kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 28-01-2009 voor het laatst bewerkt.

Maria Roosen

Nederlandse kunstenares, geboren in 1957 in Oisterwijk. Woont en werkt in Arnhem.

Maria Roosen maakt vooral objecten van glas en keramiek en installaties. Met deze materialen geeft zij uitdrukking aan thema's als lichamelijkheid, zinnelijkheid en identiteit. Roosen creëert ronde, vriendelijke en uitnodigende vormen als melkkannen en beelden die doen denken aan lichaamsdelen zoals ogen, spermacellen en borsten, veel borsten. Vooral een van de werken op de Biënnale, een pruimeboompje dat Roosen buiten het paviljoen plantte en waarin twee enorme glazen borsten hangen die van een spiegellaagje zijn voorzien, past in het schema. De symboliek druipt eraf.

Maria Roosen werkt geregeld met gekleurd, handgeblazen glas waarmee ze grote roze melkkannen, breekbare borsten of transparante bollen maakt. In haar werk staat de ontmoeting centraal. Daarbij maakt ze duidelijk dat haar werk eigenlijk steeds over (een figuurlijk) zaaien en oogsten gaat en alles wat daarbij komt kijken. De dingen moeten groeien en als vanzelfsprekend verschijnen. Ze voelt zich geen ideeën-kunstenaar, maar volgt een bepaald gevoel dat streng onderzocht moet worden en getoetst op de situatie (zowel wat betreft inhoud als betekenis), materialen etc. Ze richt zich daarbij graag op dingen die zich tijdens het groei- of maakproces aandienen, omdat niet alles zich van tevoren laat bedenken.

Maria Roosen maakt beelden, tekeningen (aquarellen), installaties en werk in situ, autonoom en in opdrachtsituaties. Inhoudelijk staat de verbeelding van ontstaans- en maakprocessen voorop, ook de innerlijke processen, waarbij zij veelal inspiratie, aanleidingen en uitgangspunten vindt in haar dagelijkse omgeving.
Groei, vruchtbaarheid, liefde, dood en andere ‘dagelijkse’ levenszaken verbeeldt zij op een heldere en aansprekende manier in kannen, borsten, schoenen, bomen, zonnebloemen, vrienden, zaadjes en andere aardse iconen… Niet alleen het onderwerp maar ook het proces van maken en uitvoeren krijgt een belangrijke plaats in het uiteindelijke beeld of de tekening. Het procesmatige hangt direct samen met het ambachtelijke, zoals glasblazen, breien en haken, keramiek en tekenen. Het uiteindelijke beeld is proces en resultaat ineen.

Opleiding: Moller Instituut, Tilburg (1976-1981), Academie voor Beeldende Kunsten, Arnhem (1981-1983)

Maria Roosen kreeg de Wilhelminaring 2006, een oeuvreprijs voor Nederlandse beeldhouwkunst.

Maria Roosen - Singer Prijs 2009!
De Singer Prijs 2009 wordt dit voorjaar toegekend aan Maria Roosen, voor haar originele en eigenzinnige oeuvre. Deze kunstprijs van de Stichting Vrienden van het Singer Museum is bedoeld als oeuvre-prijs voor een Nederlandse kunstenaar in het midden van zijn of haar carrière en bestaat uit een tentoonstelling met publicatie en een aankoop voor de collectie van Singer Laren.
De jury kent haar deze oeuvre-prijs toe omdat zij haar persoonlijke, thematische ‘verhaal’ steeds opnieuw herkenbaar tot uitdrukking weet te brengen. Daarbij past zij op originele wijze haar artistieke vormentaal toe, waarin glas veelal het beginpunt is van grensverleggende materiaalcombinaties. De uitreiking vindt plaats op zondag 29 maart bij de opening van de tentoonstelling van een keuze uit haar werk in Singer Laren.
Voor de Singer Prijs tentoonstelling selecteerde zij een tiental ‘topstukken’ uit haar oeuvre die elk voor zich en als geheel de belangrijkste aspecten van haar oeuvre en denk/maakwijze belichten. Zij betrekt in haar selectie de collectie van Singer Laren, waardoor zowel voor haar als het publiek nieuwe, spontane en verrassende combinaties ontstaan.

Ter gelegenheid van de Singer Prijs 2009 stelde Maria Roosen met Uitgeverij Valiz een nieuwe publicatie samen waarin zij reflecteert op haar werkproces van de laatste 15 jaar. In dit gebonden, grote boek, getiteld 'Maria Roosen, Monster', komen via tien sleutelwerken de vitale én donkere kanten van kunstenaar Maria Roosen aan bod. Deze tien kernwerken worden aan elkaar geregen door een overvloed van Roosens beelden, en teksten van Hanne Hagenaars en Wim Van Mulders.
Maria Roosen, Monster: 48 blz, 34 x 24 cm (hxb), hardcover, ISBN 978-90-78088-28-8, NUR 646, www.valiz.nl € 19,90 met steun van Fonds BKVB

Als onderdeel van de toekenning van de Singer Prijs krijgt Maria Roosen de opdracht een werk voor de nieuw in te richten Singer beeldentuin te ontwerpen en uit te voeren. Na de beeldenroof van 2007 werkt Singer Laren aan de herinrichting met beelden van of opdrachten aan hedendaagse kunstenaars. In de loop van 2009 worden de eerste beelden gepresenteerd.

Tentoonstellingsdata Maria Roosen Singer Prijs 2009! 31 maart t/m 24 mei 2009
Jury: Robbert Roos (voorzitter), Robert-Jan Muller, Ineke Middag

Solotentoonstellingen (selectie),
2004, Galerie Fons Welters Amsterdam
1999, 'Home is where the heart is', Kunstvereniging Diepenheim, Diepenheim
1997, 'Maria Roosen, nieuw werk', Vleeshal, Middelburg
1996, 'jeuk', Galerie Fons Welters, Amsterdam
1994, 'Spring!', Gemeente Museum, Helmond

Groepstentoonstellingen (selectie),
2003, Fort Asperen (groeps tent.) Acquoy
2001, 'Sonsbeek 2001: Locus/Focus', Arnhem (curator: Jan Hoet)
2000, Honiton Festival (groeps tent.) Honiton, Exeter (GB)
2000, Galerie Fons Welters
1999, 'Avoiding Objects', Apex Art, New York
1998, 'Magritte en de hedendaagse kunst', Museum voor Moderne Kunst, Oostende (B)
1997, 'The Beauty and the Beast', Gallery Unlimited, Athene (G)
1996, 'De Muze als Motor II', Beeldende Kunst in Brabant 1945-1996, De Beyerd, Breda
1995, 46e Biënnale di Venezia, Dumas, Roosen, Van Warmerdam, Nederlands Paviljoen, Venetië (cat.)
1994, 'WATT', Witte de With, Rotterdam (cat.)
1992, 'Peiling 92', Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam (cat.)
1991, 'Dr. Brewster & Co', voormalige passagiersterminal van de Holland Amerika Lijn, Rotterdam (cat.)
1990, 'Te gast', Gemeentemuseum Arnhem (cat.)
1987, 'Twee jaar Oceaan', De Oceaan, Arnhem.

Maria Roosen


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1484.