kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 27-08-2008 voor het laatst bewerkt.

Pottenbakkerij-'t-Kruikje

Pottenbakkersatelier in Putten (Gelderland) van 1933 tot 1940.

Marguerite Friedlaender-Wildenhain
Pottenbakster Marguerite Friedlaender (1896 Lyon - 1985 Guerneville, Californië) studeerde van 1917 tot 1918 aan de Hochschule für angewandte Kunst in Berlijn, waarna zij ontwerpen maakte voor de Rudolstadt Porzellanmanufaktur in Thüringen.
Ze was ceramiekstudente van 1919 tot 1925 aan het door door Max Krehan geleidde Keramische Werkstatt bij het Bauhaus in Weimar waar beeldhouwer Gerhard Marcks haar belangrijkste leermeester was. Net als keramiste Trude Petri (1906-1989) concentreerde zij zich op de productie van functionele voorwerpen.
Tussen 1925 en 1933 doceerde ze in de pottenbakkerij van de Kunstgewerbeschule Halle/Burg Giebichenstein, waar ze later directeur van werd. In deze periode produceerde de Staatliche Porzellanmanufaktur (KPM) in Berlijn haar ontwerpen, waaronder het theeservies Hallesche Form uit 1930-1931.
In 1926 legde ze haar meestersexamen af en kreeg daarna studieverlof in Höhr-Grenzhausen.

Franz Rudolf Wildenhain (1905 Leipzig-1981) volgde de Bauhaus-Vorkurs aan het Bauhaus te Weimar in 1924 om in in 1925 zijn studie te voltooien aan de keramische afdeling van de kunstacademie in Halle waar Marguerite op dat moment hoofd van was. Zij trouwen met elkaar in 1930.

In 1933, toen Marguerite werd ontslagen als docente in Halle, vluchtte de joodse Marguerite Wildenhain-Friedlaender uit Duitsland en huurde in Putten een voormalige kunstaardewerkfabriek, waarna ook Wildenhain overkwam en zij in 1933 atelier 't Kruikje' beginnen waar zij tot 1940 werkzaam voor zullen zijn.

Geïnspireerd door de keramiek van het Verre Oosten, maakten zij experimenteel aardewerk dat zijn kracht vooral ontleent aan de spannende verhoudingen tussen materie, vorm en glazuren: handgedraaid gebruiksgoed, vazen, schalen en serviezen in hard aardewerk met rustige tinten glazuur, vaak met moderne ingekraste (Sgrafitto) en opgeschilderde abstracte, geometrische- en plantaardige motieven decoraties. Zij maakten samen vele eet- en drinkserviezen met draairibbels, platte dekselknoppen en op bruine klei aangebrachte grijzige halftransparante glazuur. Zij maakten daarnaast ook tegels, reliëfs en plastieken, en na vestiging van Franz in Amsterdam in 1940 potten met reliëfdecoratie.

In 1936 ontwierp Marguerite een tweetal theeserviezen, Paris & Five o’Clock, voor de Sphinx, in verband met inzending voor Internationale tentoonstelling Kunst en Techniek in het hedendaagse leven te Parijs in 1937 met duidelijke Bauhaus invloeden, vermoedelijk zijn de serviezen nooit in produktie genomen.

Op 26 september 1938 komt Dirk Hubers (24 september 1913 Amersfoort) in de leer bij pottenbakkerij "Het Kruikje" van de Wildenhains te Putten. Hun werk maakt zeer veel indruk op Dirk Hubers, die na de oorlog tot de groep Nederlandse vooruitstrevende pottenbakkers mag worden gerekend.

Van 1940 tot 1947 is Franz docent aan de kunstnijverheidsschool te Amsterdam.

In 1940 vertrekt Marguerite Wildenhain-Friedlander naar Amerika waar ze twee jaar lang de leiding had over de pottenbakkerij van het College of Arts and Crafts in Oakland, Californië. Wildenhain verhuisde naar Amsterdam, waar hij een klein atelier begon.

Pas in 1942 reisde hij zijn vrouw na en richtte het echtpaar de kunstenaarsgemeenschap 'Pond Farm Pottery' op in Guerneville, Californië. Korte tijd na de hereniging gingen ze echter zowel persoonlijk als artistiek uit elkaar.

Toen de gemeenschap in 1949 werd opgeheven, hield ze de pottenbakkerij op Pond Farm draaiende en hield er zomerworkshops voor jonge studenten.

Franz overlijdt in 1980, Marguerite in 1985.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1508.