kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 21-01-2010 voor het laatst bewerkt.

Otto Prutscher

Oostenrijkse architect en ontwerper, geboren 7 april 1880 in Wenen - overleden 15 februari 1949 in Wenen.

Otto Prutscher was een prominent lid van de Wiener Werkstätte. In zijn vroege werk maakte hij beïnvloed door het werk van Hoffmann veel gebruik van geometrische vormen en vierkante motieven, later ging hij zich meer toeleggen op klassiekere vormen en inheemse motieven.

Biografie
Na een studie aan de Fachschule für Holzindustrie in Wenen wordt hij van 1897 tot 1901 leerling bij Josef hoffmann van de Wiener Werkstätte aan de Kunstgewerbeschule.

Hij stelde zijn werk tentoon op de 'Exposition Universelle et Internationale' van 1900 in Parijs en vestigt zich als architect in Wenen. Hij ontwierp diverse interieurs en exposeert zijn werken op de 'Esposizione Internationale d'arte Decorativa Moderna' van 1902 in Turijn.

Prutscher gaf van 1903 tot 1909 les aan de Graphische Lehr- und Versuchsanstalt in Wenen waarna hij leraar tekenen werd aan zijn oude school: de Kunstgewerbeschule.

Vanaf 1907 maakt hij glaswerk, textiel, meubilair, boekbanden, metaalwaren, zilverwerk en sieraden voor de Wiener Werkstätte en levert ontwerpen aan de Deutsche Werkstätten en bedrijven als E. Bakalowits, Loetz, Ludwig J.J. Hermann, Chwala, Lobmeyr en Thonet.

Otto Prutscher heeft ook gewerkt bij het Weense Keramos, de Wiener Kunst-Keramik und Porzellanmanufaktur. Hier werkten verschillende grote kunstenaars, waaronder beeldhouwers als Eduard Klablena (Oostenrijk, 1881-1933) en Anton Klieber (1886 Tsjechië – Oostenrijk 1971). Keramos was ondermeer bekend om zijn matglazuren. Aan normale glazuren werden metaaloxiden toegevoegd, die, tijdens het afkoelen, kristallen vormden en zo vertroebeling van de glans veroorzaakten. - (ontwerpers als Hans Vollmer, Wilohelm Schmidt, Kolo Moser, Jodsef Zotti en Otto Prutscher streefden naar functionaliteit en een vormgeving zonder historische elementen, die eigen was aan het materiaal en de gebruikte techniek. Ze maakten veelal gebruik van pitriet. Met opmerkelijke resultaten, de kubische vormen van de art deco en de expressieve lijnen van de Jugendstil lieten zich uitstekend vertalen in het vlechtwerk. - (catalogus van de verzameling van de Faculteit Bouwkunde in Delft)

Naast zijn ontwerpactiviteiten bleef hij ook werkzaam als architect en ontwerper van winkelinterieurs. Zo was hij o.a. betrokken bij een bouwproject van de gemeente Wenen.

In 1919 werd hij een van de schoolinspecteurs bij het beroepsonderwijs.

In 1939 mocht hij van de nazi's geen les meer geven aan de Kunstgewerbeschule, maar na de oorlog zou hij hoofd worden van de afdeling tekenen.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1477.