kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 19-06-2008 voor het laatst bewerkt.

Neville Brody

Helvetica

Britse vormgever

Een van de uitgangspunten in zijn werk is het verzet tegen de massacommunicatie en de gangbare reclame-uitingen. Brody creëert een eigen stijl van krachtige symbolen met een dominerend gebruik van letters. Brody's stijl heeft veel invloed gehad op nieuwe vormgevers.

Biografie
Neville Brody studeert in 1975 af aan het Hornsey College of Art in Londen waarna hij van 1976 tot 1979 studeert aan het Londen College of Printing.

Na zijn studies gaat Brody als vormgever te werk en laat hij zich inspireren door de punkmuziek en de belevingswereld van de punk. Hij ontwierp platenhoezen voor platenmaatschappijen als Stiff Records, Rocking Russian en Fetish Records.

Voor het mede door hem opgerichte FontWorks (nu FontShop) ontwerpt hij verscheidene lettertypes waaronder: Arcadia, Industria, Insignia, Blur, Pop, Gothic en Harlem.

Van 1981 tot 1986 werkt Brody onder meer aan de vormgeving van het muziektijdschrift voor jongeren 'The Face'. Met gebruik van experimentele postmoderne lettertypen in een nieuwe ongebruikelijke lawaaierige maar enthousiaste jonge stijl gaf hij dit tijdschrijft een duidelijk eigen gezicht.

Brody werkt eveneens voor de Britse dagbladen 'The Guardian' en 'The Observer' en Londense tijdschriften als City Limits, New Socialist en touch. In 1986 werkt hij aan Arena, het zusterblad van The Face.

In deze periode neemt Brody afstand van zijn ruwe grafische stijl en maakt hij gebruik van een neoromantische beeldtaal die veel geïmiteerd werd.

Jon Wozencroft schreef het boek 'The Graphic Language of Neville Brody', een boek dat uitkwam ter gelegenheid van een tentoonstelling over zijn werk in het Victoria and Albert Museum in Londen in april 1988.

In de jaren negentig richt hij zich op door media beïnvloede grafische ontwerpen op Apple Macintosh computers, waaronder de ontwerpen die hij maakte voor het tijdschrift Fuse.

In 1990 hebben Erik Spiekerman en Neville Brody de FontFont-bibliotheek opgericht ‘door ontwerpers, voor ontwerpers’. Deze verzameling van lettertypes bleek zeer innovatief in de typografische wereld. Van de no-nonsense functionaliteit van schreeflozen als de FF Meta, FF DIN en FF Profile tot de eigentijdse verfijning van neo-tradionele romeinen als FF ScalA, FF Quadraat en FF Celeste; van de ingenieuze geometrie van de FF Minimum of FF Quadraat tot ‘streetwise’ types als de FF Hands, FF Trixie en FF Blur.

In 1992 ontwerpt Neville Brody de zomerzegels die voor de vierde keer in het teken van de Floriade staan. Als uitgangspunten voor zijn ontwerpen neemt Brody de gesprekken met medewerkers van de Floriade en zijn bezoek aan de nog lege velden op het Floriade-terrein in Zoetermeer. In zijn ontwerp voor de zegels kiest Brody hierbij niet voor het afbeelden van planten, bomen en bloemen, maar voor het gestileerd weergeven in groen (bladeren) en kleuren (bloemen) van de sfeer van de Floriade. - (Londen hebben zij inmiddels ook vestigingen in Parijs, Berlijn, San Francisco en New York. .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 44.