kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 06-08-2008 voor het laatst bewerkt.

Tejo Remy

Tejo Remy (1960)

Utrechtse product- en interieurdesigner, geboren in 1960 in Millingen/Nijmegen.

Tejo Remy heeft een aantal beroemd geworden ontwerpen gemaakt, zoals een ladenkast (1991) die bestaat uit een ratjetoe aan losse laden, rondom strak bijeengebonden tot een kast, een lamp van melkflessen in verschillende variaties en een ‘voddenstoel’, De Rag Chair (1991), die is opgebouwd uit eindeloos veel lagen stof die met stalen strippen op hun plaats worden gehouden.
Het herkenbaar recyclen van lompen in stoelen, of van sloophout in kasten, of het gebruik van eenvoudige basisprodukten als melkflessen in een lamp zoals Tejo Remy doet, is een beeldend commentaar op overproduktie en 'overdesign'. Tejo Remy toont in zijn ontwerpen een onbevangen houding ten opzichte van zijn vak. Zijn meubels en gebruiksvoorwerpen hebben een autonoom karakter en zijn doorspekt van een eigen logica, zonder hun functionaliteit te verliezen.

Zijn ontwerpen zijn o.a. opgenomen in de collectie ‘Droog Design’. Onder die naam worden zogezegd vrij 'droge' ontwerpen van een aantal Nederlandse vormgevers aan de man gebracht. Van hun hand geen fluoriserende kurkentrekkers in de vorm van een koeienuier, maar sobere voorwerpen zonder tierelantijnen. 'Het is wat het is', in de woorden van Tejo Remy.

Ook ontwierp Remy de entreeruimte van het Rietveld-Schröderhuis in Utrecht en (samen met Rene Veenhuizen) de inrichting van de kantine van het ministerie van VROM in Den Haag. In dit laatste project is geprobeerd om een meubel tegelijkertijd een ruimte te laten zijn, een concept dat Remy al langere tijd bezighoudt.

Biografie
Hij studeerde 3D-Design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU) van 1985 tot 1991.

Tejo Remy in 1991 voor Droog design maakte, is opgebouwd uit zo'n twintig 'gevonden' laden die ieder in een handgemaakt kersenhouten frame zijn gevat en door riemen en een ijzeren sluiting bijeen worden gehouden. Het is niet alleen een aardig bergmeubel geworden, maar ook een 'verhaal' over herinnering, over de vaak chaotische samenhang van herinneringen. In de kast met allemaal verschillende laatjes is in een oogopslag te zien waar je je spullen hebt opgeborgen - de liefdesbrieven in het roze laatje, de bankafschriften in de metalen la.
De opdracht die Remy zichzelf had gesteld was 'als een Robinson Crusoë' gebruiksvoorwerpen te ontwerpen met behulp van dingen en materialen die toevallig voorhanden zijn. Zijn melkflessenlamp en voddenbaalstoel ontstonden in hetzelfde project. De laatjes en de lappen textiel zijn idealiter afkomstig van de eigenaar en vertegenwoordigen een deel van zijn geschiedenis. Bij de kast is het bovendien mogelijk de vorm waarin de kast wordt opgebouwd zelf te bepalen en er elementen, bijvoorbeeld een tv, aan toe te voegen.

In Remy's werk komt vaak het idee om verschillende functies te combineren in één ontwerp tot uitdrukking. In 1998 toonde Remy samen met René Veenhuizen het meubel 'Make a Place' op de Utrechtse Salon, een verplaatsbare unit waarin je kunt zitten, slapen, wassen en koken.

Tejo Remy werkt vaak samen met Rene Veenhuizen (Groningen, 1968). Sinds 2000 manifesteren zij zich als ontwerpduo, na eerst een periode te hebben samengewerkt op projectbasis. Beiden hebben dan al enkele projecten op naam staan. Met hun ontwerpen begeven ze zich op de ‘scherpe snede’ van vormgeving en beeldende kunst. In hun werk nemen ze de vrijheid om alles tot materiaal te bestempelen, zoals gegevens die uit de ruimte zelf voortkomen, richtlijnen, gedachtenkronkels. Alledaagse materialen krijgen een nieuwe betekenis in een andere setting. Zo kiezen de ontwerpers het hekwerk van een schoolplein om van deze afscheiding juist een ontmoetingsplek te maken. Ornamenten worden funktioneel, en van een meubel wordt een ruimte gemaakt. Het idee dat een museumcollectie een levend organisme is wordt als vertrekpunt gekozen voor het ontwerpen van een bank. De ontwerpers spelen een spel met de gegevens die voorhanden zijn. Elk project creëert zijn eigen beeld en leidt hun met grillige logica naar gematerialiseerde poëzie. - (Tejo Remy en Rene Veenhuizen werkten in opdracht voor (onder andere) Museum Boymans van Beuningen, Centraal Museum Utrecht, Fondiazione L' Arte Teseco Pisa, Kossmann en de Jong exhibition architects en De Appel Amsterdam. Hun producten zijn opgenomen in de collectie van Droog Design en Mobach.

In 2001 realiseerden de ontwerpers Remy en Veenhuizen 'Stoel-Tafel-Bar-Helling' voor de Fondazione Teseco per L'Arte in Pisa.

Tejo Remy verplaatste de verschillende functies van de medewerkers, zoals informeren en adviseren, en ook basale activiteiten als zitten en lezen, van het kantoor naar de tentoonstellingsruimte. In deze ruimte ontwierp hij een tijdelijke inrichting voor het CBK, een meubel waaraan de medewerkers hun activiteiten konden uitvoeren. Dit 'totaalmeubel' is in zijn kaalheid niet meer dan een uitgezette lijn door de ruimte. De lijn maakt spiraalbewegingen, verspringt van niveau en slingert zich als een achtbaan door de ruimte. Zo ontstaan specifieke plekken om bijvoorbeeld te zitten, werken of elkaar te ontmoeten. Door het daadwerkelijke gebruik door zowel medewerkers als bezoekers van het CBK krijgt het meubel zijn duiding. - (Tejo Remy's objecten zijn autonome eenheden, verplaatsbare modules waaraan verschillende functies kunnen worden gekoppeld. In opdracht van De Appel ontwerpt Tejo Remy gedurende de maanden april tot en met oktober 'S.I.G.S.I.S'. (Should I Go or Should I Stay). Een werk in uitvoering waarin gezocht wordt naar een goede en functionele vormgeving die op verschillende manieren een platform biedt aan zowel de bezoekers als performers. Een ontmoetings- en leesplek waar verschillende presentatievormen worden aangeboden. Waar naast 'live events' bijzondere publikaties en boeken worden getoond.
TEJO REMY: "Beginnend met een leeg plein waar naar behoefte functies aan kunnen worden toegevoegd bestaand uit meubelobjecten die kunnen groeien en veranderen al naar gelang de benodigde funktie."

Websites:
. amorfe vormen, versneden oude wollen dekens, in wanorde gerangschikt. Een nieuw kunstwerk, ontwikkeld door ontwerpers Tejo Remy, Rene Veenhuizen en kunstenares Tanja Smeets, wordt in de maand juli opgeleverd in de Hans Berger Kliniek. Deze kliniek is gespecialiseerd in het diagnosticeren en behandelen van mensen met epilepsie en slaap- en waakstoornissen. Remy, Smeets en Veenhuizen kregen de opdracht een ontmoetings – en verblijfsplek te creëren voor de patiënten. (Tejo Remy en Rene Veenhuizen
Kan een meubelstuk tegelijkertijd een ruimte zijn? Dit is een vraag die Remy en Veenhuizen al geruime tijd bezig houdt. Het antwoord is te vinden in de nieuwe kantine van het VROM te Den Haag. (Verlichting Basisschool De Gantel in Den Haag
Een kroonluchter siert het trapgat en er hangt een serie lampen in de gangen. Verder ontwierp Remy een kapstoksysteem met behulp van de rubberen knoppen van klimmuren en een ophangsysteem voor tekeningen in de klaslokalen. (www.kunstenpubliekeruimte.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 946.