kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 22-09-2008 voor het laatst bewerkt.

Poul Henningsen

Philosophy of light (1 Deense architect en ontwerper, geboren 9 september 1894 te Ordrup - overleden 31 januari 1967 in Hillerød, Kopenhagen.

Poul Henningsen werd de eerste Deense verlichtingsexpert. Hij was een pionier ten aanzien van de relatie tussen lichtstructuren, schaduwen, schittering en kleurenweergave – met het oog op de menselijke behoefte aan licht. Henningsen pleitte voor een utilitaire benadering die Good Design tot de massa zou brengen. In tegenstelling tot de meeste modernistische ontwerpers beschouwde Henningsen traditionele vormen en materialen wel als geschikt voor de productie van democratischer producten. Poul had een brede interesse, ontwierp verschillende huizen, fabrieken, theaters en een deel van het Tivoli park. Ook schreef hij gedichten, dagbladartikelen en theaterscripts.

Biografie
Poul Henningsen was de zoon van de beroemde Deense actrice Agnes Henningsen.

Hij studeerde van 1911-1914 architectuur aan de Tekniske Skole (technische school) van Frederiksberg en vervolgens van 1914-1917 aan de Polyteknisk laeranstalt (het Technisch college) in Kopenhagen, maar voltooide zijn opleiding als architect nooit.

Na zijn studie was hij acht jaar lang werkzaam in de journalistiek, eerst als kunstcriticus bij het tijdschrift Klingen, daarna schreef hij voor de kranten Politiken en Extra Bladet.

Hij vestigde zich in 1920 als zelfstandig architect. Hij begon te praktiseren als traditioneel functioneel architect, maar in de loop der jaren ontwikkelden zijn professionele interesses zich voornamelijk in de richting van verlichting, waarvoor hij ook het bekendst is.

Al in 1924 ontwierp hij verlichting voor lous Poulsen.

In 1925 stelde Poul Henningsen met groot succes zijn eerste lamp uit zijn PH-serie tentoon tijdens de Wereldtentoonstelling ('Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes') in Parijs. Deze PH, ook wel de ‘Parijs’-lamp genoemd omdat ze daar een onderscheiding won, bestaat uit verschillende lagen waaruit het licht komt zonder dat de gebruiker zicht heeft op de gloeilamp ziet. Henningsen probeerde verschillende kleurvarianten uit aan de binnen- en aan de buitenzijde. De PH-lampen waren het resultaat van tien jaar wetenschappelijk onderzoek en waren ontworpen om fel licht te vermijden en een zacht, warm licht te geven.

Zijn levenslange samenwerking met Louis Poulsen ging door tot aan zijn dood, en nog steeds profiteert Louis Poulsen Lighting van zijn genie.

Tot het uitbreken W.O. II werden de PH-lampen geëxporteerd naar Midden-Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Azië. Met name in Duitsland waren de lampen zeer succesvol en werden beschreven in het tijdschrift Das Neue Frankfurt, dat de technische uitmuntendheid van hun drie-kappensysteem prees.

In deze periode ontwierp Henningsen ook meubilair voor de firma's Zeiss en Goertz in Kopenhagen. Van 1926 tot 1928 was hij redacteur van het tijdschrift Kritisk Revy, waarna hij zelf een blad, genaamd PH-Revy, opzette en redigeerde. Poul Henningsen was tevens de eerste redacteur van het bedrijfsmagazine "NYT". De toenmalige directeur van Louis Poulsen, Sophus Kaastrup-Olsen, deed het tijdschrift aan PH cadeau omdat deze was ontslagen bij de Deense krant waarvoor hij werkte omdat zijn ideeën te radicaal waren. In 1929 schreef hij ook voor variétérevues en vervolgens werd hij scenarioschrijver. Van 1935 tot 1939 zat hij in de redactie van het anti-nazi tijdschrift Kulturkampen.

Gedurende korte tijd, aan het begin van de Tweede Wereldoorlog, was hij hoofdarchitect van de Tivoli-tuinen in Kopenhagen. Maar net als veel andere creatieve geesten was hij tijdens de Duitse bezetting gedwongen om Denemarken te ontvluchten. Hij werd echter al gauw een belangrijke figuur in de Deense kolonie kunstenaars in Zweden waar hij in 1943 vluchtte. Dit deed hij in een roeiboot van Skodsborg naar Landskrona samen met zijn vriend Jacobsen en hun “nieuwe vrouwen”. Het verhaal gaat dat de vrouwen, in Jacobsen's geval zijn tweede vrouw Jonna, tijdens de vier uur lange ontsnapping naar Zweden het laatste stuk moesten roeien.

Na zijn terugkeer naar Kopenhagen na W.O. II werkte hij als correspondent en redacteur bij een aantal tijdschriften, waaronder de Social-Demokraten.

Een van zijn bekendste ontwerpen is de Artichoke. Origineel ontworpen in 1958 voor een restaurant, het Langelinie Paviljoen, in Kopenhagen. Algemeen wordt de Artichoke beschouwd als het meesterwerk van Poul Henningsen. Het armatuur is 50 jaar geleden ontworpen, maar nog steeds modern. Poul Henningsen was Lightyears Ahead (ook de titel van een boek over de historie van de PH lampen). Het concept van de Artichoke grijpt terug op het vroege werk van Henningsen. In de traditie van de constructieve experimenten van b.v. de ph 5 lamp en de Globe in combinatie met een eerder ontwerp van de Septima. Door het sculpturale ontwerp heeft dit armatuur de status gekregen van een van de belangrijkste designiconen van de 20e eeuw.

Bij zijn dood in 1967 liet hij meer dan honderd verlichtingsontwerpen na, waarvan sommige postuum zijn uitgebracht.

Websites:
. Artichoke lamp van Poul Henningsen wonen.blog.nl
. PH 2/1 Tafel www.louispoulsen.com
. www.louispoulsen.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 248.