kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 03-02-2011 voor het laatst bewerkt.

Marianne Straub

Surrey furnishing fabric, by Marianne Straub (1909-94). Jacquard geweven wol, katoen en kunstzijde. Londen, Engeland, 1951.

Zwitserse textielkunstenares, geboren 23 September 1909 in Amriswil, Zwitserland - overleden 8 november 1994 in Berlingen (Thurgau) in Zwitserland. Werkzaam in Engeland van 1932-1992.

Marianne Straub kon als dochter van een textielhandelaar al weven toen zij nog een kind was. Van 1928 tot 1931 ging zij in de leer bij Heinrich Otto Hürlimann (een vroegere leerling van Gunta Stölzl) aan de Kunstgewerbeschule in Zürich. Omdat zij meer zag in industriële dan in ambachtelijke productiemethoden verhuisde zij naar Engeland waar ze van 1932 tot 1933 de technieken van het elektrische weefgetouw leerde aan het Bradford Technical College. Hierna was zij korte tijd werkzaam in het Gospels-atelier, Ditchling, van Ethel Mairet (1872-1952), waar handgeweven textiel werd geverfd met gebruik van natuurlijke verfstoffen. Van 1934 tot 1937 was ze als ontwerpadviseur werkzaam bij de Rural Industries Board, die opkwam voor de belangen van de spinnerijen in Wales. Straub blies met haar kennis van techniek en moderne dessins, zoals in de stofonwerpen voor Gordon Russell de weefindustrie nieuw leven in. In 1947 werd ze hoofd van de ontwerpafdeling van het textielbedrijf Helios in Bolton - een dochteronderneming van Barlow & Jones - waarvoor zij moderne bedrukte en geweven stoffen ontwierp. Ondanks de beperkingen van de oorlog maakte zij hierbij op een vernieuwende manier gebruik van verschillende soorten garens. Al snel werd zij de directeur van Helios, dat in 1950 werd overgenomen door Warner & Sons. Als vertegenwoordiger van Warner nam zij deel aan de Festival Pattern Group, die voor het Festival of Britain was opgericht door Mark Hartland Thomas, de voorzitter van de Council of lndustrial Design. Haar speciaal voor de expositie gemaakte gordijnstof Surrey (1951) van kunstzijde en wol had een biomorf patroon dat was gebaseerd op kristalstructuren. Dit weerspiegelde de groeiende belangstelling voor de kristallografie en moleculaire scheikunde. Straub ontwierp ook stoffen voor Heals en Tamesa Fabrics en gaf les aan het Royal College of Art en de Central School of Arts & Crafts in Londen. .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 14.