kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

David Wark Griffith

David Wark Griffith
Geboren: 1875
Gestorven: 1948

Birth of a nation
Met een schok veranderde regisseur-producent David Wark Griffith de marginale positie van de cinema door het vervaardigen van een enkele film. Het publiek kwam in groten getale, applaudisseerde of gaf uiting aan zijn ergernis, maar toonde zich in ieder geval betrokken. Voor het eerst zorgde een film voor een maatschappelijke controverse.

The Birth of a Nation is namelijk ook het eerste voorbeeld van het verbreiden van een infame ideologie door de bewonderenswaardige toepassing van de mogelijkheden van beeldmanipulatie. Inhoudelijk staat Griffiths racistische interpretatie van een door rancuneuze zwarten en hun Noordelijke handlangers geplunderd Zuiden, op één lijn met notoire opvolgers als Triumph des Willens en Jud Süss. Dat Griffiths familie geruïneerd was door de Burgeroorlog en zijn nasleep en dat de aan de film ten grondslag liggende roman The Clansman van dominee Thomas Dixon nog veel vileiner was, zijn nauwelijks verzachtende omstandigheden.

The Birth of a Nation was ook een van de eerste grote films die in Hollywood tot stand kwamen. Het aanvankelijke succes van Griffith legde niet alleen de grondslag voor een hele industrie en haar internationale hegemonie, maar ook voor een lange traditie van ideologische simplificaties, dramatische verdichting en geschiedvervalsing. De invloed van D.W. Griffith op de filmhistorie is groter dan die van enige andere regisseur, zelfs die van zijn ideologische tegenhanger Eisenstein.

Intolerance
Amerikaanse film uit 1916 van David Wark Griffith.
Zowel Birth of a nation als Intolerance behoren tot de oudste films die vandaag (weliswaar niet zonder enige inspanning) door leken te bekijken zijn.

Voortbordurend op wat hij had gezien in de Italiaanse productie Cabiria (Giovanni Pastrone, 1914) maakte Griffith de grootste en duurste film aller tijden, waarin hij maar liefst vier verhalen over onverdraagzaamheid uit evenveel verschillende tijdperken door elkaar vlocht. De film zou, naar vandaag omgerekend, meer dan 100 miljoen dollar kosten en werd mede dankzij een onbegrijpend publiek een grote commerciële flop. Anno 1916 viel een dergelijke kruising over tijdsperiodes heen nog niet binnen de gekende filmconventies en dacht men waarschijnlijk dat de Babyloniërs elk moment door een automobiel konden worden aangereden. Griffith bleef zijn hele leven energie steken in deze film en kwam er herhaaldelijk toe delen te herwerken. Intolerance kan dan ook gezien worden als zijn finale levenswerk. Hij liet onvoorstelbare decors optrekken, dirigeerde meer dan zestienduizend figuranten en overkwam elk praktisch probleem met grenzeloos enthousiasme. Gebrek aan stuntmannen werd als volgt opgelost: Griffith liet weten dat elkeen die van de in cement opgetrokken decors naar beneden sprong vijf dollar kreeg.

Intolerance is de bron van elke grote spektakelfilm ooit gemaakt en Griffith is zo'n beetje de vader van de cinema.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 25.