kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 09-01-2010 voor het laatst bewerkt.

Marc Newson



Australisch vormgever, geboren 1962 in Sydney, Australië. Hij woont en werkt in Londen en werkt ook vanuit zijn studio in Parijs.

Marc Newsons speelse ontwerpstijl met zachtvloeiende lijnen, helderheid, doorschijnendheid, zonder scherpe hoeken, is beïnvloed door het Biomorfisme en de gestroomlijnde vormgeving van het Amerikaanse design uit de jaren vijftig. Inspiratie haalt de ontwerper uit films, lucht- en ruimtevaart, science fiction en de inheemse cultuur van Australië. Newsons ontwerpen worden wel omschreven als futuristisch, sexy en humoristisch, en hebben namen als Super Guppy Lamp of Bucky Chair.

Biografie
Geboren in Sydney, bracht Mark Newson zijn kindertijd reizend in Europa en Azië door. Van moederszijde is Newson van Griekse origine.

In 1984 studeerde hij af in sieradenontwerp en beeldhouwkunst aan het Sydney College of Art. Als student begon hij al te experimenteren met het ontwerpen van meubels en bij zijn afstuderen kreeg hij een beurs van de Australian Crafts Council.


Lockheed Lounge Chair, 1986

In 1986 jaar hield hij een expositie in de Roslyn Oxley Gallery in Sydney, waar hij de Lockheed Lounge (1986) exposeerde, een futuristisch uitziende aluminium sofa van glasvezel en aluminium die herinnert aan een klassieke chaise longue. Het meubel, waarvan slechts enkele exemplaren bestaan, was te zien in een videoclip van Madonna. De Lockheed Lounge werd onder andere opgenomen in het interieur van het door Philippe Starck ingerichte Paramount hotel van Ian Schrager in New York en sierde sindsdien talloze publicaties.

In 1986 begon hij ook zijn eigen studio, de POD design studio, gespecialiseerd in meubilair en klokken.

In 1987 verhuisde Newson naar Japan, waar hij woonde en werkte tot 1991. In 1987 ontmoette Marc Newson daar Teruo Kurosaki van het bedrijf Idée, voor wie hij zitmeubilair en verlichting ontwierp. Idée begon met de beperkte produktie van de Lockheed Lounge Chair.

In Japan ontwierp hij onder meer de Orgone Lounge, Black Hole Table en de Felt Chair, die geëxposeerd werden in Azië en Europa. In 1988 was er in Tokyo een solotentoonstelling van Newson's ontwerpen.

Newson beschrijft zijn Embriostoel uit 1988 als "een van de eerste ontwerpen waar ik onderscheidend in was."
Marc Newson: "De Embryo chair is een heel belangrijk stuk in de ontwikkeling van mijn carrière. Ik ontwierp deze stoel halverwege de jaren tachtig. Het was oorspronkelijk een opdracht van het Powerhouse museum in Sydney, het eerste museum dat een stuk van mij verwierf en nu een grote collectie van mijn werk bezit. Dit voorwerp was ontworpen voor een expositie over stoelen. Net als andere vroege ontwerpen, zoals de Orgone stoel, de Mystery Clock en de Black Hole Table, heb ik het prototype helemaal met de hand gemaakt. Bovendien heb ik een kleine productielijn opgezet en zo’n 100 exemplaren zelf in elkaar gezet. Ik leende geld om de productie mogelijk te maken. Zelf noem ik de Embryo Chair niet organisch van vorm, maar in zekere zin was het verantwoordelijk voor een trend die aan het einde van de jaren tachtig opkwam en daarvoor was het een zeer belangrijk ontwerp. De invloed strekte zich uit tot auto’s en sneakers, alles werd organisch. In die tijd was ik aan het spelen met rondingen en zachte vormen en ik werd hierdoor erg bekend. De productie technologie van de stoel is erg eenvoudig: gespoten polyuthereen, met soms een gepolijst aluminium frame en soms een beschilderd stalen frame van binnen. Normaliter is het frame in zo’n gespoten techniek helemaal verborgen, maar bij mij komt het af en toe maar buiten. Ik heb altijd het idee gehad om de structuur, het skelet van een voorwerp en de technologie waarmee het gemaakt is te laten zien. In zekere zin wordt het gedemystificeerd. Je kunt zien hoe het geheel gemaakt is en begrijpen welk deel met wat verbonden is. Het is niet ingepakt in een massieve vorm en bekleed zodat alle details wegvallen, ik haat dat. Ik ben vooral geïnteresseerd in de zaken die je niet ziet en daarom probeer ik die zaken voor het voetlicht te brengen."

In 1989 was zijn werk te zien in galerie Il Milione in Milaan; en in 1991 in Galerie VIA in Parijs.

Begin jaren negentig werd Newson's werk internationaal bejubeld, hij kreeg opdrachten winkels in Frankfurt en Berlijn in te richten en werd door de Parijse meubelsalon verkozen tot ontwerper van het jaar.

In 1991 begon hij zijn eigen studio in Parijs, waar hij opdrachten kreeg van Europese bedrijven als Flos voor verlichting en Cappellini en Moroso voor meubilair. Hij ging samenwerken met de Ikepod Watch Company, om de horloges die hij ontwierp te produceren en produceerde gelimiteerde oplagen van aluminium meubilair, waaronder de Event Horizon Table en de Orgone Chair, tentoongesteld in Galerie Kreo in Parijs.


Bucky chair

In 1995 nam Newson deel aan de expositie '13 nach Memphis' in het Museum für Kunsthandwerk in Frankfurt. In dat zelfde jaar maakte hij voor de Cartier Contemporary Art Foundation in Parijs een interactieve installatie, waarvan zijn felgekleurde en amorfe Bucky stoelen deel uitmaakten. Ook ontwierp hij de Swatch Watch Tower voor de Olympische Spelen in Atlanta (1996).

Vanaf de late midden jaren negentig ontwierp Newson ook een serie restaurants, Coast in Londen, Manchester's Mash & Air, Osman in Keulen en Canteen in Manhattan. Voorts het interieur van Syn, een opnamestudio in Tokyo etc.

In 1997 verhuisde Newson naar Londen, waar hij samen met Benjamin De Haan de Marc Newson Ltd. opzette, een grotere studio, waar hij meer ambitieuze industriële projecten kan verwezenlijken. Hij ontwierp sindsdien glaswerk voor Ittala, keuken en badkameraccessoires voor Alessi, meubilair en huishoudelijke artikelen voor Magis, B&B Italia, Idée en Dupont Corian. Ook ontwierp hij voertuigen, zoals fietsen, een concept auto, en de interieurs voor een Falcon 900B privévliegtuig.

De fiets voor Biomega (Denemarken), de MN01, uit 1999 behoort met zijn revolutionair vacuum-gevormd frame en Newson's typisch afgeronde hoeken tot één van de mijlpalen in het design. Ook de 021C Concept Car voor Ford - "a car for people who don't like cars"- is op zijn minst grensverleggend te noemen.

Een eerste grote solotentoonstelling had hij in 2001 in het Powerhouse te Sydney.

In 2002-3 opende hij een tweede studio in Parijs.

Sinds 2004-5 maakte Newson vliegtuiginterieurs voor Quantas Airways, schoenen voor Nike, mobiele telefoons voor KDDI, kleding voor G-Star, koffers voor Samsonite etc.

Een van zijn recente projecten is het ontwerp van het Lever House restaurant te New York en een concept vliegtuig, de Kelvin 40 voor de Fondation Cartier.

Marc Newson won meerdere awards, waaronder zes Good Design Awards van het Chicago Atheneum, en exposeerde veel. In 2005 werd hij door het tijdschrift Time verkozen als één van de invloedrijkste mensen van het jaar 2005.

Ontwerpen van Newson zijn opgenomen in museale collecties van belangrijke musea in de wereld van onder meer het Vitra Design Museum, Moma New York, San Francisco Moma en het Londense Design Museum. Zoals recentelijk bleek, is zijn werk ook begeerd op veilingen. Zijn Lockheed Lounge bracht $968,000 op bij Sotheby's in 2006. In hetzelfde jaar ontwierp hij op de Design Miami Fair 12 Chop Top tafels, die alle binnen 20 minuten waren verkocht tegen een geschatte waarde van $170,000.

Website: www.marc-newson.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 3794.

Tweets by kunstbus