kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 22-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Ulf Moritz

Pools-Duitse textieldesigner, kunstenaar en ontwerper, geboren in 1939 te Scroda in Polen.

De ontwerpen van Ulf Moritz zijn al decennia lang internationaal toonaangevend; in Nederland is hij echter relatief onbekend. Zijn stoffen onderscheiden zich door de toepassing van geavanceerde technieken en vaak geraffineerde combinaties van materialen. Enerzijds levert dat dessins op met een rustige structuur, anderzijds stoffen met een decoratieve en uitbundige uitstraling. In tegenstelling tot de sobere vormgevingsprincipes die in Nederland zo lang toonaangevend waren, nam Moritz al vroeg de vrijheid om een breed stilistisch spectrum te bespelen. Frivole, elegante stoffen met weelderige dessins behoren even goed tot zijn werk als minimalistisch vormgegeven karpetten en gordijnen waarin materialen als paardenhaar, bananenvezel, papier of koperdraad zijn verwerkt. Zijn aandacht voor tactiele en plastische effecten maar ook de belevingskwaliteit van textiel en interieur getuigt van een vooruitstrevende, onorthodoxe visie. Ze behoren altijd tot de top van wat op het gebied van textieldesign wordt geproduceerd.

Ulf Moritz maakte niet alleen naam met zijn textiele werk, maar ontwierp tevens winkelinterieurs, showrooms en tentoonstellingen. Als artdirector voor tijdschriften en bedrijven zette hij nieuwe creatieve strategieën uit. Als artdirector voor tijdschriften en bedrijven zette hij nieuwe creatieve strategieën uit. Moritz ontwierp ook mannenmode, o.a. voor het Internationaal Wool Secretariat en de International Fashion Council.

Biografie
Na zijn opleiding als industrieel textielontwerper in het Duitse Krefeld en een kort verblijf in Zwitserland kwam Moritz begin jaren zestig naar Nederland. Hij werkte van 1962 tot 1969 als ontwerper van bekleding- en gordijnstoffen voor Weverij De Ploeg in Bergeijk. De patroondelen van de zogenaamde 1-2-3 jurken, die Moritz in 1968 voor Weverij De Ploeg ontwierp, vertonen conform de mode van die tijd prints van felgekleurde florale en geometrische dessins die direct op de stof zijn gedrukt. Aan de koopster de taak om de onderdelen in de gewenste roklengte uit te knippen en in elkaar te zetten.

Vanaf 1970 had hij zijn eigen studio in Amsterdam. Tot zijn opdrachtgevers behoren Nederlandse en internationale bedrijven zoals M.I.D., Montis, Interlübke, Marburg, Felice Rossi, Vorwerk en Danskina. Sinds 1986 tekent Ulf Moritz jaarlijks voor een collectie stoffen voor de Duitse textielfabrikant Sahco Hesslein, die onder eigen label wordt uitgebracht. Tegenwoordig is Ulf Moritz adviseur van o.a. Interlubke en ontwerpt hij voor Felice Rossi.

Moritz' textiele ontwerpen en zijn kijk op vormgeving hebben niet alleen internationaal waardering geoogst, maar waren ook van invloed op de jongere generatie ontwerpers. Meer dan dertig jaar heeft Moritz sinds 1971 als hoofd van de afdeling Textieldesign, heden Man and Identity, aan de Design Academy in Eindhoven (voorheen Academie voor Industriële Vormgeving) aanstormend talent begeleid.

Onder Ulf Moritz naam brengt de Duitse firma SAHCO Hesslein vanaf 1986 jaarlijks een collectie interieur- en meubelstoffen uit en sinds enige jaren ook behang en tapijten.

Reeds in 1988 besteedde het Textielmuseum in Breda aandacht aan het werk van de ontwerper in de dubbeltentoonstelling 'De harmonie van het contrast: Ulf Moritz en Benno Premsela'. Toen stonden recente ontwerpen van beide coryfeeën in de schijnwerpers.

In 2004 ontving Moritz de eervolle titel 'Honorary Royal Designer for Industry' voor zijn textiele oeuvre. Hij bevindt zich daarmee in het illustere gezelschap van de Nederlandse vormgevers Wim Crouwel en Friso Kramer en internationale ontwerpers als Vivienne Westwood, Issey Miyake en Ettore Sottsass.

Profielprijs 2006 voor textielontwerper Ulf Moritz
Eens in de twee jaar reikt de Stichting Profiel een prijs uit aan een persoon die zich op bijzondere wijze professioneel heeft beziggehouden met textiel. De afgelopen jaren ontvingen onder anderen Frans Dijkmeijer (2000), Leo Haks (2002) en Bertjan Pot (2004) deze prijs, die bestaat uit een geldbedrag en een trofee. Op 30 november 2006 werd in het Textielmuseum in Tilburg de Profielprijs 2006 uitgereikt aan textielontwerper Ulf Moritz.

Moritz’ ontwerpen voor karpetten vallen op door een minimalistische vormgeving waarbij de toepassing van nieuwe materialen en technieken hand in hand gaat met tactiele en plastische effecten. Een voorbeeld is het ontwerp ‘Knot’ (2006), een handgeknoopt karpet van garens van polypropyleen uit de collectie ‘New Structures by Ulf Moritz’. Een spannend ruimtelijk effect ontstaat doordat de vloer waarop het karpet rust door het symmetrische knopenpatroon heen zichtbaar is. ‘Dune’ (2006), een elegant karpet van vervilte wol is afkomstig uit dezelfde collectie. De golvende structuur komt tot stand door het wolvilt in een regelmatig lijnenpatroon met de juten ondergrond te verlijmen.

Van 28 april tot en met 2 september 2007 is er in het Textielmuseum Tilburg de overzichtstentoonstelling Ulf Moritz: 45 jaar textielontwerpen te zien.
Het textiele werk van de internationaal gerenommeerde industriële designer Ulf Moritz is veelvuldig geprezen om zijn technisch raffinement, innovatief materiaalgebruik en magische uitstraling. Flinterdunne stoffen met grote bloemmotieven of juist subtiele geometrische structuren
vullen de ruimte als sensuele, transparante sluiers en nodigen uit om aan te raken. Ook in zijn ontwerpen voor behang en karpetten weet Moritz door materiaalkeuze en onconventionele concepten te verrassen. Het Textielmuseum presenteert stoffen, karpetten en interieurdesign van de ontwerper vanaf de jaren 1960 tot heden.
Het kleine historische overzicht wordt vervolgd met werken voor verschillende opdrachtgevers. Naast stoffen, karpetten en behang illustreren ook stalenboeken en foldermateriaal de creatieve bemoeienis van Moritz met productpresentatie en corporate identity. Het leeuwendeel van de tentoonstelling is echter voorbehouden aan een ruimtelijke enscenering van recenter werk. Ulf Moritz, in 1988 door recensent Gert Staal als 'regisseur van de begeerte' gekarakteriseerd, tekent zelf voor de ruimtelijke vormgeving van de tentoonstelling. De grafische vormgeving ligt bij de gebroeders Silvestri, Amsterdam.

Websites: www.habitos.be


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 978.