kunstbus

Ben jij de slimste mens? Test je kennisniveau op YaGooBle.com.

Norman Mclaren

Neighbours-Norman McLaren (1952)

Geboren 11 april 1914 Stirling, Schotland, gestorven Montreal, Canada 27 januari 1987, was een Canadees animator en regisseur van Schotse afkomst, bekend om zijn werk voor de National Film Board of Canada (NFB).

Norman McLaren studeerde vormgeving aan de Glasgow School of Fine Arts, waar hij geïnteresseerd raakte in film. Hij zag al vroeg de films van Eisenstein, Pudovkin en Fischinger. Hoewel hij geen camera had maakte hij onder aanmoediging van zijn leraren toch films. Daarvoor gebruikte hij bestaand filmmateriaal, waarop hij rechtstreeks schilderde met inkt, het begin van zijn experimenteren met film.

McLaren was een onvermoeibare vernieuwer die altijd openstond voor nieuwe vormen van artistieke expressie en op die manier is hij een beetje een voorloper van de multidisciplinaire kunstenaars van deze tijd. Hij experimenteerde met verschillende technieken, graveren in stock, tekenen van geluidsspoor, schilderen op stock, stopmotion etc. Hij integreerde dans, muziek en schilderkunst in zijn werk.

In 1934 won McLaren een geldprijs met zijn eerste amateur filmpoging op een lokaal Glasgow filmfestival. John Grierson bood hem hierop een baan aan bij de GPO Film Unit in London hij maakte hier een aantal films.

Bij de uitbraak van de WO II verhuisde McLaren in 1939 naar New York City, waar hij als onafhankelijk producer verscheidene films maakte, weer zonder camera, met verschillende technieken.

In 1941 verhuisde hij op verzoek van John Grierson naar Canada, waar hij voor de National Film Board ging werken. Hij zette in 1942 in opdracht van The National FilmBoard een speciaal departement op dat zich geheel wijdde aan de animatie bestaande uit een animatie studio en de training van Canadese animators.

McLaren bleef zijn hele carrière bij de NFB behalve twee korte perioden waarbij McLaren ook voor de UNESCO aan programma's om film en animatie technieken te onderwijzen in China in 1949 en in India in 1953.

Zijn eerste films die hij tijdens de oorlog voor de NFB maakte, waren lichte films met een boodschap : V for Victory, 1941; Five for Four, 1942; Dollar Dance, 1943; Keep Your Mouth Shut, 1944.
In diezelfde tijd ging McLaren door met zijn eigen onderwerpen en het experimenteren met animatie en filmtechniek en muziek. Hij werkte samen met Oscar Peterson en produceerde Begone Dull Care (1949), waarbij hij de interpretatie van Peterson's muziek rechtstreeks op film schilderde.

In zijn periode voor het NFB maakte hij zijn beroemdste film Neighbours (1952), een pixelated anti-oorlog allegorie, waarin McLaren stop-motion effecten vermengd met live karakters en animatie, om het verhaal te vertellen over twee mensen die hun familie en huizen vernietigen om het bezit van een bloem. Deze film won wereldwijd vele prijzen, waaronder de Canadian Film Award en de Academy Award voor beste korte documentaire.

Na terugkeer uit India maakte McLaren Blinkity Blank (1954); deze film won vele awards, waaronder de Palme d’or in Cannes in 1955. Gedurende zijn gehel carrière bleef hij beweging en muziek onderzoeken, zoals in zijn film A Chairy Tale (1957), met acteur regisseur Claude Jutra en Pas de deux (1968), met enkele vooraanstaande Canadese balletdansers. McLaren werkte met de producer Evelyn Lambart en de musicus en componist Maurice Blackburn aan A Chairy Tale, waarin de muziek van Ravi Shankar gebruikt werd.

websites: www.filmreferencelibrary.ca, www.nfb.ca


Test je competentie op YaGooBle.com.

Pageviews vandaag: 1031.