kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 15-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Ruud-Jan Kokke

Nederlands ontwerper, 1965, Velp.

''Voor een marktgericht produkt is het van groot belang dat het autonoom is. Het kan derhalve geplaatst worden in compleet verschillende omgevingen, zonder dat het daar onmiddellijk een relatie aan moet gaan. Een ontwerp voor een toegepast project moet voldoende kracht hebben zichzelf te zijn. Daarnaast gaat het een relatie aan met zijn omgeving, bevat het elementen daaruit en richt het zich nadrukkelijk op zijn gebruiksdoel.''

De ontwerpen Ruud-Jan Kokke kenmerken zich door een persoonlijke stijl en vormgeving met oog voor detail en functionaliteit. Ze hebben een hoge technische en visuele kwaliteit met een sober en inventief, speels karakter. Ruud-Jan Kokke is een meubelbouwer in de traditie van Gerrit Rietveld. Zijn creativiteit onplooit zich in de werkplaats, niet achter de tekentafel. Hij bewijst dat een doordachte constructie, gedegen materiaalkennis en eenvoudige geometrische uitgangspunten de vorm ten goede komen. Kokke steekt energie in het vinden van oplossingen die het gebruiksgemak van zijn meubelen verhogen. Door die praktische instelling onderscheiden zijn markante meubelen zich van producten van het industriële ontwerpen.

Enkele van zijn productontwerpen staan tentoongesteld in musea als het Museum of Modern Art in New York, Museum Boymans van Beuningen (Rotterdam), het Stedelijk Museum te Amsterdam en in het Museum für Angwandte Kunst in Köln. Zijn werk is gepubliceerd in het vooraanstaande Design Yearbook 1998. Naast meubels voor de grote fabrikanten Auping en Leolux ontwierp hij de Museum Kruk in opdracht van het Museum Boijmans van Beuningen te Rotterdam.

Met zijn eigen bedrijf Kokke heeft hij onder andere producten ontworpen voor Museum Boymans-Van Beuningen Rotterdam, Museum of Modern Art Arnhem, Goods, Stedelijk Museum, Auping en Leolux.

Biografie
Ruud-Jan Kokke werd in 1956 in Velp geboren, studeerde aan de sociale academie en studeerde af aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem afdeling Vrije Kunst en Omgeving (1979-1981)

Ontwerper Ruud-Jan Kokke begon na zijn studie een timmerbedrijfje. Zijn eerste ontwerp was de “Kokke-stoel” in 1984. Hij maakte die als blijk van dankbaarheid voor een huisarts. De 'Kokkestoel' is een heel puur meubel: niet meer dan een transparant frame, licht en helder van vorm. De stoel is gemaakt uit recht eikenhout met houtverbindingen en lijm. Zitting en rug hebben veerkracht doordat de essenhouten latjes met kleine tussenruimten in de regels zijn gelegd. De buigzame latjes veraangenamen het zitten en maken de constructie tegelijkertijd heel sterk.
De enthousiaste ontvangst ervan gaf de aanzet om de 'latjesstoel' bij meubelwinkels te presenteren. “Van die stoel leerde ik het meeste van wat ik nu weet over het gedrag van materialen. Het was de eerste moderne eikenhouten stoel, en winkeliers wilden hem wel, maar fabrikanten niet. Ik heb er zelf honderd gemaakt. Vijf jaar heeft het me gekost om een fabrikant te vinden. En vandaag de dag is er nog steeds vraag naar.”

In 1986 startte hij zijn eigen studio onder de naam Ruud-Jan Kokke Product & Design. Hij werkt als productontwerper, maar doet doet ook architectonische en interieurprojecten, alsmede projecten in de openbare ruimte. Zo ontwerpt hij eenvoudige gebruiksvoorwerpen maar ook bedden, stoelen, lampen, vitrines, hekken en zelfs een voetbalkooi voor de gemeente Amsterdam. “Je kunt me een duizendpoot noemen, maar uiteindelijk kun je elke opdracht herleiden tot ‘antwoord geven op een vraag’. Of ik nu een stoel, een wandelstok of een sportkooi in Amsterdam ontwerp, het gaat eigenlijk altijd om hetzelfde: je verplaatsen in de gebruikers. Ik word benaderd met een verzoek en formuleer het antwoord. Bij bed Next voor Auping, heb ik mezelf ook afgevraagd: wat wil je als je in je bed ligt? Knusheid en warmte. Een bed is geen podium, je moet je er veilig in voelen. Om die geborgenheid te versterken, maakt de achterwand een soort omarmend gebaar.”

Museum Kruk Boijmans van Beuningen
De 'TC Stool' is een vederlicht, splinterdun vliegtuigtriplex krukje uit 1990 die oorspronkelijk ontworpen was voor Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam om ouderen ergens op te laten zitten tijdens de rondleidingen in het museum. Aan de Museum Kruk werden drie eisen gesteld: hij moest licht in gewicht, draagbaar en stapelbaar zijn. Inmiddels is de kruk die hier uit voort kwam gerekend tot een designklassieker die prima toegepast kan worden in het moderne interieur. Het krukje fungeert niet alleen in menig woonhuis, kantoor of museum als zitplek of bijzettafel, maar is ook opgenomen in de designcollectie van het MoMA in New York.
Sinds 1992 brengt Designum het op de markten inmiddels doet de kruk ook dienst als museumkruk in o.a. het Chabot museum en het Rijksmuseum Twenthe.

De Kokkestok uit 1992 heeft een sierlijk cirkelvormig handvat waardoor het voorwerp netjes in evenwicht recht onder de arm hangt

De kokkelamp, gemaakt van creëert een prachtig licht tussen de kleine insnijdingen door. Het gebogen berkenhout van de verticale cilinder is voorzien van horizontale insnijdingen. Het hout is zo dun dat het licht doorlaat. De lamp heeft hierdoor een bijzonder voorkomen.

Op initiatief van het Nationaal Glasmuseum maakte hij in 1999 een serie Leerdam Unica op de Glasfabriek Royal Leerdam; een aantal prototypen voor lampen.

Kinderstoel Ot, die binnenkort op de markt komt, is opgenomen in de collectie van het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Juni 2008 werd in Dudok te Arnhem de vakprijs van de eerste Design to Business Award (D2B Award) uitgereikt aan opdrachtgever LTO Nederland/Dierenbescherming en ontwerper Sharon Geschiere. Zij ontvingen de prijs voor het ontwerp van een wroetproduct voor varkens. Naast de vakprijs werd tevens een publieksprijs in de categorie 'Overheid' uitgereikt. Deze werd gewonnen door Ruud-Jan Kokke en het stadsdeel Oud-Zuid voor het hekwerk op het Olympiaplein in Amsterdam.

Het sportpark, aangelegd voor de Olympische Spelen van 1928, maakt onderdeel uit van het Plan van Berlage. Het is nog altijd één van de grootste open ruimten in Amsterdam. "Het gebied behoort tot de beschermde stadsgezichten van Amsterdam", aldus Kokke. "De stijl van de Amsterdamse School is er nadrukkelijk aanwezig. Volgens de opdrachtgever moest ik me daardoor niet laten afschrikken." Zijn hekwerk bestaat zniet uit de vertrouwde rechte stijlen, maar staan juist bol. Tenminste: aan de buitenkant. "Daarmee zeg je letterlijk dat je er buitengehouden wordt", licht de bedenker toe. "Sta je aan de andere kant, dan zijn de spijlen bol. Ze vormen als het ware een omarming voor de mensen in het park. Dat geeft een beschermend gevoel."
Ook de antraciet blauwe kleur is van groot belang. "Veel hekwerken zijn zwart of groen en vallen juist daardoor op. Ik heb nadrukkelijk gekeken naar alle kleuren die er in de omgeving aanwezig zijn. Vervolgens zocht ik een kleur die daarin past. Er zijn vier tinten in de praktijk getest. Deze kleur blauw gaat op alle fronten het best de relatie met de omgeving aan. Vergelijk het effect daarvan met een mooie vrouw die zich opmaakt; juist dat extra toefje blauw op de ogen maakt het verschil."
Sinds november vorig jaar staat het hekwerk van Kokke op zijn plek. "De sintelbaan waarop Fanny Blankers-Koen haar rondjes liep, is nu een speelterrein voor de jeugd. Van een paar kinderen heb ik gehoord dat ze het nieuwe hek 'wel cool' en 'stoer' vinden. Mooi toch?"
- (www.gelderlander.nl)

Website: www.kokke.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 2021.