kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 14-03-2010 voor het laatst bewerkt.

Xanti Schawinsky

Zwitserse ontwerper, geboren 26 maart 1904 in Basel - overleden 11 September 1979 in Locarno, Zwitserland.

Biografie
Alexander 'Xanti' Schawinsky meldde zich na zijn studie schilderkunst en architectuur in Zürich, Keulen en Berlijn aan bij Bauhaus in Weimar waar hij op de theaterafdeling bij Oskar Schlemmer (1888-1943) werkte. In 1925 verhuisde hij mee naar Dessau. Schawinsky raakte goed bevriend met o.a. Heinrich Koch, Herbert Bayer en Andor Weininger. Schawinsky, die het enfant terrible van de school was organiseerde met laatstgenoemde vele feesten en spektakels. Zo was hij ook lid van het Bauhaus-kapel waar o.m. ook Clemens Röseler, Ernst Egeler, Edmund Collein, Werner Jackson, Oskar Schlemmer en T. Lux Feininger deel van hebben uitgemaakt.

In 1926 was hij toneelontwerper in Zwickau.

Van 1929 tot 1931 werkte hij als grafisch vormgever in Maagdenburg.

In 1933 verhuisde Schawinsky naar Milaan, waar hij fotomontage toepast in zijn grafische kunst.

De ontwikkeling van het Bauhaus liep vrijwel parallel met de geschiedenis van de eerste Duitse Republiek: in 1919 opgericht in Weimar, de plaats waar de Nationale Vergadering voor de uitwerking van een nieuwe grondwet bijeengekomen was tot het ontbinden van de school in 1933 in Berlijn, enkele maanden na de ‘machtsgreep’ van de Nationaal-socialisten.
Vele voormalige Bauhausstudenten en -docenten weken uit naar meer neutrale werkterreinen, maar enkele vonden op het gebied van architectuur, grafische vormgeving, ontwerpen of tentoonstellingsinrichtingen meer dan genoeg te doen. In het bijzonder industrie- en luchtmacht gebouwen werden in het teken van de bewapening en de oorlog tot een domein en in géén geval tot een verboden gebied voor de modernen. De poging de modernen te nationaliseren onder constante verwijzing de erkenning van de stijl in het fascistische Italië is een treurig document van het aanpappen met een systeem wiens misdadige doelen voor eenieder duidelijk waren.
(Dat zich binnen het concept van het modernisme deze tweedeling voordeed, is mede te verklaren uit het dualisme van het modernisme: aan de ene kant moderne kunst, die zich in lyrische extase met de moderne wereld identificeert, de fascinatie voor techniek en de toekomst, en daar tegenover moderne wereld als labyrint, waarin de mens zichzelf vergist, het anti-lyrische, anti-romantische, sceptische, kritische modernisme. Eenieder, die zich inlaat met de schreeuwerige massamedia, de debiliteit van reclame, het vergeten van de natuur en bezighoudt met de tot deugd gestileerde indiscretie, moet men collaborateur van de moderniteit noemen.) Het blijft verbazingwekkend, hoeveel modernen in de periode van 1933 tot 1935 geloofden, dat ze in de nationaal-socialistische staat, die haar antisemitische en antidemocratische houding vaak niet alleen propageerde, maar ook demonstreerde, een plaats zouden kunnen vinden.
- (bron: Bauhaus onder het motto Deutsches Bauhaus’ te heropenen; de aanstelling van het moderne als zijnde Deutsche kunst naar Italiaans voorbeeld. En in Italië probeerde voormalig Bauhausmeester Xanti Schawinski, die probleemloos Bauhaus-typografie op fascistische posters toepaste, bij Mussolini en met Gropius goedkeuring het Bauhaus te heropenen.

Schawinski werkte in Milaan voor bedrijven als Motta en Olivetti. Het bedrijf Olivetti ontwikkelde zich in de jaren '20 tot '40 onder Adriano Olivetti, die ook beroemd is geworden wegens het ontwikkelen van een nieuw managementsysteem. Adriano volgde in 1933 zijn vader Camillo Olivetti op als directeur en vergrootte het imago van het bedrijf door een sterke corporate identity te ontwikkelen door middel van productdesign, architectuur, expositie-design, reclame en grafische vormgeving. Adriano Olivetti liet belangrijke grafische vormgevers als Giovanni Pintori (geb. 1912) en Xanti Schawinsky opvallende affiches en reclameposters voor het bedrijf vervaardigen. Ook werkte Schawinsky samen met Luigi Fugini en Gino Pollini mee aan het ontwerp van de beroemde draagbare schrijfmachine Studio 42 (1936) voor Olivetti.

In 1946 emigreert hij op advies van Josef Albers naar de VS, waar hij leraar werd aan het Black Mountain College in North Carolina waar hij naast schilder- en tekencursussen ook theatercursussen gaf die waren gebaseerd op Schlemmers' idee van 'totaaltheater'. Samen met de studenten ontwikkelde hij het concept Spectodrama waarin vorm, kleur, klank, taal, muziek, tijd en ruimte onderzocht werden op hun toneelkwaliteiten en illusoir karakter en ontwierp rekwisieten die werden gebruikt als figuratieve of abstract-geometrische decors, waarvoor dansvoorstellingen en andere spektakels plaatsvonden.

In 1939 ontwierp hij het interieur voor het Pennsylvaniapaviljoen van Wereldtentoonstelling van 1939 in New York.

Vanaf 1950 nadat hij een atelier bij het Lago Maggiore in Italië was begonnen legt Schawinsky zich alleen nog maar toe op schilderen. .


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1902.