kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.
Dit artikel is 28-07-2008 voor het laatst bewerkt.

Jan Roelfs

Nederlandse Art director / Production designer, geboren in 1957.

Jan Roelfs is vooral bekend door zijn samenwerking met Ben van Os. Sinds 1983 heeft het tweetal aan meer dan 25 films gewerkt. Zij zijn vooral bekend geworden vanwege hun samenwerking met regisseur Peter Greenaway. Heeft verder gewerkt met regisseurs als Oliver Stone, Robert Redford en Joel Schumacher. Was genomineerd voor een Oscar voor Gattaca (1997) en Orlando (1994).

Biografie
Roelfs en Van Os kregen in de jaren tachtig internationale bekendheid met de uitbundige, vervreemdende decors voor de films van de Britse Peter Greenaway, waaronder "A Zed and Two Noughts" (1985), "Zoo" (1985), "Drowning By Numbers" (1988), "The Cook, the Thief, His Wife and Her Lover" (1989) en "Prospero's Books" (1991). Het is Kees Kassander geweest die Ben van Os en Jan Roelfs aan Peter Greenaways' culthits uit de jaren tachtig wist te verbinden. Aangezien Greenaways experimentele films uitblinken door hun vormgeving, richtte de grote internationale aandacht zich al gauw op beide vormgevers die hier in samenwerking met de exkunstschilder Greenaway verantwoordelijk voor waren.

Ook heeft het tweetal voor Robert Altman's "Vincent & Theo" (1990) gewerkt. Hiervoor moesten veel schilderijen van van Gogh worden gereproduceerd.

Voor de boekverfilming van Virginia Woolf's "Orlando" (1992) van Sally Potter ontving het duo een oscarnominatie voor Best Art Direction-Set Decoration.

In het begin van 1994 namen Roelfs en van Os ook eigen projecten aan en vertrekt Roelfs naar Hollywood in de VS. Hier gaat het hem goed af, want voor de prachtige vormgeving van het futuristische decor van "Gattaca" (1997) ontving hij, nu samen met Nancy Ney, een tweede Academy Award nominatie.
Gattaca ontleent volop suspense aan klassieke plotgegevens zoals een moord en de kans op ontmaskering, maar de kracht van de door Jan Roelfs vormgegeven film zit in de donkere dreigende sfeer, en bovenal aan de denkbaarheid van het gegeven. De Nederlandse art director Jan Roelfs kreeg in 1998 niet voor niets een Oscar-nominatie voor zijn strakke decorontwerpen. De stijl is duidelijk geïnspireerd op vervlogen tijden. De kleding en auto's die in deze film te zien zijn, lijken bijvoorbeeld rechtstreeks afkomstig uit de jaren 50. De toekomst heeft in 'Gattaca' een retro-tintje en de film ademt hierdoor een tijdloze sfeer.

Sindsdien werkte hij onder meer aan 'The Astronaut's Wife' en voor S1m0ne van Andrew Niccol.

Jan Roelfs was als production-designer betrokken bij 'Alexander'. Hij was verantwoordelijk voor de vormgeving van alles wat in beeld komt: de sets, de kostuums, de props, de achtergronden. Een enorme taak dus. FilmFocus sprak met Roelfs in het kader 'Alexander', zijn grootste project tot nu toe: www.filmfocus.nl.

Nu betrokken bij Oliver Stones World Trade Center.

Websites:
. www.cinema.nl


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 794.