kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 15-10-2014 voor het laatst bewerkt.

Ross Lovegrove



Brits ontwerper, geboren 1958, Cardiff, Wales. Werkt in Londen.

Lovegrove, volgens eigen zeggen een evolutionair biologist, heeft talrijke internationale prijzen ontvangen en zijn werk wordt uitgebreid gepubliceerd en internationaal geëxposeerd, onder meer in het Museum of Modern Art in New York, het Guggenheim Museum New York, Axis centrum Japan, Centre Pompidou Parijs en het Design Museum Londen, waar hij in 1993 de eerste permanente collectie beheerde.

Lovegroves van het holisme afgeleide futuristische ontwerpen bewegen zich op de grens van wetenschap, technologie, design en architectuur. Hij is geïnteresseerd in wat hij zelf organisch essentialisme noemt.

"Het interesseert me niet om iets verder te drukken dan wat uiteindelijk essentieel is. Als ik genoeg tijd stop in het bestuderen van aarde, evolutie en tijd, bekom ik iets dat organisch is en biologisch. Vorm groeit waar je vorm nodig hebt. Dat is wat de natuur doet, en dat is hoe ik ontwerp." - (Lovegrove in een interview op de website van het Londense Design Museum.)

Biografie
Lovegrove, telg van een militaire familie, studeerde industriële vormgeving aan de Technische Hogeschool in Manchester en studeerde af in 1980. In 1983 behaalde hij zijn MA (Master of Art) aan het Royal College of Art in Londen.

In de vroege tachtiger jaren werkte Lovegrove als ontwerper voor Frogdesign in West-Duitsland, waar hij onder meer meewerkte aan ontwerpen voor walkmans voor Sony en computers voor Apple.

Midden jaren tachtig werkte hij voor veel verschillende bedrijven. Later verhuisde hij naar Parijs, waar hij als binnenhuisarchitect van Knoll International het succesvolle Alessandri kantoorsysteem ontwierp. Als medelid van het Atelier de Nîmes was hij samen met Jean Nouvel, Philippe Starck, Martine Bedin en Gérard Barreau ontwerper voor Louis Vuitton, Cacharel, Hermès en Dupont.

In 1986 keerde Lovegrove terug naar Londen en begon hij samen met Julian Brown een bureau.

In 1990 eindigde zijn samenwerking met Julian Brown en begon hij Studio X, een bureau voor industriële vormgeving. Sindsdien doet hij projecten voor klanten als Alias, Apple computers, British Airways, Cecotti, Cappellini, Driade, Frighetto, Hackman, Herman Miller, Idée, Issey Miyake, Japan airlines, Kartell, Luceplan, Moroso, Olympus Cameras, Peugeot, Philips, Tag Heuer, Toyo Ito architects, Vitra, en Yamagiwa Corporation.

Zijn visueel aantrekkelijke en technisch overtuigende designs, zoals het bestek Organic (1990) voor Pottery Barn, de thermosfles (1990) voor Alfi Zitzmann (samen met Julian Brown), de Cropstoel (1990) voor Fasem en de digitale camera Eye (1996) voor Olympus, zijn ontleend aan de natuur, ontwikkeld met behulp van zijn kennis van ergonomie en vervaardigd met de allernieuwste materialen en productietechnieken.

Lovegrove ontwierp de Solar Bud-tuinverlichting op zonne-energie in 1996 voor Luceplan en werkte aan lichtgewichtconstructies gebaseerd op de cactusvorm onder de naam Solar Seed waaruit zijn interesse voor Green-design blijkt. Hij werkte ook aan 'lichtgewichtconstructies', bekend als Solar Seed (op zonne-energie) en geïnspireerd op de cactusvorm.

Lovegrove houdt vanaf 1997 exposities in Kopenhagen, Stockholm en Tokyo (bij Yamagiwa Corporation en Idée).

IN november 2005 werd dhem e World Technology Award toegekend door Time Magazine en CNN.

Recente ontwerpen zijn de DNA trap uit 2003, de Swarovski Crystal Aerospace auto op zonenergie uit 2006 en de ‘supernatural’ stoel voor Moroso uit 2007.

Websites:
. www.rosslovegrove.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 163.

Tweets by kunstbus