kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Krzysztof Kieslowski

Poolse filmregisseur en scenarist, geboren 27 juni 1941 Warschau - overleden 13 maart 1996 Warschau.

Krzysztof Kieslowski studeert Van 1975 tot 1962 theaterwetenschappen waarna hij van 1964 tot 1968 regie studeert aan de Lodz Film academie. In 1966 maakt hij voor de televisie zijn eerste korte documentaire the Tram.

Na zijn opleiding werkt Kieslowski als documentairemaker voor diverse productiemaatschappijen met films over onder andere mijnwerkers, directeuren en hun dilemma’s in de Poolse ‘heilstaat’. Zijn bekendste documentaire uit deze tijd is Workers. De documentaire First Love (1974) wint een Gouden Draak tijdens het festival voor korte films in Cracow.

Hij stapte over op speelfilm om zijn documentaire manier van filmen te kunnen combineren met abstracte thema’s. Zijn eerste speelfilms waren sombere verhalen waarin corruptie, manipulatie en geritsel door bureaucraten werden aangeklaagd. Kieslowski maakt in 1976 zijn debuutfilm The Scar. Even later verschijnt Amator (Camera Buff) (1979), waarmee Kieslowski de eerste prijs van het Film Festival van Moskou wint en een van de leidende figuren van de Poolse filmindustrie wordt. In Amator portretteert hij een arbeider en amateurfilmer die in zijn enthousiasme ook de ongewenste werkelijkheid vastlegt, en op censuur van de fabrieksleiding stuit. In deze periode behoorde Kieslowski tot de Poolse ‘cinema van de morele bezorgdheid’, waartoe ook Andrej Wajda wordt gerekend.

In 1981 brengt Kieslowski Blind Chance uit. Een film over de opkomst van de sociale partij in Polen. De film mocht echter niet vertoond worden tot 1987.

In 1982 ontmoet Kieslowski de advocaat Krysztof Piesiewicz waarmee hij gaat samenwerken. De eerste film die ze samen schrijven is No End waarin de ervaringen die Piesiewisz heeft opgedaan in de rechtbank zijn verwerkt.

Het is ook Piesiewicz idee om Dekalog, een tiendelige film gebaseerd op de tien geboden, te maken waarmee ze terug wilden keren tot de elementaire waarden van het leven, die in hun ogen verwoest waren door het communisme.
In zijn tiendelige televisieserie Dekalog gaat het hem om een universele morele problematiek: ‘Mogen wij doden?’ ‘Mag ik mijn medemens gebruiken voor mijn carrière?’ Dekalog is een poging om de simpele tien geboden te plaatsen tegenover de troebele, complexe situatie van ons huidige bestaan.

Met Dekalog zou Kieslowski ook bekendheid verwerven bij een internationaal publiek waarna Franse investeerders interesse toonden voor een Europees project dat La Double Vie de Veronique zou worden. De film werd opgenomen in zowel Polen als in Frankrijk en zou leiden tot een uiteindelijke totale overstap van Krzysztof Kieślowski naar Frankrijk.

Samen met Piesiewic gaat Kieslowski in 1993 aan de slag met de succesvolle trilogie Trois Couleurs, gebaseerd op de kleuren en principes van de Franse vlag. Ondanks zijn voornemen het na deze trilogie vanwege hartproblemen rustig aan te doen heeft Kieslowski al weer snel een nieuw idee voor opnieuw een trilogie gebaseerd op de thema's hemel en hel. Helaas kan hij het project niet afmaken. Op 13 maart 1996 sterft Kieslowski aan een hartaanval.

Werken:
Blizna (The Scar) (1976) met Franciszek Pieczka, Mariusz Dmochowski en Jerzy Stuhr
1970. Na vele discussies en onderhandelingen wordt er een beslissing genomen over de lokatie van een nieuwe grote chemische fabriek. Bednarz, een eerlijke partijman, krijgt de leiding over de bouw. Hij woonde vroeger in het kleine stadje waar de fabriek gebouwd gaat worden, maar heeft er slechte herinneringen aan. Hij probeert aanvankelijk zoveel mogelijk met de wensen van de bewoners rekening te houden. De stadsmensen denken echter alleen aan hun korte-termijnbehoeften en dit conflicteert met de goede bedoelingen van Bednarz. Uiteindelijk wordt hij gedwongen om, gedesillusioneerd, zijn baan op te geven.

Personnel (Persoonsbeschrijving) (1976) met Juliusz Machulski, Michał Tarkowski en Irena Lorentowicz
Romek, een idealistische jongen van 19, krijgt een baantje als kleermaker in de costuumafdeling van het toneelgezelschap van het Warschau theater. Zijn collega Sowa wordt onder druk gezet om een pak te maken voor de bazige solist Siedlecki, die uiteindelijk niet tevreden is met het eindresultaat. Dit brengt Sowa in problemen. Romek neemt het voor hem op.

Amator (Camera Buff)(1979) met Jerzy Stuhr, Małgorzata Ząbkowska en Ewa Pokas
Het vredige bestaan van een jongeman uit de provincie verandert drastisch, als hij een filmcamera koopt om er de eerste levensdagen van zijn pasgeborene mee vast te leggen. Omdat hij als enige in zijn stadje een camera bezit, wordt hij al gauw gevraagd om opnames te maken in de fabriek waar hij werkt.

Spokój (Calm before the Storm)(1980) met Jerzy Stuhr, Izabella Olszewska en Jerzy Trela
Een jongeman komt na drie jaar gevangenisstraf vrij. Hij wil een nieuw leven starten in een plaats waar niemand hem kent en droomt van een baan, een vrouw en een gezin. Hij slaagt gedeeltelijk in het vervullen van zijn dromen, maar raakt vervolgens betrokken bij een conflict tussen zijn corrupte baas en zijn collega’s die in het geheim een staking plannen. Hij wordt ongewild een pion in dit conflict terwijl hij trouw probeert te blijven aan zijn idealen. Uiteindelijk gaat hij hier aan ten onder.

Bez Końca (No End)(1985) met Grażyna Szapołowska, Jerzy Radziwiłowicz en Maria Pakulnis
Polen 1982. Urszula, een tolk, verliest haar man Tarek, een advocaat. Tarek laat een mooie vrouw en kind en een lopende zaak achter. Voor zijn dood had Tarek dus nog een zaak lopen van iemand die ervan wordt beschuldigd de organisator van een grote staking te zijn. Urszula probeert nu deze man te helpen.

Przypadek (Blind Chance)(1987)met Bogusław Linda, Tadeusz Łomnicki en Monika Goździk
Witek holt om de trein te halen. We zien drie versies van hoe dit de rest van zijn leven zou kunnen beïnvloeden. In versie 1 haalt hij de trein, ontmoet een communist en wordt partijlid. In versie 2 loopt hij in zijn haast een spoorwegagent omver, wordt gearresteerd, krijgt een taakstraf en wordt een militant lid van de oppositie. In versie 3 mist hij de trein, ontmoet een meisje, gaat terug studeren en leidt een rustig leven als een arts die niets met politiek te maken wil hebben.

Dekalog - De 10 Geboden
De Poolse meester Krzysztof Kieslowski maakte voor de Poolse tv 10 films van één uur die elk één van de 10 geboden centraal stellen.
1. Gij zult niet afgoden 2. Gij zult niet Zijn naam ijdel gebruiken 3. Eer de Sabbath 4. Eer uw vader en moeder 5. Gij zult niet moorden 6. Gij zult geen overspel plegen 7. Gij zult niet stelen 8. Gij zult geen valse getuigenissen afleggen 9. Gij zult niet de vrouw van uw buurman begeren 10. Gij zult uw buurmans goederen niet begeren

Dekalog, Jeden (Dekalog I)(1988) met Henryk Baranowski, Wojciech Klata en Maja Komorowska
De 10 jaar oude Paweł en zijn vader Krzysztof zijn allebei in de ban van hun allernieuwste home-computer terwijl Pawełs tante zich zorgen maakt dat hun spirituele educatie eronder lijdt. Maar Paweł houdt van het leven en ook van zijn vaders nieuwste kerstgeschenk, een paar schaatsen. De computer heeft berekend dat het nu veilig is om over het bevroren meer te schaatsen.

Dekalog, Dwa (Dekalog II)(1988) met Krystyna Janda, Aleksander Bardini en Olgierd Łukaszewicz
Een wat oudere dokter wordt benaderd door vrouw met aan gecompliceerd verzoek. Haar man is zwaar ziek en kan sterven en zij is zwanger van iemand anders. Als haar man sterft wil ze het kind houden. Maar niet als hij overleeft. De dokter zit met dit verzoek in zijn maag. Zijn antwoord heeft invloed over het leven en dood van mensen. Mag hij voor god spelen ?

Dekalog, Trzy (Dekalog III)(1988) met Daniel Olbrychski, Maria Pakulnis en Joanna Szczepkowska
Op Kerstavond wanneer alle gezinnen samen willen zijn, probeert Ewa haar voormalige vriend Janusz, ervan te overtuigen bij haar te zijn in plaats van bij zijn huidige gezin.

Dekalog, Cztery (Dekalog IV)(1988) met Adrianna Biedrzyńska, Janusz Gajos en Adam Hanuszkiewicz
Jonge Anka en haar vader wonen samen sinds de dood van haar moeder en zijn meer intieme vrienden dan dochter en vader. Op een dag ontdekt Anka een brief van haar moeder. Door de inhoud van deze brief gaat ze nadenken over haar relatie met haar vader... als dat maar haar vader is?

Dekalog, Pięć (Dekalog V)(1988) met Mirosław Baka, Krzysztof Globisz en Jan Tesarz
Rond een flatgebouw in een troosteloze wijk van Warschau is een taxichauffeur werkzaam, die één van de bewoners bijzonder irriteert. De bewoner laat hem naar een afgelegen plaats rijden waar hij de chauffeur vermoordt. Hij wordt ter dood veroordeeld en een advocaat die net voor zijn bar-examen is geslaagd, praat nog even met hem.

Dekalog, Sześć (Dekalog VI)(1988) met Grażyna Szapołowska, Olaf Lubaszenko en Stefania Iwińska
In een flatgebouw in een troosteloze buitenwijk van Warschau begluurt hij met een verrekijker zijn overbuurvrouw maar dat is hem niet genoeg. Hij lokt haar ook naar het postkantoor waar hij werkt en gaat de melk bij haar bezorgen. Dan verzamelt hij zijn moed om haar zijn liefde te verklaren hetgeen hem fataal wordt.

Dekalog, Siedem (Dekalog VII)(1988) met Anna Polony, Maja Barełkowska en Władysław Kowalski
Hier gaat het om de diefstal van een kind door haar echte moeder. Vervolgens is het voor haar emotioneel onmogelijk, om de verantwoordelijkheid te dragen, terwijl het stabiele en liefdevolle gezinnetje die het kind opvoedde zich ernstig zorgen maken.

Dekalog, Osiem (Dekalog VIII)(1988) met Maria Kościałkowska, Teresa Marczewska en Artur Barciś
Een Pools Amerikaans wetenschapster bezoekt Warschau en bezoekt een lezing over ethiek. Daarna benadert ze Zofia, die de lezing heeft voorgedragen. Ze vertelt dat ze het kleine joodse meisje is die Zofia geweigerd heeft om te schuilen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar Zofia heeft een hele goede reden voor haar zogenaamde lafheid van toen.

Dekalog, Dziewięć (Dekalog IX)(1988) met Ewa Błaszczyk, Piotr Machalica en Artur Barciś
Nadat impotentie bij Roman is vastgesteld, dringt hij bij zijn vrouw Hanka aan een liefhebber te nemen. Met tegenzin voldoet ze hier aan. Roman wordt, in tegenstelling tot zijn eerdere woorden, ziekelijk jaloers. Hij bespioneert haar en komt erachter dat ze een affaire heeft. Hij belooft zichzelf om te brengen, niet wetende dat Hanka deze affaire aan het afbreken is...

Krótki Film o Miłości (A Short Film about Love)(1988) met Grażyna Szapołowska, Olaf Lubaszenko en Stefania Iwińska
De negentienjarige Tomek is verliefd op Magda, een vrouw van in de dertig die in een flat woont tegenover die waarin Tomek met zijn moeder woont. Hij bespiedt haar door zijn telescoop en belt haar op om haar stem te horen - zonder iets terug te zeggen. Hij stuurt haar valse oproepen om haar naar het postkantoor te laten komen, waar hij werkt. Na verloop van tijd maakt hij zich bekend en vertelt hij haar alles. Magda is eerst kwaad en dan verbijsterd. Zij gelooft allang niet meer in de liefde en kan de passie van de jongen niet begrijpen. Ze besluit hem te verleiden om te bewijzen dat echte liefde niet bestaat...

Krótki Film o Zabijaniu (A Short Film about Killing)(1988) met Mirosław Baka, Krzysztof Globisz en Jan Tesarz
Rond een flatgebouw in een troosteloze wijk van Warschau is een taxichauffeur werkzaam, die één van de bewoners bijzonder irriteert. De bewoner laat hem naar een afgelegen plaats rijden waar hij de chauffeur vermoordt. Hij wordt ter dood veroordeeld en een advocaat die net voor zijn bar-examen is geslaagd, praat nog even met hem.

Dekalog, Dziesięć (Dekalog X)(1989) met Zbigniew Zamachowski, Jerzy Stuhr en Olaf Lubaszenko
Twee broers erven de kapitale postzegelverzameling van hun vader. Ze willen de verzameling verkopen. Maar het bedrag te ontvangen wat ze gedacht hadden is onmogelijk.

City Life (1990) geregisseerd door Alejandro Agresti, Krzysztof Kieślowski, Dick Rijneke, Béla Tarr, Mildred Van Leeuwaarden en Carlos Reichenbach
Twaalf-luik over modern leven in steden over de gehele wereld. Aan bod komen: het stedenconglomeraat in Nederland, Tbilisi in de Sovjet-republiek Georgië, Sao Paolo in Brazilië, Houston in de Verenigde Staten, Warschau in Polen, Buenos Aires in Argentinië, Boedapest in Hongarije, Hamburg in Duitsland, Barcelona in Spanje, Dakar in Senegal, Bevagna in Italië en Calcutta in India. Elke episode duurt ongeveer 20 minuten. Het doel van de film is een impressie geven van de snelle veranderingen in de moderne maatschappij. Als verbindend principe is gekozen voor het lichten van de legendarische Titanic, maar ook de toren van Babel speelt met zijn spraakverwarring een belangrijke rol.

La Double Vie de Véronique (1991) met Irène Jacob, Władysław Kowalski en Philippe Volter
De Poolse Weronika en de Franse Véronique zijn twintig jaar geleden op dezelfde dag geboren en, zonder dat ze weet hebben van elkaars bestaan, identiek. Ze lijden aan dezelfde hartkwaal, zijn beiden muzikaal en in het bezit van een prachtige stem. Ze zijn linkshandig, lopen graag op blote voeten en hebben de neiging hun oogleden te masseren met hun gouden ring. En hoewel zij het niet rationeel kunnen verklaren, hebben zij alletwee het sterke, mysterieuze gevoel niet alleen te zijn. Zonder het te begrijpen zijn Weronika en Véronique eigenlijk op zoek naar elkaar en staat Weronika's leven in dienst van dat van Véronique.

Trois Couleurs: Bleu (1993) met Juliette Binoche, Benoît Régent en Florence Pernel
Het eerste deel van Kieślowski's trilogie naar de kleuren van de Franse vlag en de leuzen van de Franse revolutie buigt zich over het thema vrijheid. Dat is de vrijheid van Julie (Juliette Binoche), als de rest van haar gezin omkomt bij een auto ongeluk. Vastbesloten het verleden uit te bannen, verhuist ze naar een nieuw bestaan. Zo makkelijk gaat dat echter niet. Haar man was componist en werkte aan een Europese hymne. De klanken van dit werk blijven weerklinken. Zijn assistent probeert Julie over te halen het project samen te voltooien. Eens te meer wordt zij door het verleden ingehaald als ze ontdekt dat haar echtgenoot een minnares had. Die zwanger van hem is. Julie zal moeten accepteren dat de absolute vrijheid een loos streven is.

Trois Couleurs: Blanc (1994) met Zbigniew Zamachowski, Julie Delpy en Janusz Gajos
In het tweede deel van Kieślowski's trilogie naar de symbolen van de Franse revolutie maken we kennis met Karol. Zijn Franse echtgenote Dominique (Julie Delpy) vraagt echtscheiding aan en zorgt dat hij van brandstichting beschuldigd wordt. Met lege handen blijft hij achter. Wanhopig vlucht hij in een kist terug naar Polen en daar gaat het hem voor de wind. Al snel wordt hij via slinkse wegen een rijk man. Tijd om wraak op Dominique te nemen en... haar terug te winnen. Middels een ingenieus plan weet hij Dominique naar Polen te lokken.

Trois Couleurs: Rouge (1994) met Irène Jacob, Jean-Louis Trintignant en Frédérique Feder
Het derde deel in de 'Trois couleurs'-trilogie. Valentine (Irène Jacob) is een studente die haar brood verdient als mannequin. Ze ontmoet een mysterieuze rechter die zijn buren begluurt en afluistert. Langzaam groeien beide personen naar elkaar toe.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 757.