kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 06-05-2009 voor het laatst bewerkt.

Maurice Marinot

Frans kunstenaar en ontwerper van glaswerk en porseleinen vazen, geboren 20 maart 1882 te Troyes in Frankrijk - overleden in 1960 in Troyes.

Maurice Marinot was een absolute baanbreker in de hedendaagse glaskunst. Hij is de eerste die alle mogelijkheden van het materiaal benutte, zowel op het vlak van luchtbelletjes, de kleuring, de vormgeving als de versiering. Het utilitaire karakter van zijn flacons, vazen en schalen verdwijnt in een intense sculpturale explosie.

Zijn fauvistische schilderijen kenden weinig waardering.

“Ik denk dat een mooi stuk glaswerk als het goed is, een vorm in stand houdt die de menselijke adem/inspiratie weerspiegelt van hem die het heeft geblazen/geschapen en dat die vorm een moment in het leven van het glaswerk is dat vastgelegd is op het moment van het afkoelen.” - (Maurice Marinot, geciteerd door Gabriel Mourey in The Studio - 1927)

Biografie
Maurice Marinot studeerde vanaf 1889 aan de École des Beaux-Arts in Parijs. Uiteindelijk kreeg hij met zijn leermeester Fernand-Anne Piestre onenigheid over het onorthodoxe van zijn werk.

Op de Salon d'Automne van 1905 toonde hij zijn schilderijen, samen met enkele vertegenwoordigers van de Fauves, waaronder Henri Matisse (1869-1954) en André Derain (1880-1954). Hij vertrok daarop naar zijn geboorteplaats Troyes, maar bleef zijn werk tot 1913 jaarlijks tentoonstellen op de Salon d'Automne en de Salon des Indépendants.

In 1911 ontdekt hij, bijna dertig jaar oud, in het glasatelier van een vriend in Bar-sur-Seine de glasbewerking waarop hij verklaarde "vurig te verlangen naar dit nieuwe spel". Tot aan de sluiting van de ovens in 1937 zou hij er zijn glaswerk met emaillen versieringen in fauvistische stijl realiseren. In 1913 hield hij reeeds zijn eerste grote glastentoonstelling.

Uiteindelijk realiseerde Marinot zich dat het email de eigenlijke schoonheid van glas vertroebelde en stopte hij met deze decoraties. Hij legt zich voortaan toe op ongebruikelijke technieken, zoals het aanbrengen van meerdere lagen metaaloxiden in helder glas. Ook experimenteerde hij met 'maltin', onnauwkeurig geraffineerd glas waarin nog belletjes zaten.

Zijn grote glazen vaten, soms gegraveerd, werden getoond in New York en op de 'Exposition Internationale des Arts Décoratifs' in Parijs (1925).

Na de sluiting van de Viard-glasfabriek in 1937 richtte hij zich weer op het schilderen.

Helaas is veel van zijn glaswerk in 1944 verloren gegaan door bombardementen. In 1972 schonk zijn dochter Florence de meest markante creaties van haar vader aan museum KMKG in Brussel.

Websites:
. www.kubisme.info


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 860.