kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 26-09-2013 voor het laatst bewerkt.

Peter Celsing

Zweedse modernistische architect en designer Peter Celsing (29 januari 1920 Stockholm - 16 maart 1974)

  Zie ook Peter Celsing bouwde o.m. de koninklijke kunstacademie, het koninklijk technologisch instituut, het kulturhuset, het filmhuset, de Zweedse bank in Stockholm en een hele serie kerken verspreid over het land.

Peter Celsing werkte vaak in een brutalistische stijl met grote zichtbare vlakken in beton, nu en dan gecombineerd met grote glazen panelen die de structuur van het gebouw bloot gaf. In het interieur werkt hij veelvuldig met hout.

Almtunakyrkan
1956 - 1959 - Torkelsgatan 2D, Uppsala
In 1959 realiseert Peter Celsing de Almtunakyrkan in een oostelijke stadsuitbreiding van Uppsala. In zijn materialisatie vertoont het een grote verwantschap met het late werk van Sigurd Lewerentz. Net zoals Lewerentz gebruikt hij de donkerbruine baksteen, de ‘Helsingborg Tegel of ‘Persategel’ (genoemd naar de stichter van de fabriek, Nils Persson) van Helsingborg’s Ångtegelbruk AB. Wat op zich niet verwonderlijk is, Peter Celsing werkt immers tussen 1950 en 1955 intensief samen met Lewerentz aan een (onuitgevoerd) restauratieproject van de kathedraal van Uppsala. Het gebouw omvat verschillende programmadelen: een kerk, een woning voor de priester, twee appartementen en een gemeenschapscentrum.
Zie volledige bron met verschillende besprekingen over enkele van zijn gebouwen op 1970) van Peter Celsing
lijkt op het eerste gezicht een duidelijke representant van zijn tijd. In de manier waarop het als een grote abstracte vorm onverbiddelijk uit de omgeving oprijst, in de toepassing van industriele constructiemethoden voor de huisvesting van een optimistisch nieuw programma, en in zijn affiniteit met de populaire cultuur doet het denken aan de door James Stirling ontwikkelde studentenhuisvesting van de St. Andrews-universiteit in Schotland (1964), Denys Lasduns NationaiTheatre in Landen (1967-1977) en nog meer gelijksoortige gebouwen in Europa.
De schaal van deze gebouwen en het zelfvertrouwen dat ze uitstralen waren het product van de grootschalige sociale, ruimtelijke en economische planning die kenmerkend was voor de economie en de politiek in West-Europa, en tot op zekere hoogte de Verenigde Staten, vanaf eind jaren veertig tot midden jaren zeventig. Ze weerspiegelen tegelijkertijd de toenemende invloed van het consumentisme en de populaire cultuur, maar ook het in de jaren zestig gegroeide besef van burgeri ijke en individuele vrijheden en de vrijheid van meningsuiting.
Zie volledige bron op Peter Celsing aangesteld voor de renovatie en uitbreiding van de Carolina Universiteitsbibliotheek van Uppsala. Het oorspronkelijke ontwerp van Carl Fredrik Sundvall, gebouwd tussen 1817 en 1841, is op dat moment al twee keer uitgebreid door Axel Anderberg. In tegenstelling tot zijn voorgangers, kiest Celsing voor lage volumes in een hedendaagse vormentaal, uitgevoerd in duidelijk leesbare materialen als beton, glas en hout.

Norrmalm (‘het Noordelijke Eiland’)
Het eiland ten noorden van Gamla Stan. Het huidige commerciële centrum van Stockholm ontstaat door een grootschalige stadsvernieuwing in de jaren 1950 en 1960. Het kleinschalige stadsweefsel wordt weggevaagd en vervangen door grootschalige modernistische nieuwbouwprojecten (zoals het Kulturhuset van Peter Celsing en de 5 Hötorget hoogbouw kantoorgebouwen langs Sveavägen), en dit volgens een stedenbouwkundig plan van Sven Markelius. Het omvat verder het Stockholms Stadsbibliotek van Gunnar Erik Asplund en een groene long, het Kungsträdgården (de koningstuin).
Zie volledige bron met verschillende besprekingen over enkele van zijn gebouwen op Stockholm ligt in het centrum aan het drukke plein Sergelstorg. In het gebouw worden tentoonstellingen gehouden op allerlei culturele gebieden zoals fotografie, mode, kunst en multimedia. Sinds 1990 is ook het Stockholms Stadstheater in het gebouw gevestigd. Het Cultuurhuis werd in peilingen van populaire Zweedse kranten vaak uitgeroepen tot één van de lelijkste gebouwen van Stockholm.
Opgezet als een radicaal nieuwe ‘culturele woonkamer’ met ruimten voor tentoonstellingen, voorstellingen en bibliotheken, werd het Stockholm Kulturhus tussen 1966 en 1974 gepland en gebouwd. In de voetsporen van de ideeën van zijn ‘uitvinders’, museumdirecteur Pontus Hultén en de architect Peter Celsing, moest het gebouw een ‘etalage van het welvaartssysteem’ bieden, een omgeving waar professionele artiesten of ‘culturele werkers’ (kulturarbetare) en het publiek zouden samenwerken, en waar de grens tussen ‘officiële’ en ‘amateurkunst’ zou vervagen.
Zie volledige bron op www.oasejournal.nl

  Zie ook design van Peter Celsing op de website van Galerie Kunstbus  


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 700.