kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 10-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Ton Haas

Industrieel ontwerper, (Utrecht 1954).

Ton Haas heeft zijn domicilie in Havana, maar reist de hele wereld over om met verschillende opdrachtgevers zijn producten en projecten te realiseren. Het ontwerpgebied dat hij bestrijkt is groot. Van bureaustoelen voor de zakelijke markt tot kleine gebruiksvoorwerpen en vazen en drinkglazen voor de consumentenmarkt (zoals een roestvrij stalen flessenopener en zijn bekende Wiebelvaas). Daarnaast is hij actief in architectonische projecten en industriële productontwikkeling. Zijn liefde voor andere culturen komt onder andere tot uiting in een samenwerking met Fair Trade, waarmee hij met behulp van Afrikaanse ambachtslieden een serie accessoires ontwikkelde.

Biografie
Hans Ebbing, Ton Haas en Paul Schudel, voormalige studenten opgeleid als productontwerpers aan de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem, gingen eind jaren zeventig samen werken. Met hun docent Gijs Bakker deelden zij een belangstelling voor fundamenteel vormonderzoek. Dat resulteerde in producten die tot de essentie werden teruggebracht en vooral de oorspronkelijkheid van de vormgevingsgedachte moesten belichamen.

Haas studeerde in 1981 af, vrijwel gelijktijdig met Paul Schudel en Hans Ebbing, met wie hij samen de Vormgeversassociatie Arnhem oprichtte. De Ducklamp (1978), de Schaallamp (1979) en een uit kunststof gemaakt handdoekhaakje (1977), klassiekers uit de beginperiode, werden door insnijden, vouwen en forceren van voornamelijk plaatmateriaal in hun vorm gedwongen. Het misschien wel bekendste product van de Vormgeversassociatie, de Druppelklok uit 1980, is een gezandstraalde glazen schaal die vaag de contouren van de wijzers onthult. Na het beeindigen van de samenwerking tussen Paul Schudel en zijn twee voormalige partners kreeg Paul Schudel er de credits voor. Het was één van de ontwerpen die zij onderbrachten onder het eigen designlabel Designum, opgericht in 1980.

De 'Arnhemse School' onderstreepte in deze periode het belang van een grote vrijheid van de ontwerper in de beginfase van het ontwerp, zonder dat zij daarbij rekening hoeven te houden met productie-technische gegevens of commerciële eisen. Ondanks deze niet altijd succesvolle autonomische gedachte wisten Ton Haas en zijn partners de weg te vinden naar industriële producenten die wel wat zagen in de compromisloze wijze waarop zij nieuwe producten ontwikkelden. Zo ontwierp hij in 1980 samen met Hans Ebbing de M-stoel voor Artifort. Artifort leunde zwaar op de bekende reputaties van ontwerpers als Pierre Poulin, Geoffrey Horcourt en Kho Liang Ie, maar durfden het avontuur met een nieuwe generatie Nederlandse talenten wel aan. De M-stoel van Ton Haas en Ebbing was constructief echter onvoldoende doordacht en werd nooit echt een succes. (M-Chair wordt nu geproduceerd en gedistribueerd door Spectrum.)

Ton Haas en Ebbing vormden in 1983 samen een ontwerpbureau dat enige tijd (1993) na de plotselinge dood van Hans Ebbing in 1986 werd omgevormd tot Ton Haas Industrial Design. Ton Haas Industrial Design specialiseert zich in het ontwerp van meubelen en producten, zowel voor B2B- als voor de particuliere internationale markt.

Haas bleef trouw aan de soberheid die zijn producten altijd hebben gekenmerkt, maar wist ook steeds beter gebruik te maken van de beperkende omstandigheden die nu eenmaal bij industriële productie en marketing horen. Zo ontwierp hij verschillende stoelen voor Gispen, waaronder het model Wim dat speciaal voor gebruik in theaterzalen werd ontwikkeld en innovatief is in de akoestische eigenschappen en de beperking in ruimte die het meubel inneemt.

Tussen 1988 en 1991 heeft Ton Haas met zijn partners Marcel Vroom en Marcel Wanders van het ontwerpbureau Landmark onder meer glaswerk ontwikkeld voor gebruik in de Economy en Business Class van de KLM dat echter niet in productie is genomen.

Ton Haas ontwierp in 1990 de zogeheten Wiebelvaas (Wobble) die in vijf verschillende varianten werd uitgebracht. De vaas, die in een hoek van zestig graden staat, bestaat uit een afgeplatte, dikke bodem en kelkvormige hals. De wiebelvaas Wobble, waarvoor hij de ID Award heeft mogen ontvangen, zoekt al wiebelend samen met het water en de bloemen naar een natuurlijk evenwicht en kan daardoor uiteindelijk een beetje uit het lood blijven staan. Vanwege dit simpele maar briljante idee en de elegante en sobere uitvoering ervan werd door de jury van de ID Award de Wobble gekozen als beste ontwerp. Deze vaas is in een serie van 3 vormen en in twee kleuren in de Goods collectie opgenomen. - (objecten uitvoeren door meesterglasblazer *Van Loopik in het GlasCentrum Leerdam.

Naast interesse in industriële productie heeft Ton Haas tevens een passie voor volkse kunsten en traditionele ambachten van niet Westerse oorsprong. In dit domein realiseerde hij reeds talrijke projecten.

Ton Haas vroeg aan Fair Trade om voor hun te mogen ontwerpen. Eén van zijn grootste bezwaren tegen de bestaande collectie van Fair Trade was dat, hoewel mooi, hun producten een hoog souvenir gehalte hadden en maar weinig functionaliteit bezaten. Haas adviseerde Fair Trade hun producten meer te richten op de Westerse markt. Zijn bureauaccessoires zijn geïnspireerd op de Afrikaanse vormen en tradities, die hij daar aantrof. Na de succesvolle samenwerking in Afrika vertok Ton Haas naar Zuid-Amerika. Dit leverde o.a. verrassende keramische producten op.

Zie ook Vormgeversassociatie.

Website: www.tonhaas.com, www.vividvormgeving.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1262.

Tweets by kunstbus