kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 27-08-2008 voor het laatst bewerkt.

Piero Fornasetti

Italiaans ontwerper, schilder en beeldhouwer, geboren 10 november 1913 in Milaan - overleden in 1988 aldaar.

Fornasetti leefde en werkte in Milaan van 1913 tot aan zijn dood in 1988. Tijdens deze lange periode vestigde hij een reputatie als een designer met een geheel eigen stijl gebaseerd op illusionisme, architecturale perspectieven en persoonlijke motieven zoals de zon, speelkaarten, vis en bloemen, waarin hij eindeloze variaties bracht. Hij werd beïnvloed door het surrealisme en de metafysische kunst van Giorgio de Chirico (1888-1978) en Alberto Savinio (1891-1952), en geïnspireerd door de traditie van illusionisme die voorkwam in Lombardije en aansloot bij zijn gevoel voor humor.

Fornasetti paste zijn vormgeving toe op o.a. hoeden, pijpen, asbakken, stoelen, borden, kasten, piano's, winkels, auto's en zeeschepen -- allen getransformeerd door het gebruik van onverwachte motieven. Fornasetti werkte in bijna elk medium - tekeningen, grafiek, architectuur, trompe l'oeil -- en had vele thema's.

Biografie
Piero Fornasetti bleek al jong een getalenteerd tekenaar. Hij won een beurs waarmee hij van 1930 tot 1932 tekenen studeert aan de Academia di Belle Arti di Brera. Hij vond het onderwijs daar te formeel en wordt in 1932 weggestuurd wegens insubordinatie.

In 1933 exposeert hij zijn eerste archaïsche en giotto-esque schilderijen op de universiteit van Milaan.

In de jaren '30 maakt hij ontwerpen voor Venini. Ook neemt hij voor het eerst deel aan Triennale van Milaan. In de jaren '30 en veertig ontwerpt hij ook verscheidene posters en omslagen voor Domus en Graphis.

In 1935 op de zesde Triennale van Milaan exposeert hij onder andere een keramische fries in archaïsche stijl.

Op de zevende Triennale in 1940 exposeerde hij met een serie bedrukte zijden sjaaltjes en ontmoet Fornasetti de architect en ontwerper Gio Ponti die net als hij een groot respect heeft voor het Italiaanse erfgoed. In opdracht van Ponti ontwerpt hij de lunar. Vanaf eind jaren '40 werken zij samen aan interieur- en meubelontwerpen.

In 1942 voert hij fresco's uit voor het palazzo Bo in Padua.

In de Tweede Wereldoorlog wordt Fornasetti ingelijfd in het Italiaanse leger, hij brengt het grootste deel van de oorlog echter door met het schilderen van regimentsbarakken in Piazza S. Ambrogio in Milaan met trompe l'oeil en fruitmotieven.

In 1943 vlucht Fornasetti naar Zwitserland, waar hij tot 1946 blijft.

In 1947 exposeert hij op de Triënnale in opdracht van Ponti een serie motieven voor keramiek.

Trumeau Architettura, 1951, Ponti & Fornasetti

Fornasetti was ontwerper, maar ook schilder en beeldhouwer. Fornasetti was gefascineerd door tromp-l’oeil voorstellingen die hij samenstelde uit in stukken geknipte prenten. Deze secretaire is beplakt met 18de-eeuwse architectuurprenten van de universiteit van Padua, die uit de 16de eeuw dateert. Doordat zowel interieur als exterieur zijn afgebeeld, ontstaat een vervreemdende werking, een hallucinante architectuurillusie die past bij de collectie surrealisten. Ponti was architect, maar ook dichter, schilder, industrieel ontwerper en oprichter van het tijdschrift Domus. Ponti en Fornasetti werkten tevens samen aan het Casino in San Remo en de meubels voor de Vembi-Burroughs kantoren in Genua en Turijn.

Fornasetti onderneemt in de jaren '50 veel gezamenlijke projecten met Gio Ponti, waaronder de grillige interieurs voor het casino in San Remo in 1950, het complete interieurontwerp voor de Casa Lucano in 1951, de meubelserie Architettura, voor het eerst te zien op de negende Triënnale van Milaan in 1951 en interieurs voor het passagiersschip Andrea Doria in 1952. Ook ontwerpt hij in 1951 het ladenkastje Palladiana.

Daarna ontwerpt Fornasetti een grote verscheidenheid aan produkten, van keramiek en vesten tot schermen en lectuurrekken, met zijn illusionistische en ironische zijdezeefdrukken van muziekinstrumenten, Romeinse munten en stralende zonnen.
In de periode 1955-1958 creëert hij de Stanza Metafisica.

Tema e Variazioni

Fornasetti's uitgebreide serie Tema a Variazioni, bevatte het mooie mysterieuze vrouwengezicht dat zijn handelsmerk werd. Het is het gezicht van de sopraan Lina Cavalieri, wiens afbeelding hij vond in een 19de eeuw tijdschrift. Hij maakte meer dan 350 produkten met dit thema. In 1970 begint Fornasetti, vlakbij de Academie de Brera waar hij studeerde, een winkel in Milaan, waar hij zijn grote assortiment verkoopt.

In 1979 sterft Gio Ponti.

In 1980 wordt er een winkel 'Themes and Variations' (Tema e Variazioni) geopend in Londen, waardoor de interesse in Fornasetti's werk opleeft. Mede door de opkomst van het Postmodernisme.

In 1987 werkt hij voor het eerst samen met Patrick Mauriès, aan een boek van zijn verzamelde werken gedurende zijn hele carrière.

In 1988 sterft Piero Fornasetti in Milaan tijdens een kleine ziekenhuis ingreep. Na zijn dood neemt zijn zoon Barnaba de winkel over, die in de jaren '90 verhuist naar een groter pand in Via Menzoni.

website: www.fornasetti.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 239.