kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 06-04-2010 voor het laatst bewerkt.

Nathalie du Pasquier

Franse ontwerpster en schilder, geboren in Bordeaux France, 1957.

Du Pasquiers ontwerpen met drukke patronen en felle kleuren waren geïnspireerd op 'primitieve' stamculturen, stijlen als Kubisme, Art Deco en Futurisme en massacultuur als graffiti en science-fiction. Met haar levendige en eclecticsche textiel- en laminaatontwerpen leverde zij een belangrijke bijdrage aan de verfrissende en jeugdige vitaliteit van Memphis.

Biografie
Na een aantal reizen van 1975 tot 1978 door Afrika, Australië en India keerde ze terug naar Bordeaux waar ze een jaar lang tekenen en ontwerpen studeerde. In 1980 verhuist ze naar Rome in Italië, later ging ze in Milaan wonen waar zij zich aansluit als textielontwerpster bij Studio Rainbow en zij van 1981 tot 1988 heldere, kleurige postmoderne bekledingsstoffen, laminaten, meubilair en keramiek voor Memphis ontwierp.

Memphis (1981-)
Memphis staat voor vrijheid van de ontwerper; vrij van eisen die de industrie stelt en van de esthetische en methodische ontwerpregels van het Functionalisme. Het modernistische motto 'form follows function' ('vorm volgt functie') en de eenheid tussen Vorm, Techniek en materiaal werden definitief overboord gezet. In het 'postmodernistische' tijdperk van de jaren tachtig werd alles ter discussie gesteld. In 1981 werd de eerste Memphis-collectie in Milaan gepresenteerd. Ontwerper Ettore Sottsass (1917) was de drijvende kracht achter Memphis. Vlak daarvoor had hij zich van Alchimia – waarin hij samenwerkte met Alessandro Mendini – afgescheiden. Terwijl Alchimia herinterpretaties van bekende designiconen bracht, richtte Memphis zich meer op de toekomst. Sottsass verzamelde enkele oude bekenden om zich heen, zoals Andrea Branzi en Michele de Lucchi. Daarnaast vroeg hij er onbekendere jonge ontwerpers bij, onder wie Nathalie du Pasquier, George Sowden, Matteo Thun, Martine Bedin en Aldo Cibic.
Hoewel het streven was om ook industrieel geproduceerde ontwerpen te realiseren, bleef het meestal bij kleine oplages. De bonte objecten waarin allerlei vormen, materialen en patronen werden gecombineerd, bleken te gecompliceerd voor industriële vervaardiging. Omdat Memphis enorme internationale aandacht kreeg, had het echter wel grote invloed op interieurproducten. Combinaties van felle Kleuren, de terugkeer van het ornament en de emancipatie van decoratieve laminaten zijn ondenkbaar zonder deze voorbeelden.
Eind jaren tachtig besloot Sottsass zich verder te ontwikkelen binnen zijn eigen bureau Sottsass Associati. Deze belangrijke naoorlogse ontwerper is nog steeds actief. Memphis bleef tot nu toe nieuwe collecties van andere ontwerpers presenteren.

De Memphis-vormgevers putten hun inspiratie vrijelijk uit de meest uiteenlopende bronnen: uit de art deco, uit de streamline-stijl van Hollywood, uit het oude Egypte, de jaren vijftig, terwijl het kleurgebruik en de wilde dessins weer refereren aan de pop art van de jaren zestig. Voor de decoratie ging Nathalie de Pasquier te rade bij Indiaanse en Afrikaanse motieven. Associatief mengden ze allerlei materialen, principes en patronen door elkaar en aldus kreeg de meubelkunst haar speelse mogelijkheden terug.

De objecten van Memphis lijken bijna eetbaar, geschilderd in kleuren van voedsel met verwijzingen naar cassata-ijs en tutti-frutti. De stoffen van Nathalie du Pasquier zijn zelfs te vergelijken met snoepjeswikkels. Bijna de hele Memphisgroep gebruikt gekleurd laminaat met marmer-imitatie, nep-oppervlakken die een gewetensvolle Arts & Crafts ontwerper zich om zouden doen draaien in zijn graf. Andere invloeden blijken uit kleuren gebaseerd op derde wereld-vlaggen en stoffen - deze hebben in het bijzonder de stoffen van Nathalie du Pasquier geïnspireerd - en alles van Hollywood-Deco tot asymmetrisch meubeldesign uit de jaren '50.

Vanaf 1982 werkte ze tevens als bedrijfsontwerpster voor kledingfabrikant Fiorucci, die toen toonaangevend was in de new-wavemode.

Ook werkte Nathalie du Pasquier veel samen met haar man, George Sowden (1942, Leeds, UK), bekend van de 'Dauphine' Rekenmachine voor Alessi. In 1984 produceerden zij hun serie lampen 'Objects for the Electronic Age' voor Arc 74 en in 1988 ontwierpen zij voor Lorenz Neos, een serie felgekleurde klokken.

Na de opheffing van Memphis in 1988, begon zij met haar man ze een ontwerpbureau in Milaan, dat architectonische projecten uitvoerde en stoffen, tapijten, keramiek en metaalwerk ontwierp voor klanten als Elio Palmisano, Maison des Couteliers, Lorenz, Pink Dragon, Missoni, Esprit en NAS Oleari.

Vanaf 1989 legt zij zich toe op schilderen en wordt zij conservator bij het Musée des Arts écoratifs in Bordeaux.

Websites:
. www.nathaliedupasquier.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 857.