kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Maria Ramos

Maria Ramos (1964)

Braziliaans-Nederlandse filmmaker, woont en werkt in Nederland.

Maria Augusta Freire de Carvalho Ramos werd in 1964 geboren in de Braziliaanse hoofdstad Brasília.

1982 – 1986 Bachelor of Arts (BA) in Music, Universiteit van Brasília

Na haar studie muziekwetenschappen aan de Universiteit van Brasília te hebben voltooid, vertrok Ramos naar Europa waar zij verschillende post-doctorale seminars volgde in Parijs en Londen met als specialisatie electro-akoestische muziek.

1987 Groupe de Recherche Musicale, Maison de la Radio France (Parijs)

Seminar Electro-akoestische muziek

1987 - 1988 Post-doctoraal Diploma in Muziek Informatie Technologie aan London City University (Faculteit Muziekwetenschappen); afgestudeerd op het onderwerp “The acousmatic sound-object: the comparison of the ideas of Pierre Schaeffer and Trevor Wishart”.

1988 – 1989 Master of Science Degree (MA) in Muziek Informatie Technologie aan London City University (Faculteit Muziekwetenschappen); afgestudeerd op het onderwerp “Semantic structures and form in electro-acoustic music”.

In 1990 vestigde zij zich in Nederland, waar ze in de periode 1992 – 1996 de opleiding regie aan de Nederlandse Film- en Televisie Academie (NFTA), regie/documentaire, volgde.

1993 VIOLETTE CHERCHE LES CORNICHONS Video/14 min. NFTA
1993 KANAALEILAND Video/10 min. NFTA
1994 “I THINK WHAT I WANT TO SAY IS…” Documentaire/40 min/kleur/16mm. Scenario, regie en productie NFTA Genomineerd voor de Ogawa Shinsuke Prijs op het Yamagata International Documentary Film Festival 1995.
1995 BOY EN ALEID Documentaire/50 min/kleur/16mm. Scenario, regie en productie NFTA

1996 BRASÍLIA, EEN DAG IN FEBRUARI Documentaire/68 min/kleur/16mm.
Haar eindexamenfilm 'Brasília, een dag in februari' kreeg de Speciale Juryprijs op het ‘It's All True' International Documentary Festival in São Paulo en werd op diverse festival vertoond.
Maria bereidt zich zorgvuldig voor. In haar film BRASILIA, die zich voornamelijk afspeelt in een trein, “ben ik twee weken lang op en neer gereisd voordat we gingen draaien en heb veel gepraat met de reizigers. Als ik een interessant iemand tegenkwam met een goed verhaal, vroeg ik hem/haar dat voor de camera te vertellen.“

Behalve eigen producties schreef en regisseerde Maria Ramos een aantal documentaires voor VPRO's Villa Achterwerk.
1997 TWEE KEER THUIS Documentaire/16 min/kleur/16 mm. Voor VPRO's Villa Achterwerk – deel van de serie ‘Kinderen en Kwaadheid'.
1998 VLINDERS IN JE BUIK Documentaire-serie in 6 delen over kinderen en verliefdheid van elk 15 min/kleur/16mm. Scenario en regie voor VPRO's Villa Achterwerk. Genomineerd voor de Grote Kinderkast-televisieprijs in de categorie non-fictie op Cinekid 1999.

1999 HET GEHEIM VAN HET VIBRATO Documentaire/25 min/kleur/Beta SP voor VPRO ‘Noorderlicht'. Scenario en regie

2000 DESI Documentaire/90 min/kleur/35mm. Een Pieter van Huystee Film productie in co-productie met de VPRO. Scenario en regie.
Desi, een film over een Amsterdams meisje, werd in 2001 bekroond met het Gouden Kalf voor de beste lange documentaire. Desi werd geproduceerd door Pieter van Huystee Film & Tv Producties in co-productie met de VPRO. De film beleefde zijn première op het IDFA 2000 en won daar de Publieksprijs voor ‘Beste Documentaire'.

Justiça is het verhaal over het bureaucratische rechtssysteem in Brazilië. In een Direct Cinema stijl volgt ze het reilen en zeilen van verdachten, veroordeelden, rechters, een advocaat en hun familie. "Ik ontmasker het cliché dat Braziliaanse rechters corrupt zouden zijn."
Documentaire Justiça blijft prijzen pakken
AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse documentaire Justiça heeft deze week de Grote Prijs van het Taiwan International Documentary Film Festival gewonnen. Vorige maand sleepte de film van Maria Ramos in Kopenhagen de Amnesty Award 2004 in de wacht. Met Justiça won ze dit jaar ook al prijzen in het Zwitserse Nyon, in Bordeaux en in Lissabon.

Verdere filmografie:
Scenario SERTÃO, ALS HET HART TRILT - Een Selfmade Films productie (Niek Koppen/Jan de Ruiter)
Synopsis ONDER DE OGEN VAN CHRISTUS - Een Selfmade Films productie (Niek Koppen/Jan de Ruiter)

''Ik probeer enig idee te hebben van de structuur van de film tijdens het draaien. Ik wil graag het begin en einde weten zodat ik weet waar ik naar toe ga, zonder alle shots in mijn hoofd te hebben. Op de filmacademie komt eerst de inhoud en dan de vorm, maar door mijn studie muziekwetenschappen in Brazilie, weet ik hoe belangrijk structuur is. Inhoud en vorm zijn minstens even belangrijk.'', ''Want als de inhoud zo belangrijk is, kun je net zo goed een verhaal schrijven. Film is een medium en dus een vorm.'' (Vandaar haar interesse en bewondering voor het werk van Johan van der Keuken die aan vorm veel aandacht besteedde.)

Maria houdt niet van lelijke shots en citeert Bresson: “never beautify or uglify anything.”

''De meesten van mijn films hebben een open einde en zijn gestructureerd als cirkels. Daarmee wil ik aangeven dat er geen panklare oplossingen zijn.''

''Wat waar is voor mij, is dat misschien niet voor jou. Alles is subjectief. Ik ben vooral gefascineerd in mensen en hun beweegredenen. In bijvoorbeeld de moeder-zoon relatie of vader-dochter. Ik ben vooral geboeid door mensen die overleven''.

De spanning tussen afstand en betrokkenheid in Ramos' werk komt terug in de montage en het camerawerk. Al lijkt haar opstelling door consequent gebruik van op statief gedraaide statische kaders terughoudend, komt ze als maker nooit in beeld en laat ze voice-overs achterwege, toch bemoeit ze zich wel degelijk met hetgeen er voor de camera gebeurt. "Een film is een film en niet de werkelijkheid, maar per definitie subjectief. Ik zet de werkelijkheid niet naar mijn hand, maar zoek de beste manier om Desi te leren kennen."

Ramos maakt zich geen illusies over de macht van de camera. "Ik geloof niet dat kunst de maatschappij kan veranderen. Kunst helpt je reflecteren op verschillende facetten van het leven. Dat kan je tot nieuwe inzichten brengen. Net als wanneer je ergens als buitenlander bent. Hoe meer je van de wereld ziet, hoe meer je de overeenkomsten in plaats van de verschillen tussen mensen ziet en begint te begrijpen wat het is om mens te zijn.


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 928.