kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 02-09-2014 voor het laatst bewerkt.

Rob Parry

Nederlands industrieel ontwerper, meubelontwerper en interieurarchitect, geboren in Den Haag in 1925.

Zie ook lotus stoel.

Rob Parry waren Cor Alons, Paul Schuitema en Gerrit Rietveld.

Net als het werk van een van zijn leermeesters Gerrit Rietveld zijn de producten, meubels en interieurs van ontwerper Rob Parry absoluut vernieuwend. Parry experimenteert met nieuwe materialen en technieken. Zijn werk kenmerkt zich door een sterk lijnenspel in een heldere en eenvoudige vormgeving wat zijn ontwerpen krachtig en tijdloos maakt.

Het volledige meubeloeuvre van Rob Parry is grotendeels onbekend, omdat veel van zijn ontwerpen nooit in serie geproduceerd zijn, of zelfs maar één op één uitgevoerd en alleen op papier of als schaalmodel bestaan.

Naast meubels en industriële producten, heeft Rob Parry vooral stands en tentoonstellingen ontworpen, alsook interieurs en sieraden. Het werk van Rob Parry was regelmatig te zien op de Nederlandse inzendingen voor de Triënnale Milaan waar de PTT brievenbus uit 1957 een zilveren prijs won.

Zijn ontwerpen zijn onder andere opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam, Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam, Museum voor Communicatie in Den Haag en Stedelijk Museum ’s Hertogenbosch.

Biografie
Rob Parry heeft zijn opleiding aan de afdeling binnenuisarchitectuur aan Koninklijke Academie te Den Haag gevolgd waar toekomstige architecten en meubelontwerpers bewust werden gemaakt van hun belangrijke sociale taak bij de wederopbouw van Nederland. Cor Alons propageerde er een streng rationele aanpak pak van de vormgeving waarin functionele analyse en een zuiver opgesteld eisenprogramma moesten resulteren in presentaties in mathematisch precieze lijntekeningen.

In het kader van zijn studie liep Parry stage bij Gerrit Rietveld. Hieruit vloeide zijn eerste opdracht: het ontwerpen van een stand op de jaarbeurs in Utrecht.

Waar Rietveld uiteindelijk vooral verder gegaan is in hout, heeft Parry geëxperimenteerd met nieuwe technieken en uiteenlopende materialen: van perspex tot aluminium, van hout tot kunststof.

Parry heeft veel meubels ontworpen in de periode 1945-1960. Zo maakte hij in 1947 een eetkamerstoel uit perspex en een lectuurbak uit één plaat gevouwen aluminium

Zijn F&T-stoeltje ontwierp hij in 1950 en werd voor het eerst toegepast bij wijnhandel Ferwerda & Tieman in Den Haag.

In 1950 ontwikkelt hij een fauteuil met beweegbare rug.

Model 1611 voor Gelderland
Vanaf 1952 werden bij de in 1936 in Culemborg opgerichte Meubelfabriek Gelderland de eerste freelance ontwerpers ingeschakeld en meteen met groot succes. De 'matrasfauteuil' van Rob Parry werd in periode 1952 – 1972 in een zeer divers aantal uitvoeringen op de markt gebracht. Het succes van de fauteuil zat in de afneembare matras met een losse hoes, die gemakkelijk te reinigen en vernieuwen was. In genoemde periode een innovatieve ontwikkeling. Aanvankelijk lag de matras op met plastic omklede trekveren waardoor het grote zitcomfort ontstond. In 1968 werden de trekveren vervangen door rubberen singels. Uiteindelijk zijn meer dan 64.000 exemplaren van de fauteuil 1611 verkocht.

Bureau Parry en Truyen (Den Haag 1954 - Voorburg 1958)
Tussen 1954 en 1958 werkt hij samen met industrieel ontwerper Emile Truyen die net als Parry zijn opleiding gevolgd aan de afdeling binnenuisarchitectuur van de Koninklijke Academie te Den Haag.

Truyen was net terug uit de Verenigde Staten waar hij voor de beroepspraktijk het Pratt Institute en verschillende beroepspraktijken had bezocht en de vrolijke en commerciële sfeer bevielen. Parry was weer beïnvloed door de weliswaar precieze, maar ook ondogmatische werkwijze van Rietveld.

1957 tweelingbrievenbus PTT, polyester, afmeting 195 x 80 x 195, fabrikant Philips, Eindhoven, in gebruik vanaf 1959 tot 2006.
• Eind 1956 krijgen de industrieel ontwerpers Rob Parry en Emile Truijen de opdracht een dubbele brievenbus te ontwerpen. De rood-grijze tweelingbrievenbus scheidt de stadspost van de post voor binnen- en buitenland. In 1957 wordt het ontwerp gepresenteerd.
• In 1960 plaatst PTT twaalf bussen op proef in Den Haag en in 1962 wordt de tweelingbrievenbus definitief ingevoerd.
• De tweelingbrievenbus is in de kleur rood ontworpen met een grijs frontstuk op een stevig onderstel. Middenvoor is het PTT-logo geplaatst, ontworpen door Harry Disberg, met linksboven de tekst "posterijen".
• De brievenbus heeft een automatische buslichting. Met een buslichtingsrek, bestaande uit twee zakken in een ijzeren frame, wordt de brievenbus eenvoudig gelicht. De buslichter steekt met één hand het buslichtingsrek tussen de geleider onder de bus, waardoor de twee zakken vrij kunnen hangen. Vervolgens steekt hij met de andere hand de sleutel in het slot en trekt de klep open. Hierna schuiven de poststukken, door de aflopende vorm van de bodem van de bus, in een vloeiende beweging in de zakken.
• In de loop van zijn lange bestaan heeft de tweelingbrievenbus vele wijzigingen ondergaan om de levensduur van de bus te verlengen. Zo is de bus vandalismebestendig gemaakt, is het gemak voor de buslichter vergroot, zijn er aanpassingen gemaakt waardoor het onderhoud van de bus kon worden beperkt en zijn er aanpassingen gemaakt om het uiterlijk eigentijds te houden.
• De opvallendste uiterlijke wijziging werd aangebracht nadat er in 1981 een nieuwe huisstijl werd ingevoerd. Het grijs van de voorklep, waarvoor was gekozen omdat geheel rood te schreeuwerig zou zijn, werd na 1981 toch rood. De vette letters "PTT Post" op de klep van de rode tweelingbrievenbussen worden in 1989 vervangen door het het PTT Post-logo van de vernieuwde huisstijl die in datzelfde jaar wordt ingevoerd.
• Het materiaal is dan niet langer glasvezelversterkt polyester, maar polycarbonaat/textielvezel, waardoor een gebruiksduur van zeker tien jaar is gegarandeerd. Bovendien is de bus dan in hoge mate bestand tegen vandalistisch gedrag zoals het bewerken van debrievenbus met snijbranders, vuurwerk, hamers en brandend papier.
• Belangrijk snufje bij die bussen waren de duizenden kleine nopjes aan de binnenkant. Die voorkwamen dat heel lichte poststukken in de bus zouden blijven kleven door bijvoorbeeld condens en daardoor niet 'gelicht' werden.
• Tot 1984 werd zijn bus vervaardigd door Philips in Eindhoven. Kunststof was voor dat concern toen nog een belangrijk item: zelfs wc-brillen kwamen in die tijd uit de fabrieken van het nu Koninklijke elektronicaconcern.
• De tweelingbrievenbus is 45 jaar lang in het straatbeeld te zien geweest. "Er zullen maar weinig producten zijn die het als gebruiksvoorwerp zolang hebben uitgehouden als onze brievenbus", aldus een trotse Rob Parry. - (Emile Truijen (1954-1958) heeft Parry nog zelfstandig gewerkt tot 1995.

In 1959 ontwerpt hij een multifunctioneel, schakelbaar meubel van fauteuil, bank en bed ineen (1959).

Parry was naast ontwerper 30 jaar lang docent architectonische vormgeving aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam.

Zie ook Rob Parry design op de website van Galerie Kunstbus.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 70.