kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 22-08-2008 voor het laatst bewerkt.

William de Morgan

Engelse pottenbakker en schrijver, (November 16 november 1839 Londen – 15 januari 1917 aldaar.

William de Morgan was een navolger van Morris. Hij was maker van gebrandschilderd glas en werkte in eerste instantie in het bedrijf van Morris. Later ging hij voor zichzelf aan de slag en experimenteerde hij met glazuur en glansstoffen op keramiek. William de Morgan decoreerde zijn keramiek met vreemde dieren, kronkelende planten of galjoenen op stormachtige zeeën. Stilistisch inspireerde hij zich op middeleeuwse en Perzische kunst.

Biografie
William De Morgan was de zoon van een hoogleraar wiskunde en een feministe. In 1855 studeerde hij kunst aan Cary's School in Bloomsbury, Londen. In 1859 zette zijn opleiding voort aan de Royal Academy Schools.

In 1863 werd hij door medestudent Henry Holiday (1839-1927) voorgesteld aan William Morris en Edward Burne-Jones (1833-1898) en raakte hij nauw betrokken bij de prerafaëlieten. Hij verruilde de schone kunsten voor de decoratieve kunst en ontwierp tussen 1863 en 1872 gebrandschilderd glas, tegels en beschilderd meubilair voor Morris, Marshall, Faulkner & Co.

Nadat hij in 1869 ontdekte dat zilverhoudende verf iriserend werkt als het wordt gebruikt op gebrandschilderd glas gaat hij experimenteren met glazuur en baktechnieken. Hij trachtte een glanzende afwerking voor keramische tegels te verkrijgen.

In 1873 richtte hij de Orange House Pottery in Chelsea op waar hij voornamelijk tegels ontwierp.

In 1879 ontwierp hij tegels voor Arab Hall in Leighton House.
Architect Aitchison baseerde zijn ontwerp voor de Arab Hall weliswaar op de eetzaal van een Moors paleis in Palermo, maar schakelde ook bevriende Engelse kunstenaars in om versieringen te ontwerpen. Walter Crane (1845-1915), bekend boekillustrator en ontwerper van kunstnijverheid, ontwierp de goudkleurige mozaïekfriezen in Perzische stijl en de Londense kunstpottenbakker William de Morgan maakte de tegels met doorzichtig pauwblauw glazuur voor het aangrenzende trappenhuis. Het resultaat is van een oogverblindende schoonheid: oosters, maar ook heel typerend voor de Victoriaanse smaak. - (panelen voor het jacht van de Russische tsaar.

De tegels van William de Morgan werden ook verkocht door Morris & Co., terwijl zijn atelier door Morris & Co. ontworpen tegels produceerde. Deze samenwerking werd voortgezet toen De Morgan zijn pottenbakkerij verhuisde naar een plek die grensde aan William Morris' ateliers in Merton Abbey.

In 1888 verhuisde hij zijn atelier werderom. Ditmaal naar de Sands End Pottery in Fulham waar hij ging samenwerken met architect Halsey Ricardo (1854-1928), wiens Peacock House aan Addison Road (1904) zowel van binnen als van buiten met De Morgan-tegels werd gedecoreerd.

In 1906 publiceerde De Morgan zijn eerste roman, Joseph Vance, die een succes werd in zowel Groot-Brittannië als de VS. Hierop hield hij op met pottenbakken om zich te kunnen richten op een carrière als schrijver. Hij schreef nog zes romans.

Zijn atelier bleef onder leiding van Charles en Fred Passenger en Frank Iles nog tot 1911 productief.

The De Morgan Centre
Dit 17de-eeuws huis bevat een uitgebreide verzameling van kunst en kunstnijverheid, voornamelijk keramiek, gemaakt door de bekende Victoriaanse ceramicist William De Morgan. Er zijn ook uitgebreide voorbeelden van schilderijen en tekeningen van Evelyn De Morgan. Er zijn ook werken te zien van Spencer Stanhope, Strudwick en Cowper. De tentoonstelling is in de ingangshal, de tuinkamer en eetkamer van het Old Battersea House, een privé residentie die eigendom is van de Forbes Foundation. - (www.ukattraction.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 99.

Tweets by kunstbus