kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 07-02-2011 voor het laatst bewerkt.

Roger Tallon

Franse ontwerper, geboren in 1929 in Parijs.

Tallon is een van Frankrijks belangrijkste industrieel vormgevers wiens vernuftige designs zowel qua materiaal als constructie zeer vernieuwend zijn.

Biografie
Na een studie elektrotechniek van 1947 tot 1949 in Parijs werkt hij van 1951 tot 1953 als ontwerper bij Studio Avas.

In 1953 ontmoette hij industrieel vormgever en theoreticus Jacques Viénot (1893-1959) waarop hij zich aansloot bij diens ontwerpadviesbureau Technès dat Viénot samen met Jean Parthenay had opgericht in 1948. In 1960 werd hij hier hoofd van de researchafdeling.

Lacloche

Tallon ontwierp diverse vernieuwende producten, waaronder camera's voor SEM (1957 en 1961), een schrijfmachine voor Japy (1960), een draagbare televisie voor Téléavia (7963), het Modula 4oo-meubilair (1964), een aluminium wenteltrap voor Lacloche (1966), glazen voor Daum (1970) en het horloge Chronograph X voor LIP (1973).

Van 1957 tot 1964 was hij adviseur en ontwerper van koelsystemen voor General Motors.

In 1963 werd hij leraar aan ENSAD (École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs)

Tallon kreeg internationale erkenning voor zijn vervoersontwerpen, waaronder de ondergrondse van Mexico-stad (1969) en de locomotief Corail (1977) voor SNCF.

In 1973 begon hij het multidisciplinaire ontwerpadviesbureau Design Programmes SA.

In 1973 werd hij in Londen gekozen tot Honorary Royal Designer for Industry

In 1983 richt hij samen met Pierre Pauwin en Michel Schreiber (geb. 1950) ASDA+-partners op.

Tallon bleef treinen ontwerpen, waaronder de TGV-Atlantique (1988) voor SNCF en de Trans-Euro-star-shuttle voor Euro-Tunnel (1987).

In 1985 ontving hij de Franse Grand Prix voor industriële vormgeving.

Funiculaire de Montmartre
Tallon is in 1991 ook de ontwerper van de nieuwe cabines van de Funiculaire de Montmartre (Kabeltrein van Montmartre), een kabeltrein in Parijs die de top van de heuvel Montmartre en daarmee de Sacré-Coeur makkelijker bereikbaar maakt. Het dak van de cabines is deels van glas, waardoor men tijdens de rit een goed uitzicht heeft op de Sacré-Coeur of Parijs.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1970.