kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 26-08-2008 voor het laatst bewerkt.

Willy Fleckhaus

Duitse journalist en grafisch vormgever, geboren in 1925 in Velbert - overleden 12 september 1983 in Castelfranco di Sopra, Italie.

Willy (Wilhelm August) Fleckhaus is de belangrijkste artdirector van het naoorlogse Duitsland en het mede door hem opgerichte Duitse jongerenblad Twen (1959-1971) hét tijdschrift van de seksuele revolutie van de jaren zestig. Willy Fleckhaus werd destijds, in de jaren 60, “het duurste potlood van Duitsland” genoemd. Zijn liefde en belangstelling voor de krachtige toepassing van moderne fotografie in pers en reclame was legendarisch. Niet alleen Twen was baanbrekend door zijn pregnante, grofkorrelige fotogebruik, ook alle ‘hippe’ uitingen van Photokina in Keulen waren van de hand van Fleckhaus, die meer dan twintig jaar voor deze grootste fotobeurs ter wereld werkte.

Biografie
Willy Fleckhaus heeft journalistiek gestudeerd maar ging zich in plaats daarvan toeleggen op de vormgeving van de bladen naar het voorbeeld van Amerikaanse tijdschriften als die van Alexey Brodovitch (1898-1971).

Vanaf 1952 gebruikt hij voor het vakbondstijdschrift AufWärts full-bleed afbeeldingen en bladzijden die foto's en tekst combineerden, waardoor het blad een van de eerste lifestyle-tijdschriften in Duitsland was.

In 1959 werd Fleckhaus art director van het nieuwe tijdschrift Twen (1959-1971) dat zich richtte op films, eigentijdse muziek en actualiteiten. Zijn 'populaire' lay-out, beïnvloed door zijn vriend Max Bill en de directe benadering van de Hochschule für Gestaltung in Ulm, rijmde echter niet met de redactionele inbreng van het tijdschrift en nadat er in twaalf jaar tijd zes redacteuren waren opgestapt werd Fleckhaus' eigen contract niet meer verlengd en werd het blad na 129 uitgaven in mei 1971 opgeheven.

In 1974 werd hij hoogleraar aan de Folkwangschule in Essen en in 1980 aan de Gesamthochschule Wuppertal.

Websites:
. Leonard Freed: Deutsche Juden heute
In navolging van zijn eerste boek Joden van Amsterdam (1958) wordt in 1965 Freeds tweede boek uitgegeven, getiteld Deutsche Juden heute. Van de 87 levende Joodse gemeenschappen die Duitsland in 1965 telde, bestaande uit circa 23.000 Joden (van de half miljoen die het land voor 1940 kende), waren maar weinige bereid zich voor de camera te bloot te geven. Uiteindelijk lukte het Freed om in een Joods-Poolse synagoge in Frankfurt-am-Main rustig z’n gang te kunnen gaan. Wat wederom opvalt in zijn manier van fotograferen, is dat Freed dichtbij durfde te komen en zich niet beperkte tot loze overzichten. Het natuurlijke licht dat de fotograaf altijd liet prevaleren boven additionele lampen of flitslicht, zorgt ook in dit boek voor een waarachtige, intieme weergave van alledaagse handelingen en orthodoxe rituelen. Ook de vormgeving van Deutsche Juden heute is stemmig en sereen, overeenkomstig de gevoeligheid van het onderwerp. Het wit tussen de vele teksten en foto's overheerst. Het blanke omslag van het boek wordt gesierd door alleen een haarfijne Davidsster, met daaronder Freeds naam en de titel van het boek. Des te opmerkelijker is het, dat deze publicatie door een van de meest trendy designers van Europa werd vormgegeven: Willy Fleckhaus. - (www.fotomuseumdenhaag.com


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 4691.

Tweets by kunstbus