kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 22-09-2008 voor het laatst bewerkt.

Rene Herbst

René Herbst

Franse architect en designer, geboren 1891 te Parijs - overleden 1982 in Parijs.

Herbst ontwierp functionalistische modernistische interieurs en meubilair en was een van de toonaangevende Franse ontwerpers in het interbellum.

Biografie
René Herbst studeerde vanaf 1908 architectuur in Londen en Frankfurt, waarna hij zich vestigt in Parijs en daar vanaf 1919 als architect werkzaam is.

Voor de 'Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes' in Parijs in 1925 ontwierp hij paviljoens.

Verschillende ontwerpers leven zich in de jaren twintig uit in uiterst sierlijke damesmeubels en accessoires, zoals een elegant gereedschapssetje met roze grepen. In 1928 vindt in Parijs zelfs de Exposition de Bureaux des Dames plaats, waar René Herbst zijn befaamde meubels toont van luxe houtsoorten, gecombineerd met glimmend verchroomde poten, in een stijl die zowel verfijning en luxe alsook de moderne geest ademt. - (1927 ging hij stalenbuismeubels vervaardigen, waarvan sommige rekbare spandraden bevatten die gemaakt werden door zijn eigen bedrijf: 'Établissements René Herbst'. Rene Herbst was een van de eerste Franse ontwerpers die met het nieuwe meubelmateriaal metaal werkte. In 1929 gebruikt hij zijn 'elastische' stoel Chaise Sandows (1928-1929) voor het eerst in zijn interieurontwerp voor het appartement van M. Peisi (1929) die vervolgens vaak tentoongesteld werd, bijvoorbeeld op de 'Exposition des Arts Décoratifs' in Brussel in 1934. In 1933 gaf hij een catalogus van zijn stoelen uit, waarin ook deze beroemde stoel stond.

Van 1929 tot 1932 schreef Herbst voor het tijdschrift Lux vier artikelen over verlichting waarin hij lezers aanspoorde het advies van verlichtingsdeskundigen in te roepen. Hij ontwierp verschillende lampen die werden verkocht door Cottin, waaronder een plafondlamp die getoond werd op de Salon d'Automne van 1928.

In 1930 is hij een van de oprichters van de UAM (Union de Artistes Modernes) die probeerde de decoratieve excessen van de toen populaire artdecostijl tegen te gaan. Herbst omschreef de leden van de UAM als "de puriteinen van de kunst" en verwierp ornamentatie ten gunste van een industriële esthetiek. Hij ontwierp de UAM-tentoonstellingen en nadat hij in 1945 tot voorzitter werd benoemd was hij mede verantwoordelijk voor de organisatie van de designtentoonstelling 'Les Formes Utiles' die van 1949 tot 1950 in Parijs werd gehouden.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 859.