kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 22-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Monkey-Boys

Ontwerpbureau opgericht in 1999 door Bertjan Pot en Daniel White (beiden uit 1975, beiden in 1998 afgestudeerd aan de Design Academy Eindhoven). (Daniel Blanke)

De Monkey Boys proberen de schoonheid van massaproductie met die van huisvlijt te combineren. Bijvoorbeeld door high-tech materialen in low-tech fabricagetechnieken toe te passen (en omgekeerd). Producten moeten volgens de Monkey Boys méér zijn, dan alleen maar een mooie vorm. Producten wisselen van experimenten in nieuwe materialen tot gerecycleerde productideeën.

In 1999 richtten Bertjan Pot en Daniel White (Daniel Blanke) in Eindhoven samen ‘Monkey Boys’ op, dat in 2000 verhuisde naar Rotterdam.

Monkey Boys werkte voornamelijk aan zelf geïnitieerde projecten, voornamelijk gericht op meubels, verlichting en design concepten. Daarnaast werkten ze voor clienten als: Kessels Kramer, Edelman BV, ABN-Amro, De Kwekerij, Rabobank Nederland, Confetti-de reclamefabriek en Post-Keen Textiles.

In 2002 toonden ze tijdens de Internationale Meubelbeurs van Milaan hun zelfgeproduceerde lampen uit elastische glasvezeldraad 'Tent Lamp' en 'Knitted Lamp' die allebei werden opgenomen in de presentaties van 'Milan in a Van' samengesteld door het Londense Victoria & Albert Museum en de 'Via Milano' expositie georganiseerd door de BNO. De Random Lamp, gemaakt van geïmpregneerd glasvezelgaren, is opgenomen in de Moooi-collectie.

Bertjan Pot (Nieuwleusen 1975)
Sinds 2003 werkt Bertjan voor zichzelf als freelancer. Hij is bekend om zijn lampen en stoelen, maar hij ontwierp ook een toga voor een ambtenaar van de burgelijke stand en een rooklounge met asbakken van gevormd zand. Bertjan Pot is van mening dat de inhoud, context en productietechniek het meest interessant is aan een product. De design studio van Bertjan Pot is gevestigd in Schiedam waar hij voornamelijk bezig is met eigen projecten en werk voor opdrachtgevers.
Bertjan Pot is vooral gefascineerd door materiaal en productieproces: ‘alles is van een materiaal gemaakt en naar mijn mening is materialisatie een onvermijdelijk maar vaak vergeten deel van het ontwerpproces'. Bijna al zijn ontwerpen komen voort uit experimenten met oude en nieuwe materialen, waarbij hij een bijzondere belangstelling heeft voor de huid. Zo bestaan zijn succesvolle Random Light en de opvolger Non-random Light feitelijk alleen uit een oppervlaktestructuur en is de huid van de Carbon Chair en de Random Chair tegelijk de constructie. Ook de lattenbank Slats wordt door toevoeging van een ‘huid' van schuim en stof een comfortabel meubel.
Bertjan werd bekend met zijn ‘Carbon Copy’, die hij presenteerde in 2002. Het is letterlijk een kopie van met koolstofvezels versterkte kunsthars van een van de stoelen van Charles Eames.
Zijn ontwerpen zijn in productie genomen door onder andere Moooi, Arco, Domestic, Drisag en Pallucco, en werden aangekocht door het Victoria & Albert Museum in Londen, het Stedelijk Museum in Amsterdam en Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam.

Voor meer informatie zie www.bertjanpot.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1190.