kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 28-01-2009 voor het laatst bewerkt.

Raymond Loewy



Frans-Amerikaanse industrieel ontwerper, geboren 5 november 1893 in Parijs - overleden 14 juli 1986 in Monaco.

'Als twee producten in prijs, functie en kwaliteit hetzelfde zijn, verkoopt het mooiste van de twee het best.'

Raymond Loewy is een van de meest succesvolle industriële ontwerpers ooit in Amerika. Loewy maakte ontwerpen voor meer dan tweehonderd bedrijven, waaronder Pennsylvania Railroad Company en Lockheed. Beroemde creaties zijn het Lucky Strike sigarettenpakje, het Coca Colaflesje, de Greyhound bus, het Shell-logo en verschillende auto's van Studebaker. Hij is bekend om zijn stoomlocomotieven, autobussen en koelkasten, maar hij ontwierp ook logo's voor Exxon en Shell, verpakkingen voor International Harvester en het interieur van Skylab voor NASA. Hij gaf les op verschillende universiteiten en richtte drie design bedrijven op in New York, Londen en Parijs. Op het hoogtepunt van zijn carrière kwamen dagelijks 75% van de Amerikanen in contact met de door hem ontworpen producten.

Loewy omschreef zijn ontwerptechniek als 'beauty through function and simplification' en wordt gezien als de uitvinder van de streamline techniek.

Kenmerkend voor Loewy’s stijl was de gladde, eenvoudige, gestroomlijnde vorm die hij op ontwerpen toepaste. De eenvoud van zijn ontwerpen had behalve een esthetische aantrekkelijkheid ook een economisch voordeel: de producten waren goedkoper te vervaardigenen te onderhouden. Loewy’s gladde, gestroomlijnde stijl vond een natuurlijke toepassing bij voertuigen. In de dertiger en veertiger jaren ontwierp hij aeorodynamische auto’s en autobussen met onder andere in de carrosserie geïntegreerde, in plaats van los geplaatste koplampen.

Biografie
Raymond Loewy werd geboren in Parijs waar hij ook oproeide en studeerde.

Op zijn vijftiende ontwierp, bouwde en vloog Raymond Loewy een speelgoedvliegtuig dat de beroemde James Gordon Bennett Cup won. Na de middelbare school gaat hij naar de technische hogeschool, maar wordt nog voor het afronden van deze opleiding opgeroepen als soldaat voor de Eerste Wereldoorlog.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog diende hij als tweede luitenant in het Franse leger, waarin hij ook ernstige verwondingen opliep. In 1919 ontving hij het oorlogskruis en vertrok hij, net als zijn twee broers eerder hadden gedaan, met een schip naar Amerika. Na aankomst in de VS met slechts veertig dollar op zak en nog in z’n leger-uniform leende hij geld van zijn broer Georges, in 1919 dokter in New York. Niet om huur of levensmiddelen te betalen, maar om zich een overhemd aan te schaffen waarmee hij zich in de betere kringen van New York kon vertonen.

Hij vestigde zich in New York waar hij werk kreeg als etaleur van warenhuizen als Macy's, Saks Fifth Avenue en Bonwit Teller en als mode-illustrator voor bladen als Vogue, Harper's Bazaar en Vanity Fair.


1929 Duplicator


Design: Raymond Loewy, 1967

Zijn carrière als industrieel ontwerper startte hij in 1929 bij Sigmund Gestetner, een Britse fabrikant van kopieermachines voor wie hij een kast voor een stencilmachine ontwierp waarbij hij gebruikmaakte van boetseerklei om een gestroomlijnde vorm te bewerkstelligen - een techniek die hij later toepaste op zijn auto-ontwerpen. Het door Loewy vormgegeven apparaat verkocht beter, was door zijn vereenvoudigde vorm makkelijker te produceren, maar was technisch vergelijkbaar aan zijn voorganger. Gestetner is zo tevreden dat hij Loewy tweeduizend dollar voor zijn ontwerpen betaalt. Hierna besluit Loewy ‘industrial designer’ te worden!

In 1929 opende hij zijn eigen bureau voor industrieel ontwerpen. Hij liet visitekaartjes drukken met de tekst: 'Als twee producten in prijs, functie en kwaliteit gelijk zijn, dan verkoopt de mooiste van de twee beter dan de ander.'

In 1931 trouwt hij met de Amerikaanse Jean Thomson, dit huwelijk zou duren tot 1945.

Zijn auto Hupmobile was al veel minder hoekig dan bestaande auto's en zijn verbeterde, taps toelopende model van een auto met ingebouwde koplampen (1934) was de voorloper van de gestroomlijnde vormen die hem later zo beroemd maakten.

In 1934 verwierf hij zijn eerste grote commerciële succes, met het ontwerp van de Coldspot vrieskast voor Sears Roebuck & Company. Het bracht de verkoop in slechts twee jaar tijd van 60.000 stuks naar 275.000 stuks.

In 1934 toonde het Museum of Modern Art in New York een model van zijn kantoor.

Vanaf 1935 kreeg Loewy de opdracht voor de inrichting van diverse warenhuizen, waaronder Saks Fifth Avenue.

Hij ontwierp aërodynamische locomotieven, zoals de K4S (1934), de GG-1 (1934) en de T-1 (1937), en in 1937 publiceerde hij het boek The New Vision Locomotive. De S1 locomotief die Loewy in 1937 ontwierp voor de Pennsylvania Railroad is een bekend voorbeeld van de streamline techniek. Het was de grootste passagierslocomotief ooit gebouwd en één van de blikvangers tijdens de New York World's Fair in 1939.

Zijn ontwerpbureau groeit zo hard dat hij midden jaren dertig eveneens een vestiging in Londen opent.

In 1938 wordt Loewy Amerikaans staatsburger.

Nadat hij de Greyhound-bussen een nieuw uiterlijk had gegeven, ontwierp hij zijn vernieuwende auto Champion (1947) voor Studebaker - een voorloper van zijn Avanti in Europese stijl voor hetzelfde bedrijf.

In 1948 trouwt hij op 54-jarige leeftijd met de 28-jarige Viola Erickson, waar hij tot zijn dood mee getrouwd zal zijn.

Op het hoogtepunt van zijn carriëre werd berekend dat meer dan 75% van Amerikanen dagelijks in contact kwamen met een of meer door Loewy ontworpen producten. Loewy benaderde de status van een filmster en werd in 1949 op de cover van Time Magazine afgebeeld.

Loewy's benadering van het vak van industrial designer is te lezen in zijn autobiografie Never Leave Well Enough Alone (1951).

In de jaren '60 en '70 was hij als adviseur voor de Amerikaanse regering verantwoordelijk voor de herontwerpen van Air Force One. Eind jaren '60 maakte hij ontwerpen voor de NASA: interieurs voor de Apollo en Skylab Orbiter. Loewy pleitte ervoor het in aanbouw zijnde Skylab van ramen te voorzien zodat de astronauten van het spectaculaire uitzicht konden genieten.

Rond 1960 had hij 180 mensen in dienst, maar in 1977 moest hij door financiële problemen zijn kantoor in de Verenigde Staten sluiten.

Eind zeventiger jaren verhuizen Loewy en Viola naar Frankrijk, waar ze nog enkele jaren rustig wonen en van waaruit ze nog enkele reizen maken. Na een periode van slechte gezondheid overlijdt levensgenieter Raymond Loewy op 92-jarige leeftijd op 14 juli 1986 in Monaco. Toen Loewy stierf was hij bankroet.

In 1990-1991 was in het Stedelijk Museum een overzichtstentoonstelling van zijn werk te zien.

Trivia
. Het bureau van Raymon Loewy is ontwerper van de kopvorm van het treintype Koploper van de Nederlandse Spoorwegen.

Websites:
. GNU Free Documentation License. It uses material from the Wikipedia article http://nl.wikipedia.org/wiki/Raymond_Loewy.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 157.

Tweets by kunstbus