kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 19-04-2010 voor het laatst bewerkt.

Tom Purvis

Brits schilder en commercieel posterkunstenaar, geboren Bristol, 12 juni 1888, gestorven 27 augustus 1957/59.

biografie
Tom Purvis was de zoon van de zeeman en schilder van zeestukken TG Purvis (1861-1933). Tom Purvis studeerde aan de Camberwell School of Art en bij Sickert en Degas.

Daarna werkte hij zes jaar lang als designer voor het reclamebureau van Mather and Crowther voordat hij freelance designer werd. Onderwijl studeerde Purvis lithografie aan de Avenue Press.

Purvis' grafische stijl steunt op een dramatische vereenvoudiging en forse uitgesneden kleurblokken. Een stijl die uitstekend aansloot bij de grote reclame afbeeldingen die werden gebruikt door spoorwegbedrijven en kustvakantieplaatsen en die relatief goedkoop was en in het oog sprong.

In 1907 ontwierp Purvis zijn eerste onafhankelijke posters voor Dewar's Whisky. Daarna kreeg hij andere belangrijke opdrachten, waaronder veel beroemde werken voor LNER (de London and North Eastern Railway).

Tijdens de WO I (1914-1918) diende Purvis bij en werd hij kapitein van de Artists' Rifles in Frankrijk, totdat hij gewond raakte.

Purvis werkte van 1923 tot 1945 voor de LNER onder leiding van William Teasdale en daarna onder diens opvolger Charles Dandridge, welke hem allebei erg vrijlieten in zijn ontwerpen. In zijn tijd bij de LNER produceerde Purvis meer dan 100 posters, rond de 5 of zes per jaar of een elke twee maanden. Als een van de belangrijkste ontwerpers stond hij in hoog aanzien bij de reclame afdeling van LNER. Hij was zo belangrijk voor ze dat hij zo'n 450 pond per jaar vooruitbetaald kreeg om zijn werk te doen.
Purvis' posters voor de LNER vermeden meestal afbeeldingen van de treinen zelf, maar concentreerden zich eerder op het het uitbeelden van de bestemmingen van de reizigers, zoals de vakantie-oorden en de mogelijkheden tot vrijetijdsbestedingen aldaar. Sex appeal was een zeer sterk element in zijn werk, met veel posters van vrouwen in badkostuum met blote armen en benen, zeer gewaagd in het Engeland van de jaren dertig.

In 1930 sloot hij zich aan bij de Society of Industrial Artists, een groep die druk uitoefende op de industrie om de opleidingsstandaard voor grafische ontwerpers te verbeteren evenals te zorgen voor een bredere werkkring.

In de jaren dertig was Purvis een bijzonder succesvol posterontwerper, die tot zo'n 250 pond per ontwerp rekende.

Beïnvloed door de Beggarstaff Brothers (Beggarstaff J. & W., de Beggarstaff Brothers, pseudoniem gebruikt door de zwagers William Nicholson en James Pryde voor hun poster ontwerpen) en Duitse ontwerpers als Ludwig Hohlwein, varieerde Purvis' stijl van platte kleurvlakken voor LNER, tot enorme afbeeldingen van de menselijke vorm en krachtige letters in zijn posters voor Austin Reed en de "British Industries Fair".
Purvis verplaatste het Britse posterdesign dat was gebaseerd op een traditionele beeldspraak naar een symbolisme dat was beïnvloedt door Europese designers als Hohlwein.

Purvis was betrokken bij het ontwerp van de Purma camera in de dertiger jaren. Samen met Alfred C. Mayo stichtte hij in 1935 Purma Cameras Ltd.

In 1935 zat Purvis in het bestuur voor de "British Art in Industry Exhibition" en in 1936 werd hij benoemd tot een van de elf Koninklijke ontwerpers voor "Industry". In 1940 werd hij master van de RDI Faculteit.

In 1939 presenteerde Advertising World een samenvatting van Purvis' gedachten over poster design, gedistilleerd uit Poster Progress een vijfjarig onderzoek van wereldwijd posterdesign, waarvoor Purvis de introductie schreef.

In 1940 ontwierp Purvis Lend to Defend His Right to be Free, voor de National Savings Committee, gebruik makend van zijn zoon Roger voor het ontwerp. Purvis werkte als oorlogskunstenaar voor het "Ministry of Supply" (Bevoorrading), gestationeerd in Londen van 1940 tot 1945.
In 1941 verzekerde hij de lezers van 'Advertiser's Weekly' dat hij het posterdesign niet opgegeven had terwijl hij "schilderde voor het nageslacht" in fabrieken in Schotland, maar werkte aan een poster voor het "Air Ministry" (Rijksluchtvaart). Purvis was eveneens boekillustrator, waaronder Bomber's Moon van Negley Farson (1941).

Na de oorlog gaf Tom Purvis het ontwerpen van posters op en ging portretten schilderen en in de laatste jaren van zijn leven religieuze voorstellingen.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 801.