem nadrukkelijk deed herhalen dat hij ,,heel gelukkig" was, ,,heel blij". schrijft Chris Meplon in De Standaard.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1979.