kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 24-06-2008 voor het laatst bewerkt.

Van-Berkel

Van Berkel was een Nederlandse onderneming, vooral succesvol in het vervaardigen van weegschalen en vleessnijmachines.

Wilhelm van Berkel was zoon van een slager, en had een passie voor techniek. Hij was de uitvinder van handmatig aangedreven snijmachine voorzien van een hol mes en een beweegbaar onderstel waarop zich het vlees bevond.

Maatschappij van Berkel's Patent is op 12 oktober 1898 opgericht. Tot 10 oktober 1932 was de onderneming genaamd: Mij tot vervaardiging van Snijmachines volgens v. Berkel's Patent en van andere Werktuigen. De bedrijfsomschrijving luidde: De vervaardiging van werktuigen, in het bijzonder van snijmachines en weegwerktuigen, mitsgaders de handel in dergelijke werktuigen in het binnen- en buitenland en alles wat met het voorgaande verband houdt.

De machine werd een groot succes, en al spoedig presenteerde hij op internationale beurzen en tentoonstellingen nieuwe apparaten die op schitterende art nouveau-tafels werden aangeboden.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog hield de onderneming zich ook bezig met het vervaardigen van munitie en geweren voor het Nederlandse leger.

Vliegtuigbouw
De W-A: In 1918 besloot men ook een vliegtuigbouw afdeling op te richten. Men kreeg steun van de Nederlandse regering. De fabriek stond aan de Keilweg 9. Hoofd van de vliegtuigafdeling was C.J. Castendijk en John Kerner was hoofd van de motorenafdeling. De eerste opdracht bestond uit het bouwen, in licentie, van 35 Hansa-Brandenburg W.12 watervliegtuigen voor de MLD. Het eerste exemplaar vloog in 1919 en werd de W-A genoemd. De W-A's werd zowel in Nederland als in Nederlands-Indië gebruikt en vlogen nog tot 1933. Vermoedelijk zijn er nog vijf exemplaren door de MLD zelf gebouwd op vliegkamp De Kooy in 1924. Waarschijnlijk uit onderdelen van beschadigde exemplaren van Van Berkel. (De Neptune Association is in 1993 begonnen met het verzamelen van informatie omtrent de W-A om zodoende een 1:1 replica te bouwen. De zoektocht naar informatie, het meeste was verbrand, duurde voort tot 1999. Vooral informatie over de vleugels was moeilijk te achterhalen. In 2002 werd het Aviodrome (toen nog Aviodome) bereidt gevonden geld in het project te steken. En op dit moment is men druk bezig met het aanschaffen van de benodigde materialen.) (Van Berkel meteen ook de opdracht tot het vervaardigen van een lange-afstands zeeverkenner. Het ontwerp was gebaseerd op de Hansa-Brandenburg W.29, maar ir. Von Baumhauer gaf een geheel eigen draai aan het oorspronkelijke ontwerp. Het watervliegtuig was groter en de motor sterker. De MLD bestelde er zeven en in 1920 maakte het eerste exemplaar zijn eerste vlucht. De levering van de rest liet lang op zich wachten, pas in 1923 kreeg de MLD het zevende exemplaar. Allen waren in gebruik in Nederlands-Indië. De prestaties vielen tegen en in 1933 werden ook deze vliegtuigen buiten gebruik gesteld. Geen van Van Berkel's vliegtuigen heeft de tand des tijds doorstaan.
De afdeling vliegtuigbouw van Van Berkel was in 1921 al gesloten. Opdrachten bleven uit, de ontwikkeling van de W-D, de W-E en de W-F kwamen niet verder dan de tekentafel en contacten met het Duitse Dornier liepen op niets uit. - (Van Berkel ging zich weer toeleggen op snijmachines en de fabricage van weegschalen. De constructeurs van het snelgroeiende bedrijf vonden de smeedijzeren uitvoeringen van hun machines op den duur ouderwets en ontwikkelden nieuwe machines in elektrische uitvoering met gladde hygienische mantels.

In 1924 begon Paul Schuitema als vormgever en reclamemaker zijn werk voor Van Berkel. Deze gaf hem veel vrijheid en Paul profiteerde daarvan door zijn ideeën over typografie en reclame te realiseren. In 1932 liep het werk voor Van Berkel ten einde. Een van de laatste klussen was het inrichten van een showroom. Schuitema wilde dit doen met gebruik van stalen buizen en om er wat ervaring mee op te doen ontwierp hij een paar stoelen. Deze ontwerpen waren erg geslaagd en het duurde niet lang voor Schuitema, ir. J. van Ettinger en fabrikant P. Dekker een fabriekje op poten hadden gezet. Onder de naam ‘d3 meubelen’ werden de stoelen verkocht. Het werd een groot succes en dat kwam goed uit, want in die tijd had Schuitema veel geld nodig om zijn films te kunnen maken.

Van Berkel opende fabrieken en kantoren in het buitenland. In de Verenigde Staten onder de naam Slicing Machine Co. Inc en in het Verenigd Koninkrijk onder de naam Van Berkel ltd.. In 1993 volgde een fusie met het Engelse Avery, dat toen al deel uitmaakte van GEC en ging men verder onder de naam Avery-Berkel. In 2001 verkocht GEC Avery-Berkel aan het Amerikaanse Weigh-Tronix, en ging het verder onder de naam Avery Weigh-Tronix. De merknaam Van Berkel wordt nog steeds gebruikt. Nog lange tijd werden in Nederland de producten door o.a. ir. B. Schierbeek en Frans de la Haye ontworpen en over de hele wereld verkocht.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 351.