kunstbus

Ben jij onwetend, leerling, gezel, meester of uomo universale? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Alfred Hitchcock



Brits filmregisseur, geboren 13 augustus 1899 in Londen – overleden 29 april 1980 in Los Angeles.

Biografie
Alfred Joseph Hitchcock werd op 13 augustus 1899 in Londen geboren als de zoon van William Hitchcock, een poelier en importeur van fruit, en Emma Whelan Hitchcock. Alfred was de jongste van drie kinderen.

Als kleine jongen was Hitchcock een verwoed zwerver en tegen de tijd dat hij acht was, had hij op alle buslijnen van Londen meegereden en was hij in alle havens en op alle kades geweest.

Zijn ouders waren streng katholiek en ze zorgden ervoor dat hun zoon naar een behoorlijke jezuïetenschool ging. Waardoor hij meteen in Groot-Brittannië een buitenbeentje was, als lid van een religieuze minderheid.

Toen hij als kind iets gedaan had dat zijn vader niet aanstond, kreeg hij een briefje mee voor de brigadier van de politie. De agent las het en stopte Alfred tien minuten lang in een cel. 'Zo doen we met ondeugende jongens', sprak hij hem toen bestraffend toe. Sinds die tijd had Hitchcock een fobie voor politie en politiebureaus, en die angst komt in veel van zijn films tot uitdrukking.

Van zijn jezuïetenleraars leerde hij vooral discipline en intellectuele ernst. Wat zich later in een methodische aanpak zou weerspiegelen. Hij ging naar het St. Ignatius College, een voorbereidingsschool van de jezuïeten, waar hij aan een opleiding begon voor het vak elektrotechnicus.

Op de leeftijd van 15 jaar overleed Alfred's vader. Toen bezocht de jonge Alfred al vaak het theater en de bioscoop.

Tenslotte werd hij gedwongen zijn studie aan de universiteit van Londen op te geven omdat hij moest helpen bij het onderhoud van zijn familie, wat hij deed door als technisch assistent te gaan werken bij een firma die kabels produceerde. Totaal niet uit het veld geslagen klom hij van dat nederige baantje op naar de advertentieafdeling, waar hij zich een begaafd lay-outer toonde. Al gauw nam hij een baan aan als assistent-opmaker op de advertentieafdeling van een Londens warenhuis. Hij verdiende er het karige loon van 15 shilling per week.

Een opleiding 'grafisch ontwerper' bracht Hitchcock in contact met de filmwereld. In een nieuwe studio die het Amerikaanse Famous Players-Lasky (later Paramount Pictures) in Londen opzette, mocht hij als twintigjarige werken aan het tekenen van de tussentitels voor de stomme films die er zouden worden gemaakt. Hier liet hij zichzelf ook niet onopgemerkt. Hij voegde symbolische tekeningetjes toe aan de anders onversierde titels. Dit was iets nieuws en het trok de aandacht. Hitchcock werd de leider van het departement en door zijn leergierigheid was hij vlug vertrouwd met andere technische aspecten van filmproductie.

In het begin van zijn carriére wordt hij stilistisch beïnvloedt door de Duitse expressionistische films van F.W. Murnau en Fritz Lang en van de Sovjet-films leerde hij de 'manipulerende' montagetechnieken.

Stomme films
In 1922 probeerde Hitchcock zijn eerste eigen film te produceren, NUMBER 13. Deze film heeft hij nooit helemaal afgekregen.

Always Tell Your Wife (1923); Hitchcock was co-regisseur, maar stond niet op de titelrol.

In 1925 werd Alfred Hitchcock door Erich Pommer, een Duitse producer voor Gainsborough Pictures, gevraagd om samen met producer Michael Balcon de films THE PLEASURE GARDEN en THE MOUNTAIN EAGLE in Munchen, Duitsland, te regisseren. THE PLEASURE GARDEN zou zijn eerste echte filmregie worden. De film was een oppervlakkig drama, maar kreeg goede recensies en vestigde de aandacht op Hitchcock als bekwaam regisseur.

Het is met zijn derde film The Lodger: A Story of the London Fog uit 1926 dat het publiek de eerste echte Hitchcock-film zag.

De belangrijkste persoon in zijn leven was zijn vrouw; Alma Reville. Ze was zijn scherpste criticus en zijn vaste medewerkster aan al zijn films (meestal zonder naamvermelding), haar oordeel was heilig. Samen hadden ze een dochter, Patricia Hitchcock, die in enkele van zijn films een rolletje vertolkte.

Downhill (1927)
Easy Virtue (1927), gebaseerd op een toneelstuk van Noel Coward
The Ring (1927), vaak genoemd als Hitchcocks beste stomme film
The Farmer's Wife (1928)
Champagne (1928)
The Manxman (1928)

Geluidsfilm
In 1929 regisseerde hij de eerste Engelse geluidsfilm; Blackmail.

Juno and the Peacock (1930)
Murder! (1930)
Elstree Calling (1930), samen met Adrian Brunel, Andre Charlot, Jack Hulbert en Paul Murray
The Skin Game (1931)
Number Seventeen (1932)
Rich and Strange (1932)
Waltzes from Vienna (1933)

Na zijn succesvolle dagen als regisseur in de jaren '20, ging het beginjaren '30 een stuk minder. In 1933 maakte Hitchcock een film over Johan Strauss, die maar weinig aandacht kreeg. Er bijna van overtuigd dat zijn dagen als regisseur voorbij waren, vroeg Alfred zijn oude mentor Balcon of hij zich bij zijn produktiebedrijf Gaumont wou voegen. Balcon besliste dat Hitchcock vanaf dat moment alleen nog maar 'Hitchcock'-films zou moeten maken, ofwel 'suspense'-films. Films met een typische Hitchcock spanning. De daaropvolgende jaren maakte hij populaire thrillers waaronder THE MAN WHO KNEW TOO MUCH, THE 39 STEPS, YOUNG INNOCENT en zijn Engelse meesterwerk THE LADY VANISHES.

The Man Who Knew Too Much (1934)
The 39 Steps (1935)
Secret Agent (1936)
Sabotage (1936)
Young and Innocent (1938)
The Lady Vanishes (1938)
Jamaica Inn (1939), met Charles Laughton

Hollywood stond voor de deur en Hitchcock besloot in 1939 om overzee te gaan. David O. Selznick, producer van GONE WITH THE WIND, wou Hitchcock voor een film rond de Titanic. Deze deal kwam niet van de grond en de eerste film die Alfred Hitchcock in Amerika regisseerde was REBECCA.

Rebecca (1940), hiermee won Hitchcock de Academy Award for Best Picture
Foreign Correspondent (1940)
Mr. & Mrs. Smith (1941), geschreven door Norman Krasna
Suspicion (1941)
Saboteur (1942)
Shadow of a Doubt (1943)
Lifeboat (1944), hierin speelde Tallulah Bankhead haar bekendste rol
Aventure Malgache (1944), Franstalige korte film gemaakt voor het British Ministry of Information
Bon Yoyage (1944), korte Franstalige propagandafilm
Spellbound (1945)
Notorious (1946)
The Paradine Case (1947)
Rope (1948)
Under Capricorn (1949)

In 1944 wilde hij zelfstandig producer worden, maar Hitchcock had toen nog een contract lopen bij Selznick.

Hitchcock's eerste films voor Warner Bros. waren STAGE FRIGHT, STRANGERS ON A TRAIN en DIAL M FOR MURDER.
Stage Fright (1950)
Strangers on a Train (1951)
I Confess (1953)
Dial M for Murder (1954)

In de jaren ‘50 kende hij zijn meest produktieve en succesvolste periode met jaarlijks een bioscoopfilm en wekelijks een TV-episode.

MASTER OF SUSPENSE
In 1953 werd Hitchcock toch zelfstandig producer onder contract bij Paramount. Vanaf toen brak een grootse en zijn meest productieve periode aan.

Rear Window (1954)
Rear Window, geregisseerd en geproduceerd door Alfred Hitchcock, is gebaseerd op Cornell Woolrichs korte verhaal "It Had to Be Murder" uit 1942. Het wordt door veel filmcritici beschouwd als een van Hitchcocks beste en spannendste films. Rear Window werd genomineerd voor vier Academy Awards, waaronder die voor Beste Regisseur en Beste Scenario. Hoofdrollen werden gespeeld door James Stewart, Grace Kelly (in een van haar laatste filmrollen), Thelma Ritter, Wendell Corey en Raymond Burr. (Catch a Thief (1955)
The Trouble With Harry (1955)
The Man Who Knew Too Much (1956), remake van de gelijknamige film uit 1934

Veel van zijn klassiekers zijn prototypes geworden voor latere filmgenre's; The Wrong Man (1957) is het schoolvoorbeeld van een docu-drama (van JFK tot Schindler' List), Vertigo (1958) is het model voor de erotische thriller (van Basic Instint tot The Crying Game), North by Northwest (1959) is de blauwdruk voor de James Bond-films, The Birds (1963) is de oorsprong van de rampenfilm (van The Towering Inferno tot Dante's Peak) en Psycho (1960) is de grootvader van de serial-killer-thriller (van Dressed to Kill tot Silence of the Lambs).

De top van zijn carrière kwam met PSYCHO in 1960, zijn grootste financiële succes. Van deze film is later meerdere malen een remake gemaakt, waaronder ook de 1998 versie.

Marnie (1964)
Torn Curtain (1966)
Topaz (1969)

Alfred Hitchcock was de eerste filmregisseur die een internationale ster werd. Zijn populariteit bij het publiek had hij te danken aan zijn gevoel voor publiciteit (oa. zijn gastoptredens in zijn films) en door zijn wekelijkse televisieverschijningen in Alfred Hitchcock Present (1955 tot 1962) en The Alfred Hitchcock Hour (1962 tot 1965), waarvan hij 19 afleveringen zelf regisseerde. Elke aflevering leidde hij in en sloot hij af met een monoloog doorspekt met zijn typische zwarte humor.

Artistieke erkenning kreeg hij in de jaren '60 door de verering van enkele toekomstige Franse filmmakers, met als hoogtepunt het interviewboek van François Truffaut. Uiteindelijk hebben ze meer kwaad dan goed gedaan, want van dan af worden zijn films en zijn persoonlijk leven kapot geanalyseerd en kwamen er de meest absurde interpretaties. Het plezier om naar zijn films te kijken werd hierdoor flink ondermijnd.

Frenzy (1972)
Family Plot (1976)

Halverwege de jaren '60 kwam het 'oude Hollywood' in een crisis. Nieuwe, jonge, regisseurs gingen de strijd aan met de oude generatie, waaronder Hitchcock ook viel. Alfred was nu een rijk man, maar zijn dagen als regisseur leken weer voorbij. Hij heeft nog geprobeerd om Leon Uris' bestseller 'Topaz' te verfilmen, maar de film werd een grote flop. In 1971 maakte Hitchcock toch nog FRENZY, een thriller waarvoor hij terugkeerde naar Londen. Deze film bewees nog eens goed waarom Alfred Hitchcock de meester van spanning - 'master of suspense' - genoemd mag worden.

Na de release van Family Plot in 1976 trok hij zich op 77-jarige leeftijd terug in hun villa op het platteland. Op dat moment werd hij langs alle kanten bekogeld met allerhande awards (maar hij heeft nooit de oscar voor beste regisseur gewonnen).

In de jaren '70 werd Alfred erg ziek. Hij kon nog net zijn laatste film FAMILY PLOT (1976) maken. Een film dat hem weer doet denken aan zijn vroegere dagen als maker van Engelse thrillers. Toch wou Hitchcock bezig blijven met het maken van films. Hij besteedde zijn laatste energie aan THE SHORT NIGHT, maar die film werd nooit gemaakt. In 1979 werd Hitchcock verheven tot Ridder van de Koningin van Engeland. Op 29 april 1980 stierf Alfred Hitchcock op 80-jarige leeftijd, na enkele jaren geleden te hebben aan allerlei ziektes.

Afleveringen van de TV-series geregisseerd door Hitchcock zelf:
Startime: Incident at a Corner (1960)
Suspicion: Four O'Clock (1957)
The Alfred Hitchcock Hour: I Saw The Whole Thing (1962)

Alfred Hitchcock Presents:
Revenge (1955)
Breakdown (1955)
The Case of Mr. Pelham (1955)
Back for Christmas (1956)
Wet Saturday (1956)
Mr. Blanchard's Secret (1956)
One More Mile to Go (1957)
The Perfect Crime (1957)
Lamb to Slaughter (1958)
A Dip In the Pool (1958)
Poison (1958)
Banquo's Chair (1958)
Arthur (1959)
The Chrystal Trench (1959)
mr. Bixby and the Colonel's Coat (1960)
The Horse Player (1961)
Bang! You're Dead (1961)


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1700.