kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 03-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Piet Hein Eek

Nederlandse ontwerper, geboren in 1967 te Geldrop.

Website: Piet Hein Eek, bekend om zijn producten van sloophout, wil zichzelf geen ontwerper noemen: 'Een ontwerper houdt vaak na de ontwerptekening op, ik wil daarna ook timmeren.'

Begin jaren negentig, de tijd dat iedereen zich nog richtte op overdadige ontwerpen en neobarok, viel hij op door zijn sobere vormgeving en dito materiaalgebruik. Hij bleek een vooruitziende blik te hebben. De vraag naar zijn meubels groeide en zijn collectie kasten, tafels en stoelen van gebruikte materialen breidde zich gedurende de jaren steeds verder uit. De combinatie van oude materialen en moderne vormgeving geeft zijn producten een gevoelswaarde die ervoor zorgde dat zijn werk werd opgenomen in diverse museale tentoonstellingen, onder andere in het Stedelijk Museum Amsterdam.

Ieder product van Eek is uniek: sloophout bijvoorbeeld is nooit hetzelfde. Alle producten worden in de eigen werkplaats gemaakt. Eek werkt altijd vanuit het materiaal dat vraagt om een eigen en specifieke verwerking. Hout bijvoorbeeld, dat kun je niet zetten, maar wel zagen en dat heeft consequenties voor de vorm van het product. Maar ook als hij een oude deur gebruikt om er een kast van te maken, dan bepaalt de deur hoe de kast er uit komt te zien. Iedere deur vraagt om een andere oplossing, kleur, vorm, materiaal of detaillering.

De geliefde ontwerper is erg kritisch als het gaat om de materialen die hij gebruikt. “Een product moet eerlijk zijn in materiaalgebruik,” vertelt Piet Hein. “Verder mag het product qua materiaal ook niet te duur zijn. Als ik een stoel ontwerp voor productie, dan heb ik het liefst dat hij niet meer dan 200 gulden kost. Ik vind het heerlijk om bij het hele productieproces betrokken te zijn, ik houd van mijn werk. Werken is geen obsessie voor me, ik noem het een passie,” aldus ontwerper Piet Hein Eek.

Hoewel Piet Hein de mooiste producten in opdracht maakt, doet hij ook veel projecten voor zichzelf. Piet Hein Eek over zijn vrije werk met bijzondere materialen: "Het huidige vrije werk drijft de thematiek in de rest van het werk verder op de spits. We maken geen onpersoonlijke massaproducten maar unieke producten van waardeloos materiaal; afval materiaal uit de industrie en de natuur. In plaats van de hoeveelheid werk te minimaliseren verwerken we het materiaal met engelen geduld. De aandacht voor deze producten is exemplarisch voor ons werk. De gebruikte materialen zijn ongewoon en bepalend. Hierdoor ontstaan er producten die ook voor mij verassend zijn. Ik zou nooit het boomstammen stoeltje hebben bedacht als ik zou ontwerpen vanuit mijn traditionele gevoel voor schoonheid. Ondanks dat het stoeltje hier niet uit voorkomt voldoet het er wel aan. Het vrije werk heeft dan ook als functie mijn eigen waarheden van me af te schudden en grenzen te verleggen."

Biografie
Ontwerper Piet Hein Eek studeerde in 1990 af aan de Design Academy in Eindhoven met een opvallend project: een kast van sloophout. De sloophouten kast uit 1990 was Eek's reactie op de heersende hang naar perfectie. Hij wilde laten zien dat producten die niet perfect zijn, ook aan onze gevoelens van esthetiek en functionaliteit kunnen voldoen. Ook wilde hij een product ontwerpen dat met beperkte middelen te maken was, middelen die voor handen waren. De combinatie van ongewoon materiaalgebruik en minder gebruikelijke, maar eenvoudige, productieprocessen is de rode draad in zijn werk geworden.

De kast gaf hem direct nationale bekendheid en sindsdien is het hem voor de wind gegaan. Een hierop volgend "deurenproject" in 1996, waarbij oude deuren werden toegepast in nieuwe kasten, werd tentoongesteld in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Meer recent toonde het Groninger Museum een aantal door Piet Hein Eek ontworpen tuinhuisjes.

Een boomstammenbureau, een fauteuil van sloophout, een kast met koelceldeuren, een Kabouter Plop-tafel, en de ‘Madonna'secretaire-kast, dat zijn maar een paar van de robuuste producten van ontwerper Piet Hein Eek. De imperfectie van het materiaal – vaak tere kleuren van de afgebladderde verf, de toevallig overgebleven profielen, de contrasten tussen de verschillende houtsoorten – werd in unieke combinaties tot nieuw leven gewekt. Al snel evolueerde het werk van Van Eek naar de toepassing van een breed pallet aan oude en nieuwe materialen en ‘gevonden voorwerpen'.

In Geldrop, vlak naast zijn huis, staat de firma Eek & Ruigrok, het bedrijf dat Piet Hein Eek sinds 1993 samen met zijn compagnon Nob Ruighok runt. Ook Ruijgrok studeerde aan de Design Academy in Eindhoven. In hun eigen fabriek in Geldrop ontwikkelden Eek en zijn zakenpartner Ruijgrok een indrukwekkend oeuvre: banken, tafels, stoelen, tuinhuizen, theaterdecors, lampen en telkens weer nieuwe kasten rolden in kleine series uit hun werkplaats. Maatwerk en vrije projecten behoorden telkens tot het pakket, zoals onlangs bleek toen een kantoorvleugel van Interpolis (Tilburg) waar speciaal ontwerp van Eek in gebruik werd genomen. De meubels en interieurs zijn ontworpen door Piet Hein Eek en Nob Ruijgrok. De (kunst)objecten worden gemaakt door Piet Hein Eek.

Deze oude fabrieksruimte is multifunctioneel. Van houtbewerkingsruimte tot showroom: alles bevindt zich onder één dak. “Dit is echt een leuke werkplek,” vertelt hij. “De sfeer is goed en we hebben goede machines. We proberen ook altijd zo veel mogelijk verschillend en leuk werk aan te nemen, dan blijft het steeds weer een uitdaging.”

Naast projecten voor schouwburgen en scholen was Piet Hein Eek ook verantwoordelijk voor het meubilair in The Garden Cafe van het Museum of Modern Art in New York.

Piet Hein Eeks aluminiumcollectie groeide uit tot een klassieker van het Nederlandse design in de jaren negentig. Piece de résistance was de aluminium stoel, die ondermeer werd gebruikt bij de inrichting van het Dutch Design café van het Museum of Modern Art in New York (1996). Eek ontwikkelde een productietechniek die het hem mogelijk maakte de aluminium meubels in eigen huis te vervaardigen. Stellingkasten, een trolley, de stoelen en tafels werden met behulp van boutjes, moertjes en popnagels in elkaar gezet – een constructietechniek die de projectmarkt niet eerder kende.

De firma Eek & Ruijgrok bestaat inmiddels ruim 10 jaar en heeft ongeveer 15 medewerkers in dienst. Zijn werkterrein is inmiddels behoorlijk uitgebreid, maar zijn uitgangspunten zijn in de loop der jaren niet wezenlijk veranderd. Nog steeds werkt Eek vaak met afvalmateriaal, uit de natuur en uit de industrie. Nieuw is de lastafel met stoelen waarbij de lasnaden een wezenlijk onderdeel van het ontwerp zijn, en er is een gloednieuwe tuinset, en een vitrinekast van polycarbonaat. Eek maakt ook lampen, kandelaars en fotolijstjes. Deze seriematige ontwerpen hebben een meer neutraal karakter en zijn meer geschikt voor projectinrichting. De uitvoering van een sloophouten stoel en tafel voor De Bijenkorf in 2003 is een niet helemaal geslaagde poging de kwaliteit van zijn handgemaakte unicums op een massaproduct over te brengen.

Piet Hein Eek is nu een gevestigde naam in de [internationale] designwereld en heeft onlangs de woonaward 2005 voor beste woonprofessional ontvangen.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 272.