kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 29-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Satyendra Pakhale

Van oorsprong Indiase ontwerper, geboren in 1967 in Washim, India.

Pakhalé ontwerpt onder meer meubels, bureau-accessoires, vazen en andere tabletop-producten.

Satyendra Pakhalé voelt zich een culturele nomade. De culturele dialoog en duurzame ontwikkeling zijn parameters die Pakhalé synthetiseert door het vernieuwende gebruik van materialen en technologieën. Ambachtelijkheid beschouwt Pakhalé als basisvoorwaarde voor een goed industrieel ontwerp, niet als romantisch stijlmiddel. Als het goed is leiden geschikte technologie en materiaalkeuze tot duurzame producten. Hij toont zich een perfecte meester in de economische en culturele geschiedenis van zijn land en ijvert ervoor om de schoonheden van het verleden met een sterke vernieuwende geest weer ingang te doen vinden.

Hij staat aan het hoofd van het postgraduaat ‘Design for Humanity’ aan de Designacademie van Eindhoven.

Biografie
‘Cultural Nomad’ studeert aan het ITT (Indian Institute of Technology) te Bombay, om daarna een opleiding te volgen aan het Art Center College of Design in Zwitserland. Vervolgens gaat hij eerst aan de slag bij Frog Design en vervolgens bij Philips Design in Eindhoven.

In 1998 richtte hij in Amsterdam zijn eigen industrieel ontwerp- en technisch adviesbureau op en sindsdien werkt hij samen met internationale merken als Alessi, Cappellini, Colombo Design, C-Sam, Cor Unum, De Vecchi, Magis, Moroso, SCA, CRAFT, Lille 3000…

Onlangs werd een tentoonstelling aan hem gewijd: ‘S.Pakhalé - Design by Heart’ was te zien in het Stedelijk Museum van Amsterdam en in de Otto Gallery van Bologna, met Paola Antonelli (MoMA, NY) als commissaris.

Opvallend in zijn werk is de toepassing van high-tech en low-tech, oftewel industriële en ambachtelijke technieken. Zo gebruikte hij een eeuwenoud Indiaas ambacht om met behulp van de verloren was-methode metalen voorwerpen te maken. Deze bell metal-vazen en schalen bestaan uit spiraalsgewijs opgebouwde vormen van ‘metaaldraden’. Ze worden door de Italiaanse meubelfirma Cappellini op de markt gebracht. Pakhalé is nu in samenwerking met Alessi bezig met een industriële vertaling hiervan in staal.

Cappellini onderzoekt op zijn beurt momenteel de mogelijkheden om de Horse-chair (waarvan een prototype bestaat in fiberglas met een flock-coating) en de All Ceramic chair (waarvan de vorm is opgebouwd uit onderdelen afkomstig uit de traditionele keramische industrie zoals grote potten) industrieel te vervaardigen. De laatste stoel is, evenals de Kalpavaas/schaal uit de collectie van Cor Unum, ontwikkeld tijdens een vruchtbare werkperiode in het Europees Keramisch Werkcentrum in Den Bosch.

Door het onderzoeken van verschillende technieken en materialen en het gebruik maken van de mogelijkheden van het ene medium in het andere ontstaan nieuwe vormen en onverwachte resultaten. Pakhalé werkt in een zeer persoonlijke vormentaal vol symbolische waarden, waarin onder meer biomorfe aspecten een belangrijke rol spelen. Hij is niet bang voor betekenis en interpretatie. Ook op dit gebied put hij zowel uit westerse als oosterse bronnen, waardoor hij zichzelf met recht een ‘cultural nomad’ kan noemen.
De actualiteit en kwaliteit van zijn werk worden inmiddels internationaal erkend. Hiervan getuigen publicaties in tijdschriften als Frame, Domus, Design en Elle Décoration, alsmede deelname aan de tentoonstelling ‘World-wide. Tout simplement Design’, begin dit jaar door ontwerper Christophe Pillet in Parijs georganiseerd.

Tijd dus om het Nederlandse publiek (en onze buitenlandse bezoekers) nader met de ontwerpen van Satyendra Pakhalé in contact te brengen. Ter gelegenheid van deze presentatie brengt Almerico de Angelis, directeur van MODO (Milaan), een publicatie uit over het recente werk van Satyendra Pakhalé, onder redactie van Ingeborg de Roode, conservator industriële vormgeving van het Stedelijk Museum. Met bijdragen van onder andere Paola Antonelli (Museum of Modern Art, New York), Lisa White (InView, Parijs) en George M. Beylerian (Material ConneXion, New York). Engelse en Italiaanse tekst. Prijs ca. e 20,00.

Websites:
. Design tegen de stroom in (Designer Satyendra Pakhalé kijkt terug op zijn eerste periode als hoofd van de mastersopleiding Design for Humanity and Sustainable Style aan de Design Academy in Eindhoven. (www.powerofculture.nl)
. http://www.dailymotion.com/video/xiyst_interview-satyendra-pakhale


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 939.